نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای ایران » نقد و بررسی1400/04/26


نظریه بازنویسی فیلم "فیلم را دوباره بنویسید، Rewrite The Movie"

دکتر محمد رضا تقوی فرد

مدرس دانشگاه و نظریه پرداز رسانه و هنر

 

این پیشنهاد ویژه و حساب شده‌ی من به شماست. کافی است در چارچوب این نظریه پیش بروید و در طول «بازنویسی فیلم» دریابید که کارگردان چگونه عناصر سبکی و روایی را در اثر خود چیده و از یک سناریو که باید به آن دسترسی پیدا کنید، فیلمی به سبک خود ساخته است.

برای دوباره نویسی فیلم لازم است چیزهای زیادی بدانید و حداقل با مفاهیم کارشناسی سینما آشنا باشید و بدون این شناخت هرگز نخواهید توانست بازنویس خوبی برای یک اثر سینمایی باشید.

شما باید اندازه‌ی نماها، حرکت‌های دوربین، انواع لنز و کاربرد‌های آن، نورپردازی، فیلم‌برداری (تصویر برداری) و ترکیب‌بندی تصویر، تدوین، سناریو نویسی، تاریخ سینما و تحول آن، مکاتب هنری، انواع  ژانرها، ساختار فیلم، مفاهیم عمومی هنر مثل ریتم در هنرها، نشانه‌شناسی و البته فلسفه‌ی هنر را آموخته باشید. بدین ترتیب شما می‌توانید یک  فیلم را دوباره بنویسید و مباحث مربوط به آن را در ابعاد و زوایای مختلف و به صورت پلان به پلان تشریح کنید، و به کنه نظر یا حتی اشتباهات کارگردانی آن اثر دست بیابید.

بازنویسی فیلم از شما استادی قابل و مسلط در کلاس می‌سازد و شما می‌تواید با استفاده از آن، مفاهیم فیلم را گام به گام به هنر آموزان و دانشجویان سینما بیاموزید و آن‌ها را در عمل، مفاهیم فیلم‌سازی آشنا کنید. با این روش دامنه‌ی آموزشی شما می‌تواند از مفاهیم اولیه ترکیب‌بندی و تقطیع شروع شده و تا تشریح مفاهیم ذهنی کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس پیش برود. پس اگر شما به‌عنوان یک استاد و راهنما می‌خواهید از این نظریه استفاده کنید لازم است دایره‌ی  اطلاعات خود ر ا وسعت داده و با مفاهیم فلسفی، هنری، روانشناسی و جامعه‌شناسی آشنا شوید. ضمن این‌که شما باید با ساختارهای فیلم آشنایی داشته و تاریخ سینما و سینماگران را به خوبی بشناسید.

همان‌گونه که گفته شد برای بازنویسی فیلم  لازم است شما  فیلم  را از آغاز مشاهده کرده و هر پلان را با توجه به طول و موقعیت آن شماره‌گذاری و توصیف کنید. شما نباید از هیچ یک از عناصر سبکی و روایی در فیلم غافل شوید و هر صدا و زیر صدا، نمای اصلی یا اینسرتی، اندازه‌نما و عناصر موجود در آن را تشریح  کنید تا نهایتا بتوانید به تحلیل داده‌ها که همان برداشت یا نتیجه برداری از روی پلان و مجموع کل فیلم است، بپردازید.

خاصیت اصلی دوباره نویسی فیلم به غیر از کاربرد آموزشی آن، ثبت اطلاعات در پلان و امکان رجوع  اسنادی و کتابخانه‌ای به آن است. اتفاقی که می‌تواند نقدها و تحلیل‌های منتقدان و تحلیل‌گران یک اثر سینمایی را مقوم ساخته یا ضعیف کند و حتی بر روی بسیاری از آن‌ها خط بطلان بکشد. بازنویسی فیلم می‌تواند موجب دستیابی به  اطلاعاتی منسجم شود.

اطلاعاتی که می‌تواند نقدها و تحلیل‌های ما را ریاضی‌مند نموده و از پیش فرض‌های تخیلی نامعتبر دور کند.

با دوباره نویسی فیلم می‌توان یک اثر را کالبد شکافی کرد و با تفکیک همه‌ی اجزای آن اعم از سبکی و روایی، نقاط قوت و ضعف آن را ارزیابی نموده و داوری کرد.

نظریه‌ی بازنویسی فیلم حتی می‌تواند در سطح عالی و توسط اساتید سینما به نقد داوری‌های فیلم در جشنواره‌ها بپردازد. این رفتار شبیه آن چیزی است که پس از پایان یک بازی فوتبال انجام می‌شود و خطاهای داوری مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

من تصمیم دارم برای تشریح بیش‌تر و بهتر این نظریه‌ی جدید که نتیجه‌ی مطالعات و تجربیات بنده طی سال‌های آموزش، آموختن به دیگران و پژوهش در این حوزه بوده است شما را گام به گام پیش برده و با پیاده‌سازی عناصر سبکی و روایی فیلم قضیه ...شکل اول، شکل دوم اثر عباس کیارستمی، در چند شماره‌ی مجله‌ی فیلم که پی در پی در اختیار شما خوانندگان گرامی و سینماگران و سینما دوستان ارجمند قرار خواهد گرفت به بسط تئوریک این نظریه پرداخته و آن را به عنوان یک راهبرد جدید برای فیلم‌شناسی معرفی کنم.

نخستین خواهشم از شما خوانندگان گرامی و اساتید ارجمند این است که مطالب هر شماره را مطالعه نموده و با مشاهده‌ی چند باره‌ی اثرسینمایی، بنده را در انتقال مفاهیم یاری فرموده و خواسته‌ی من این است که بنده را از راهنمایی‌ها و نقطه نظرات ارزشمندتان بی‌نصیب نفرمایید.

در این شماره قسمت دوم  بازنویسی فیلم قضیه...شکل اول، شکل دوم را تقدیم حضورتان می‌کنیم.

 

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

آدرس اینستاگرام:

https://www.instagram.com/filmmagazine.official

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: