نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1394/12/01


از وودی آلن تا اسکار

میز خبر: نگاهی به آخرین و مهم‌ترین اخبار سینمای جهان

 

اسلش‌فیلم: آمازون استودیوز حامی جدید وودی آلن
وودی آلن در چهل سال گذشته به طور میانگین سالی یک فیلم را «خلق» کرده است و در هفت سال گذشته هم شرکت «سونی پیکچر کلاسیکز» وفادارانه در کنار او بوده تا هر سال فیلم‌هایش را بسازد و روانه‌ی بازار کند. اما حتی کسی مثل وودی آلن هم به هر حال به تغییر احتیاج دارد و باید هر چند وقت یک بار آن را تجربه کند. از این رو، فیلم جدید آلن نصیب سونی نمی‌شود و قرار است «آمازون استودیوز» تولیدکننده‌ی آن باشد؛ همان شرکتی که سال گذشته قرارداد نویسندگی و کارگردانی اولین سریال تلویزیونی آلن را با او به امضا رساند (که البته هنوز عنوانی برایش انتخاب نشده است ولی در سال جاری میلادی روی آنتن خواهد رفت؛ و هنوز صحبت‌های بامزه‌ی آلن درباره این پروژه را به خاطر داریم: «نمی‌دانم چه‌طور وارد این بازی شدم. هیچ ایده‌ی خاصی ندارم و نمی‌دانم باید از کجا شروع کنم. حدسم این است که روی پرایس (رییس آمازون استودیوز) از این کارش پشیمان خواهد شد.»). این فیلم هنوز عنوانی ندارد و فعلاً به عنوان «یک کمدی رمانتیک که در دهه‌ی 1930 می‌گذرد» توصیف شده است با بازی جینی برلین، استیو کارل، جسی آیزنبرگ، کریستن استوارت، بلیک لایولی، پارکر پوسی و... این فیلم در تابستان 2016 به طور گسترده به نمایش عمومی درخواهد آمد.

پلی‌لیست: از گور برخاسته به عصر یخ‌بندان می‌رود!
وقتی اهالی هالیوود می‌بینند یک فیلم متفاوت، جواب گرفته است و به موفقیتی چشم‌گیر و دور از انتظار تبدیل شده است، نمی‌توانند زیاد صبر کنند و بلافاصله دست به کار می‌شوند تا به‌نوعی موفقیت آن را تکرار کنند. از گور برخاسته (آلخاندرو گونزالس ایناریتو) با وجود تولید دشوار و طاقت‌فرسایش، به موفقیت حیرت‌انگیزی در گیشه و جلب نظر منتقدان دست یافته است. پس هالیوودی‌ها نمی‌خواهند وقت را هدر بدهند و به‌سرعت پروژه‌هایی را در دستور کارشان گنجانده‌اند که درباره شخصیت‌های سرسخت و داستان‌های بقا هستند. کریستین بیل به‌تازگی قرارداد بازی در فیلم مشابهی را با عنوان دشمنان (Hostiles) امضا کرده است که درباره سفر یک فرمانده ارتش در زمستانی جان‌فرساست. علاوه بر این، فرانسیس لورنس، آلبرت هیوز و تری جونز هم پروژه‌های سینمایی مشابهی را دست گرفته‌اند. از این میان، آلبرت هیوز در اولین فیلمی که بدون همکاری آلن هیوز می‌سازد، سراغ داستان بقایی رفته است که زمان وقوعش به بیست هزار سال پیش برمی‌گردد و به نوعی به استقرار اروپایی‌ها در آمریکای شمالی مربوط می‌شود.

ورایتی: اسپیلبرگ و خرید حقوق یک رمان تریلر
شرکت «امبلین پارتنرز» متعلق به استیون اسپیلبرگ، حقوق سینمایی رمان تریلری با عنوان آپارتمان را که به‌زودی روانه‌ی بازار می‌شود، خریداری کرد. البته هنوز تهیه‌کننده‌ای برای این پروژه در نظر گرفته نشده است. داستان، روی زوجی تمرکز دارد که می‌کوشند تجربه‌ی تلخ اخیرشان - هجوم سارقان مسلح به خانه‌شان و رفتار وحشیانه‌ی آن‌ها - را به دست فراموشی بسپارند. آن‌ها به صورت آنلاین خانه‌شان را با زوجی در پاریس عوض می‌کنند ولی آپارتمان لوکس مورد نظر مخروبه از کار درمی‌آید و دیگر خبری هم از مالکان آن نیست. زوج اصلی داستان پس از یک سری اتفاق‌های ناخوشایند به خانه‌شان برمی‌گردند اما این خانه هم دیگر خانه‌ی آن‌ها نیست و شوم به نظر می‌رسد. این کتاب در ماه ژوییه توسط انتشارات مک‌میلان منتشر خواهد شد.

آی‌ام‌دی‌بی: اسکار بر اساس آمار
در حالی که هشت روز دیگر (نهم اسفند) تا مراسم اسکار باقی مانده، سایت «آی‌ام‌دی‌بی» رکوردهایی از نامزدها و برندگان تندیس طلایی ارائه کرده است که چند موردش را مرور می‌کنیم:
بیش‌ترین نامزدی امسال: از گور برخاسته (آلخاندرو گونزالس ایناریتو) با 12 نامزدی
بیش‌ترین نامزدی یک فیلم: همه چیز درباره ایو (1959) و تایتانیک (1997) با 14 نامزدی
بیش‌ترین اسکار یک بازیگر مرد: دانیل دی‌لوییس، جک نیکلسن و والتر برنان هر کدام با 3 جایزه
بیش‌ترین اسکار یک فیلم: بن حور (1959)، تایتانیک (1997) و ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه (2003) هر کدام با 11 جایزه
بیش‌ترین نامزدی یک بازیگر زن: مریل استریپ با 19 نامزدی
بیش‌ترین نامزدی یک بازیگر مرد: جک نیکلسن با 12 نامزدی
بیش‌ترین نامزدی قبل از دریافت اولین جایزه: آل پاچینو و جرالدین پیج با 8 نامزدی
بیش‌ترین جایزه‌ای که یک نفر برده است: والت دیزنی با 22 اسکار
بیش‌ترین نامزدی برای یک نفر: والت دیزنی با 59 نامزدی
بیش‌ترین نامزدی برای کسی که هنوز در قید حیات است: 50 نامزدی برای جان ویلیامز آهنگ‌ساز
بیش‌ترین نامزدی یک کارگردان: ویلیام وایلر با 12 نامزدی
بیش‌ترین اسکار یک کارگردان: جان فورد با 4 اسکار

و مرور چند تیتر خبری:
ورایتی:
«ددپل» در دومین آخرهفته‌ی اکرانش با فروشی بیش از پنجاه میلیون دلار خوش درخشید.
دِدلاین: اومبرتو اکو، نویسنده‌ی کتاب «به نام گل سرخ»، در 84سالگی درگذشت؛ کتابی که ژان‌ژاک آنو در 1986 فیلمی را به همین نام با بازی شان کانری و کریستین اسلیتر بر اساس آن ساخت.
ورایتی: دواین جانسن و کوین هارت، مجریان جوایز فیلم «ام‌تی‌وی» 2016
اسکرین دیلی: امانوئل لوبزکی پنجمین جایزه‌اش را برای «از گور برخاسته» از سی‌امین مراسم سالانه‌ی انجمن فیلم‌برداران آمریکا گرفت.
ورایتی: امیلی بلانت در حال مذاکره برای بازی در دنباله‌ی «مری پاپینز» است که راب مارشال آن را کارگردانی خواهد کرد.
اسکرین دیلی: اولین جشنواره بین‌المللی فیلم ماکائو به مدیریت مارکو مولر (که پیش از این جشنواره‌های فیلم ونیز و رُم را تجربه کرده) برگزار می‌شود.
ورایتی: «پری دریایی» (استیون چو) رکوردهای فروش متعددی را در سینماهای چین شکست و در هفته‌ی اول به فروش 277 میلیون دلار دست یافت.
اسکرین‌دیلی: جشنواره فیلم فانتاستیک نوشاتل 2016 (اول تا نهم ژوییه) از جان کارپنتر تجلیل خواهد کرد.  

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: