نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1394/08/30


سفر هیولای مهربان

آسیاتک (6): بونگ جون‌هو و ادامه‌ی حرکت در سینمای علمی‌خیالی

کیکاوس زیاری

 

بونگ جون‌هو که از مطرح‌ترین فیلم‌سازان کره جنوبی و محبوب منتقدان بین‌المللی است، فیلم تازه‌اش را با سرمایه‌ی دو شرکت فیلم‌سازی آمریکایی می‌سازد؛ شرکت فیلم‌سازی براد پیت «پلان بی» و شرکت «نتفلیکس» تهیه‌کننده‌ی درام علمی‌خیالی اوکجا هستند که سال آینده‌ی میلادی در لوکیشن‌های مختلف قاره آسیا جلوی دوربین می‌رود.
جون‌هو با ژانر علمی‌خیالی بیگانه نیست. میزبان او در سال 2013 فروش بسیار بالایی در کره جنوبی و بقیه‌ی کشورهای دنیا (حدود نود میلیون دلار) کرد و طی چند سال اخیر، بارها بحث بازسازی نسخه‌ی انگلیسی‌زبان آن مطرح بوده است. اما کار تازه‌ی این فیلم‌ساز تحسین‌شده شباهت چندانی به میزبان و حال‌وهوای دلهره‌آورش ندارد و بیش‌تر در مایه‌های فانتزی است. شاید بتوان گفت اوکجا از نظر سبک و حال‌وهوا بیش‌تر شبیه قطار برف‌شکن این فیلم‌ساز است که سال گذشته روی پرده سینماها بود.
البته این فیلم تازه هم یک هیولا در خودش دارد که خطری برای شخصیت اصلی و بقیه ندارد. جون‌هو با این تجربه دومین فیلم انگلیسی‌زبانش را می‌سازد. البته بعضی از رسانه‌های کره‌ای می‌گویند اکثر دیالوگ‌های فیلم به زبان کره‌ای است و فقط بخش کمی از آن به انگلیسی خواهد بود. تا به حال حضور بازیگرانی مثل جیک جیلنهال، تیلدا سویینتن، بیل نیگی و پل دانو در فیلم قطعی شده است. اما کارگردان و تهیه‌کنندگان آن سخت در جست‌وجوی بازیگر کم‌سن‌وسالی هستند که باید یکی از دو نقش اصلی را بازی کند.
با آن‌که تهیه‌کنندگان فیلم علاقه‌ای به ارائه‌ی اطلاعات به رسانه‌های گروهی ندارند، ولی خبرنگاران کنجکاو، اخبارشان را از گوشه‌وکنار پیدا کرده‌اند. برای مثال مشخص شده هیولای فیلم برعکس هیولای ویرانگر میزبان موجودی مهربان است. به گفته‌ی ‌جون‌هو: «این یک حیوان گنده و هیکلی است که طبیعتی مهربان و آرام دارد. خط اصلی داستان درباره دوستی دختری ساکن حومه‌ی شهر با این موجود عجیب‌وغریب است. برای من دنیای دیوانه‌وار پیرامون هیولا و دختر بیش‌تر از خود هیولا، هیولاگونه است. می‌خواهم به درون این شخصیت‌ها نفوذ کنم و آن‌ها را بشکافم و سفر باورنکردنی و خارق‌العاده‌ی این دو و ماجراهایی را به تصویر بکشم که در این دنیای سخت برای‌شان به وجود می‌آید.»
نام فیلم از نام هیولای داستان گرفته شده است و کلید فیلم‌برداری آن در سئول زده می‌شود. با آن‌که رقم دقیق هزینه‌های تولید به صورت رسمی اعلام نشده، ولی گفته می‌شود رقم بالایی صرف فیلم خواهد شد. جون‌هو می‌گوید: «برای من به عنوان یک فیلم‌ساز این یک فرصت استثنایی و فانتزی است. برای اوکجا به هزینه‌ی تولید بالاتری نیاز داشتم. این رقم بیش‌تر از میزان رقمی است که صرف تولید قطار برف‌شکن شد. در عین حال، آزادی عمل کاملی هم در زمان ساخت فیلم دارم که مهم‌تر از بودجه‌ی بالای فیلم است. «نتفلیکس» هر دوی این‌ها را در اختیارم گذاشته و من نمی‌توانستم نسبت به این مسأله بی‌تفاوت باشم. برای هر فیلم‌سازی دست یافتن به این دو چیز در آن واحد شگفت‌انگیز است.»
قطار برف‌شکن با هزینه‌ای چهل میلیون دلاری ساخته شد. گروه سازنده‌ی اوکجا پس از پایان فیلم‌برداری صحنه‌های کره جنوبی، در ماه آوریل راهی آمریکا می‌شوند. هنوز معلوم نیست چنددرصد از صحنه‌های فیلم در هر یک از این دو لوکیشن فیلم‌برداری خواهد شد؛ هم‌چنین از ملیت شخصیت دختر کوچولوی داستان هم اطلاعی در دست نیست. اوکجا یکی از اولین پروژه‌های سینمایی «نتفلیکس» در قاره‌ی آسیا است. تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که این شرکت در آینده در تعداد بیش‌تری از محصولات سینمایی آسیا سرمایه‌گذاری می‌کند.
جون‌هو درباره این‌که اوکجا فیلمی ترسناک نیست، می‌گوید: «حیوان فیلم یک دیو بدطینت نیست. او با وجود عظیم بودنش لطیف است. برای من، دنیایی که او و بقیه‌ی شخصیت‌ها در آن زندگی می‌کنند ترسناک‌تر و رعب‌آورتر است.» اوکجا برای نمایش عمومی در اوایل سال 2017 در آمریکای شمالی و کره جنوبی آماده می‌شود. بحث مربوط به نمایش عمومی این فیلم هم از جمله مسائل مهم آن است. کره‌ای‌ها می‌گویند نباید این درام علمی‌خیالی اول در آمریکا روی پرده برود و کره جنوبی دومین کشوری باشد که آن را به نمایش می‌گذارد. در کره جنوبی با وجود استقبال بالا از محصولات هالیوودی، دیدگاه‌های تندوتیزی در ارتباط با آمریکا وجود دارد. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود اوکجا هم‌زمان در آمریکا و کره جنوبی به نمایش عمومی درآید.
قطار برف‌شکن که توسط شرکت معروف کره‌ای «سی جی اینترتینمنت» ساخته شد و تهیه‌کننده‌ی آمریکایی نداشت نیز از بازیگران جهانی مثل کریس اوانز و تیلدا سویینتن استفاده کرده. این فیلم در جدول گیشه‌ی سینماهای کره جنوبی نزدیک به 58 میلیون دلار فروش کرد و لقب یکی از فیلم‌های پرفروش و موفق سال 2013 را گرفت.
بونگ جون‌هو 46ساله از جمله فیلم‌سازانی است که فیلم‌هایش هم‌زمان با استقبال هر دو گروه منتقدان و تماشاگران روبه‌رو می‌شود. همه‌ی فیلم‌های او فروش بالایی در کره جنوبی داشته‌اند، با این وجود ‌جون‌هو از سال 2000 تا به حال فقط پنج فیلم سینمایی ساخته است. نکته‌ی جالب درباره این فیلم‌ها، تنوع سوژه و ژانرهای آنان است؛ و جالب‌تر این‌که او در تمام این ژانرها هم با موفقیت عمل کرده است. منتقدان سینمایی می‌گویند وی در کارهایش سراغ موضوع‌های درخور توجه و جدی می‌رود و معمولاً با نوعی طنز تلخ و سیاه آن‌ها را تصویر می‌کند. به همین دلیل منتقدان به وی نام مستعار «بونگ تائه‌ایل» را داده‌اند. تلفظ تائه‌ایل شبیه کلمه‌ی انگلیسی «دیتیل» (جزییات) است و اشاره منتقدان به توجه فیلم‌ساز به جزییات آثارش است. شهرت بین‌المللی جون‌هو با میزبان رقم خورد که با هزینه‌ای دوازده میلیون دلاری ساخته شد و با جذب بیش از دوازده میلیون تماشاچی کره‌ای تا مدت‌ها لقب پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای کره جنوبی را یدک می‌کشید.
تولید فیلم تازه‌ی ‌جون‌هو با خبر ساخت مجموعه‌ای تلویزیونی بر اساس درام علمی‌خیالی و آینده‌نگرانه قطار برف‌شکن همراه شده است. جان فریدمن تهیه‌کننده‌ی فعال و سرشناس تلویزیونی فیلم‌نامه‌ی اپیزود اول این مجموعه را نوشته و احتمالاً خودش هم آن را کارگردانی خواهد کرد. فریدمن در کارنامه‌اش خاطرات سارا کانر را دارد که بر اساس شخصیت سارا کانر در مجموعه فیلم‌های ترمیناتور شکل گرفته است. از قرار معلوم قرار نیست ‌جون‌هو به عنوان کارگردان با هیچ‌یک از اپیزودهای مجموعه‌ی قطار برف‌شکن همکاری کند و این در حالی است که فریدمن از طرف‌داران فیلم‌های جون‌هو است و اشتیاق زیادی برای همکاری با او دارد.

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: