نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1394/12/05


طعم شیرین خیال

جدول ارزش‌گذاری منتقدان ایرانی بر فیلم‌های روز جهان (ویژه‌ی پاییز و زمستان 1394)

رضا حسینی

 

این جدول با کمی تأخیر تقدیم‌تان می‌شود؛ موضوعی که می‌توانست باعث ورود برخی از فیلم‌های مهم آخر سال (به‌ویژه آثار مهم فصل جوایز که رفته‌رفته نسخه‌های خوب‌شان هم در دسترس قرار می‌گیرند) به این جدول شود، اما چون در سال‌های گذشته جدول پایان سال، به دلیل حضور بیش‌تر فیلم‌های تحسین‌شده، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است، از این کار اجتناب کردیم تا به روال و یک‌دستی همیشگی لطمه‌ای وارد نشود.
فکر می‌کنم برای اولین بار است (یا در کل با احتساب عموم نظرسنجی‌ها در داخل و خارج از این سرزمین، شاید یکی از معدود دفعه‌هایی است) که یک انیمیشن این طور مقتدرانه جایگاه اول جدولی شامل 49 فیلم را به خود اختصاص می‌دهد. پشت و رو (پیت داکتر و رانی دل‌کارمن) که کنجکاوی برای تماشایش از ماه‌ها پیش از اکران آغاز شده بود و همه منتظر بودند چگونگی پرداخت روایی ایده‌ی نابش را ببینند، بی‌تردید یک شاهکار سینمایی است. گواه این ادعا، علاوه بر آرایی که در این جدول می‌بینید، موفقیت‌های چشم‌گیر این انیمیشن دیدنی است؛ فیلمی که امتیاز میانگین کاربران سایت «آی‌ام‌دی‌بی» به آن 8/3 از ده است (بر اساس بیش از 274 هزار رأی) و در نتیجه در رتبه‌ی 110 از فهرست «250 فیلم برتر تاریخ سینما» در این سایت قرار گرفته است. پشت و رو جوایز بهترین انیمیشن بفتا و گلدن گلوب (در مجموع 59 جایزه برده است و 80 نامزدی دارد) را برنده شده است و بجز نامزدی اسکار انیمیشن، در رشته‌ی بهترین فیلم‌نامه اریژینال نیز نامزد تندیس طلایی است. در سایت مطرح «متاکریتیک» هم با امتیاز میانگین 94 از صد، پس از کارول (95 از صد) و 45 سال (94 از صد) سومین فیلم تحسین‌شده‌ی سال 2015 عنوان گرفته است. فروش این انیمیشن 175 میلیون دلاری در گیشه نیز بیش از 850 میلیون بوده است که آن را به چهارمین فیلم پرفروش سال بدل کرده است.
رتبه‌های دوم و سوم جدول به‌ترتیب در اختیار جوانی (پائولو سورنتینو که با زیبایی عظیم/ 2013 اسکار بهترین فیلم خارجی را به خانه برد) و دور از جماعت خشمگین (توماس وینتربرگ که هنوز تجربه تکان‌دهنده‌ی تماشای شکار/ 2012 را به‌خوبی در ذهن داریم) است.
پس از آقای هولمز (بیل کاندن) که بازی تماشایی ایان مک‌کلن را دارد، آدم‌کش (هو شیائوشین) قرار گرفته است که بازگشت افتخارآمیزی بود برای فیلم‌ساز تایوانی بزرگش پس از هفت سال. فیلمی که جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کن 2015 را دریافت کرد و نشریه‌ی «سایت اند ساند» آن را به عنوان بهترین فیلم سال بر اساس نظرهای 168 منتقد برگزید.
طبق روال، باقی کاوش در جدول را به عهده‌ی شما می‌گذاریم اما پیش از آن به شکل کلی از فیلم‌هایی نام می‌بریم که بد نیست به چگونگی وضعیت‌شان در جدول توجه کنید؛ فیلم‌هایی که صرفاً به خاطر آرای کم‌شان در لابه‌لای آثار معمولی یا کنجکاوی‌برانگیز - که بیش‌تر دیده شده‌اند - قرار گرفته‌اند و در مجموع به جایگاه شایسته‌شان دست نیافته‌اند: جانوران بی‌وطن (کری جوجی فوکوناگا که فصل اول سریال کارآگاه حقیقی‌اش بر خلاف این فیلم، خوب دیده و تحسین شد؛ و بازی ادریس آلبای سیاه‌پوست به‌راحتی می‌توانست این «اسکار سفید» را رنگی کند!)، مامان (پنجمین اثر نابغه‌ی کانادایی، اگزاویه دولان 26ساله، که با این‌که قدیمی‌ترین فیلم جدول است ولی هم‌چنان خوب دیده نشده است‌)، پایان تور (جیمز پانسولت که پس از فیلم درخشان اکنون فوق‌العاده/ 2013 انتظار نمی‌رفت به این زودی دوباره یکی از بهترین فیلم‌های سینمای مستقل آمریکا در سال‌های اخیر را بسازد)، ویکتوریا (درام آلمانی سباستین شیپر که در یک سکانس‌پلان گرفته شده است و به همین دلیل در دوره پیش جشنواره فیلم برلین، خرس نقره‌ای دستاورد هنری در فیلم‌ّبرداری به آن اهدا شد) و... حضور دو مستند پرتره‌ی مهم نمک زمین (ویم وندرس و جولیانو ریبیرو سالگادو) و به من گوش بده مارلون (استیون رایلی) هم از آن نکته‌هایی است که باید به فال نیک گرفت.

پیش از مرور جدول به این نکته‌ها هم توجه کنید:

۱- امتیاز هر فیلم بر اساس کمیت ستاره‌هایی که دریافت کرده، محاسبه شده است؛ شیوه‌ای که در میان ما مرسوم‌تر است و البته ویژگی‌های خاص خودش را دارد، از جمله نشان دادن محبوبیت گونه‌ی خاصی از فیلم‌ها یا در مواردی عدم استقبال از فیلم‌های خاص‌تر. با وجود این، در مواردی که امتیاز دو یا چند فیلم با هم برابر بوده، فیلمی در جایگاه بالاتر قرار گرفته که آرا بالاتری داشته است.

۲- ستاره‌های کوچک‌تر که به شکل بالانویس ستاره‌های معمولی دیده می‌شوند، حکم نیم‌ستاره را دارند و سایر امتیاز‌ها از این قرارند:           ★★★★ عالی  ★★★ خوب (ارزش دیدن دارد)  ★★ متوسط  ★ ضعیف ○ اتلاف وقت

  برای بزرگ‌تر دیدن تصویر کلیک کنید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: