نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1394/10/17


«آواتار» مغلوب شد

«جنگ ستارگان: فورس برمی‌خیزد» و تغییر پرفروش‌ترین فیلم

کیکاوس زیاری

 

شاید زمانی که کمپانی والت دیزنی تازه‌ترین قسمت از مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان را با عنوان فرعی فورس برمی‌خیزد در سینماهای آمریکای شمالی اکران می‌کرد، فکرش را هم نمی‌کرد که این اکشن علمی‌خیالی بتواند تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینماهای ایالات متحده شود. این فیلم در سومین هفته‌ی نمایش عمومی‌اش در آمریکا توانست آواتار (جیمز کامرون) را با فروش 760 میلیونی‌اش پشت سر بگذارد.
دوست‌داران فیلم‌های جنگ ستارگان از چند روز پیش از نمایش عمومی قسمت هفتم آن، جلوی سینماهای نمایش‌دهنده صف کشیده بودند، اما حتی چنین لشکرکشی نمایشی و تبلیغاتی هم باعث نشده بود که دیزنی‌نشینان به این فکر بیفتند که قرار است فیلم‌شان رکورد فروش فیلم کامرون را بشکند. در طول هجده سال گذشته و پس از فروش 658 میلیون دلاری تایتانیک، این جیمز کامرون بود که حرف اول را در جدول گیشه‌ی نمایش سینمای آمریکا می‌زد و صدرنشینی جدول پرفروش‌ها را با دو فیلم، به خود اختصاص داده بود.
اپیزود اول از سری سوم فیلم‌های ‌جنگ ستارگان، در هر روز نمایشش در سینماهای آمریکا و کانادا یک رکوردشکنی تازه کرد. افتتاحیه‌ی فیلم با رقم رکوردشکن 248 میلیون دلار همراه بود. این رکوردشکنی در فروش آخرهفته هفته‌های دوم و سوم هم ادامه پیدا کرد و با رقم‌های 149 و 88 میلیون دلار، نام آن را در کتاب گینس ثبت کرد. فروش سی میلیون دلاری فیلم در سینماهای آیمکس نیز یک رکوردشکنی تازه برای اکران پرده‌ی عظیم سینما بود. در این مورد، فروش روزانه‌ی فیلم در هر یک از دوازده روز اول نمایش، پنجاه میلیون دلار بوده است.
البته این فروش‌های بالا به راحتی به دست نیامده است و به دنبال جنجال‌ها و خبرسازی‌های بی‌شماری بوده که در سه سال اخیر، پیرامون فیلم وجود داشته است. با اعلام خبر تولید سه‌گانه‌ی تازه، مهم‌ترین نکته انتخاب کارگردان آن بود. از همان ابتدا مشخص شد جرج لوکاس خالق این مجموعه و کارگردان نسخه‌ی اصلی آن، پشت دوربین فیلم‌برداری قرار نخواهد گرفت. شرکت فیلم‌سازی لوکاس‌فیلم که متعلق به جرج لوکاس است، در سال 2012 امتیاز تولید محصولات خود را به مبلغ کلان و دور از ذهن چهار میلیارد دلار به کمپانی والت دیزنی فروخت. مسئولان کمپانی خشنود از این قرارداد پرسود، بلافاصله خبر تولید سه‌گانه‌ی جدید ‌جنگ ستارگان را اعلام کردند.
دو سال قبل که کار پیش‌تولید فیلم شروع شد، نام‌های معتبر زیادی به عنوان کارگردان احتمالی آن در رسانه‌ها مطرح شد. بسیاری از فیلم‌سازان سرشناس - و حتی برادران کوئن - برای کارگردانی قسمت هفتم اعلام آمادگی کردند. پس از گمانه‌زنی‌های بسیار جی‌.جی. آبرامز برای کارگردانی فیلم انتخاب شد. انتخاب او جنجال‌برانگیز شد. وی در چند سال گذشته دو قسمت جدید از مجموعه فیلم‌های سفر ستاره‌ای/ پیشتازان فضا را کارگردانی کرده و به احیای آن‌ها پرداخته بود. این فیلم‌ها با استقبال دوست‌داران این مجموعه و عموم تماشاگران روبه‌رو شد و رضایت خاطر تهیه‌کنندگان‌شان در کمپانی پارامونت را فراهم کرد. به طور طبیعی، مسئولان این کمپانی اولین مخالف حضور آبرامز در پشت دوربین ‌جنگ ستارگان بودند اما نتیجه این شد که آبرامز همکاری‌اش با پروژه‌ی سفر ستاره‌ای را قطع کرد تا بتواند به رؤیای دیرینه‌اش جامه عمل بپوشاند. پارامونت هم آبرامز را به نمک‌نشناسی و بی‌مسئولیتی متهم کرد. جرج لوکاس هم زمانی که فیلم آماده نمایش شد، فاش کرد که مسئولان دیزنی قصد داشتند حال‌وهوای تازه‌ای به ماجراجویی‌های قدیمی این فیلم‌ها بدهند و به همین منظور، نمی‌خواستند وظیفه‌ی کارگردانی آن را به دست این هنرمند هفتادساله بدهند.
لوکاس طی هفته‌های گذشته گفت‌وگوهای رسانه‌ای زیادی کرده است و در یکی از آن‌ها از مدیران دیزنی به عنوان «برده‌داران سفیدپوستی» یاد کرده که امتیاز تولید قسمت‌های تازه‌ی فیلم را از او خریدند. در عین حال، وی از علاقه‌ی همیشگی‌اش به این مجموعه گفته است: «آن‌ها بچه‌های من هستند. دوست‌شان دارم. من آن‌ها را خلق کردم و همه جوره درگیرشان هستم. برده‌داران سفیدپوستی که آن‌ها را از من خریدند، کسانی‌اند که خریدار این جور چیزها هستند.» با توجه به فروش سرسام‌آور فیلم در سالن‌های سینماهای جهان، بعید به نظر می‌رسد که مدیران کمپانی دیزنی این حرف‌های لوکاس را خیلی جدی بگیرند. اما یادآوری دوباره لوکاس درباره الهام‌گیری‌اش از درام قرون وسطایی دژ پنهان آکیرا کوروساوا برای خلق داستان و شخصیت‌های ‌جنگ ستارگان نکته‌ای است که مورد توجه تماشاگران جوان‌تر قرار گرفته است. لوکاس زمان ساخت قسمت اول فیلم در اواسط دهه‌ی 1970 حتی قصد داشته نقش اوبی وان کنوبی (یا بن کنوبی) را به توشیرو میفونه - بازیگر محبوب کوروساوا – بدهد که در نهایت به سر الک گینس انگلیسی‌تبار رسید. فیلم‌های سامورایی کوروساوا همیشه مورد توجه و علاقه‌ی فیلم‌سازان آمریکایی و اروپایی بوده است. هفت سامورایی (1954) معروف‌ترین ساخته‌ی سینمایی این هنرمند ژاپنی، الهام‌بخش وسترن هفت دلاور (1960) شد و سرجو لئونه هم به خاطر یک مشت دلار (1964) را بر اساس یوجیمبو (1961) ساخت.
موفقیت چشم‌گیر جنگ ستارگان: فورس برمی‌خیزد منحصر به آمریکای شمالی نیست و بقیه‌ی کشورهای جهان را هم در بر می‌گیرد. تماشاگران سینما در بیش از پنجاه کشور کوچک و بزرگ دنیا، 770 میلیون دلار برای دیدن آن پول پرداخت کرده‌اند. به این ترتیب، فروش جهانی فیلم (آمریکای شمالی و بقیه‌ی کشورهای دنیا) تا این‌جا از مرز یک‌ونیم میلیارد دلار گذشته است. این در حالی است که فیلم هنوز در کشور چین روی پرده سینماها نرفته است؛ کشوری که دومین بازار سینمایی و فروش فیلم‌ها پس از آمریکا است و قرار است نهم ژانویه اکران این فیلم را شروع کند. تحلیل‌گران سینمایی بر این باورند که فورس برمی‌خیزد فروش بسیار بالایی در این کشور آسیایی خواهد داشت.
بدون احتساب رقم فروش فیلم در چین، سهم کمپانی دیزنی از فروش محصولاتش در سال 2015 نزدیک به پنج میلیارد و 850 میلیون دلار بوده است؛ رقمی که دیزنی را در جایگاه دومین کمپانی پول‌ساز هالیوودی تاریخ قرار داده است. کمپانی یونیورسال با فروش شش میلیارد و 880 میلیون دلار هم‌چنان موفق‌ترین کمپانی فیلم‌سازی تاریخ هالیوود است. رکورد قبلی دیزنی به سال 2013 و رقم چهار میلیارد و 449 میلیون دلار برمی‌گردد.
فیلم‌برداری قسمت دوم از سه‌گانه‌ی جدید جنگ ستارگان، ژانویه‌ی سال جاری میلادی آغاز می‌شود. ابوظبی و استودیوی پاین‌وود در نزدیکی شهر لندن - که لوکیشن‌های قسمت اول بودند - دوباره میزبان سازندگان فیلم خواهند بود. ریان جانسن برای کارگردانی این قسمت انتخاب شده است؛ چون قرار بر این بوده که هر یک از سه اپیزود سه‌گانه‌ی جدید را یک کارگردان مستقل بسازد. این فیلم برای 26 ماه مه سال 2017 آماده نمایش عمومی خواهد شد.

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: