نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1402/11/22


گزارش هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم برلین-برلیناله ۲۰۲۴

کیک محبوب من در بخش مسابقه برلیناله ۲۰۲۴

هفتاد و چهارمین دوره از جشنواره فیلم برلین-برلیناله ۲۰۲۴

 

هفتاد و چهارمین دوره از جشنواره سینمایی برلین (برلیناله) در روزهای ۱۵ تا ۲۵ فوریه (۲۶ بهمن تا ۶ اسفند) سال جاری برگزار می‌شود. در این دوره دو فیلم بلند، یک فیلم کوتاه و دو مستند ایرانی حضور دارد.

کارلو چاتریان و ماریِته ریسن‌بک مدیران برلیناله روز دوشنبه ۲ بهمن (۲۲ ژانویه) برنامه جشنواره امسال و لیست فیلم‌های شرکت کننده را اعلام کردند که در این بین نام دو فیلم ایرانی بلند، یک فیلم کوتاه و دو مستند نیز به چشم می‌خورد.

فیلم «کیک محبوب من» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم یکی از ۲۰ فیلم بخش مسابقه خواهد بود که برای جوایز اصلی و خرس طلای بهترین فیلم رقابت خواهند کرد.

این فیلم به عنوان تولید مشترک سینمایی ایران، فرانسه، آلمان و سوئد سال گذشته برنده جایزه «گسترش فیلمنامه یوریماژ» در جشنواره فیلم برلین نیز شده بود.

بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم، پیش تر در روز ۱۱ مهر سال جاری در حالی که قصد داشتند ایران را به مقصد فرانسه ترک کنند، با ممنوع‌الخروجی مواجه شده بودند و مشخص نیست حالا برای شرکت در جشنواره برلین اجازه خروج از ایران را دارند یا نه.

 

حضور پررنگ سینماگران ایرانی در برلیناله ۲۰۲۴

از سوی دیگر فیلم «خمیازه بزرگ» به کارگردانی علیار راستی هم در بخش مواجهه (Encounter) در جشنواره برلین به روی پرده خواهد رفت.

همچنین در جشنواره امسال فیلم برلین، فیلم کوتاه «گوسفند» ساخته هادی بابایی‌فر، مستند «میدگُل» ساخته سروناز علم‌بیگی و مستند «سیاره دزدیده شدن من» به کارگردانی فرحناز شریفی، هر دو محصول مشترک ایران و آلمان، در بخش پانوراما برلین به نمایش گذاشته خواهند شد.

 

فیلم افتتاحیه و خرس طلایی افتخاری

«چیزهای کوچک مانند این» ساخته تیم میلانتس با بازی کیلین مورفی در نقش اصلی به عنوان فیلم افتتاحیه برلیناله ۲۰۲۴ به نمایش درمی‌آید.

در جشنواره امسال همچنین قرار است از کارنامه مارتین اسکورسیزی نیز با اهدای جایزه خرس طلایی افتخاری تقدیر شود.

 

جشنواره فیلم برلین پلتفرمی برای «بحث و تبادل نظر مسالمت‌آمیز»

مدیران جشنواره فیلم برلین همچنین در جریان اعلام برنامه جشنواره امسال این فستیوال را پلتفرمی برای «بحث و تبادل نظر مسالمت‌آمیز» در مورد بحران خاورمیانه اعلام کردند.

کارلو چاتریان و ماریِته ریسن‌بک مدیران برلیناله تصریح کردند، «فستیوال‌های سینمایی مکانی برای دیدار و تبادل نظر هستند و سهم مهمی در تفاهم بین کشورها ایفا می‌کنند».

این دو افزودند: «ما باور داریم که با قدرت فیلم‌ها و بحث‌های باز این امکان را پدید می‌آوریم که آگاهی و درک و تفاهم متقابل به ویژه در این دوران دردآور تقویت شود.»

در چارچوب جشنواره امسال قرار است فضایی برای پرداختن به جنگ غزه در نظر گرفته شود، از جمله برگزاری میزگردی با موضوع «فیلم‌سازی در دوران بحران‌های بین‌المللی و چشم‌اندازهای آتی».

 

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

آدرس اینستاگرام:

https://www.instagram.com/filmmagazine.official

آدرس کانال آپارات:

آپارات | FilmMagazine.official (aparat.com)

 

 

 

[ماهنامه فیلم]

جدیدترین‌ها

آرشیو

فراخوان اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۴)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: