نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1394/07/27


25‌سالگی‌ات مبارک!

به بهانه‌ی بیست‌وپنجمین سال راه‌اندازی بزرگ‌ترین سایت سینمایی جهان «IMDb»

رضا حسینی

 

«پایگاه اینترنتی اطلاعات سینمایی» (Internet Movie Database) یا همان طور که اغلب ما آن را با عنوان «آی‌ام‌دی‌بی» (IMDb) می‌شناسیم و به‌سرعت به جا می‌آوریم، سه روز پیش در هفدهم ماه اکتبر 25 ساله شد. اتفاقی که مثل هر رویداد مهم دیگری گذر بی‌امان زمان را نشان می‌دهد و اگر کمی در آمار و ارقام سال‌های گذشته ریز شویم بلافاصله بهت و حیرت وجودمان را فرا می‌گیرد. در این شرایط بد نیست برای پی بردن به بزرگی پدیده‌ای که با آن مواجه هستیم - در این‌جا سایت «آی‌ام‌دی‌بی» - فرض بگیریم که اصلاً وجود خارجی ندارد؛ آن وقت است که نه‌تنها میزان وابستگی و نیازمان به چنین منبع بی‌کرانی بیش‌تر خودش را نشان می‌دهد بلکه می‌بینیم که حتی در این دنیای پیشرفته با انبوهی از منابع اطلاع‌رسانی، چه‌قدر «آی‌ام‌دی‌بی» بی‌مانند و بی‌جای‌گزین است و چه جهان عظیمی از اطلاعات را در خود جای داده است. در این شرایط وضعیت ما به مثابه همان نمای زوم‌بک معروفی است که هر سینمادوستی حتماً نمونه‌ای از آن را در فیلمی از آثار سینمایی محبوبش در ذهن دارد: جایی که قهرمان داستان در وسط جنگل، بیابان یا هر قلمرو عظیم دیگری قرار گرفته است و دوربین با عقب کشیدن، کوچکی و تنهایی او را نشان می‌دهد. حالا بد نیست به بهانه‌ی این تولد، خودمان پشت دوربین قرار بگیریم و با یکی‌دو مثال ساده بیش‌تر به جایگاه‌مان در قلمرو «آی‌ام‌دی‌بی» پی ببریم.

اخبار سینمایی «آی‌ام‌دی‌بی»
این بخش از سایت «آی‌ام‌دی‌بی» هر روز با پشتیبانی منابع سینمایی متعددی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد از بخش سینمایی مهم‌ترین سایت‌های جهان (از جمله ورایتی، گاردین، نیویورک پست و...) و سایت‌های اختصاصی و مطرح سینما (مانند هالیوود ریپورتر، اسکرین‌دیلی، امپایرآنلاین، فیلم‌میکر، ایندی‌وایر، کولایدر، فیلم ایندیپندنت، باکس‌آفیس موجو، سینمابِلِند و...) گرفته تا وبلاگ‌ها و سایت‌های اختصاصی مورخان و منتقدان مطرح سینما از جمله راجر ایبرت، پیتر باگدانوویچ، لئونارد مالتین و... و حتی منابع کم‌تر شناخته‌شده اما معتبر سینمایی. اگر همین الان به این سایت مراجعه کنید و نگاهی به آمار مربوط به خبرهای چند روز گذشته بیندازید، می‌بینید که در دو روز گذشته، که روزهای آخرهفته بود، به‌ترتیب 69 و 50 خبر منتشر شده است. اگر با کمک روزشماری که در پایین صفحه در اختیارتان قرار گرفته است، عقب‌تر هم بروید می‌بینید که این آمار در روزهای عادی و کاری شانزدهم و پانزدهم اکتبر به‌ترتیب 191 و 260 عنوان خبری است! البته این اخبار تکراری هم هستند اما از منابع مختلف، که این موضوع خودش به شما اجازه می‌دهد تا پوشش خبری توسط منابع مختلف را با هم قیاس کنید و در مورد منبعی که می‌خواهید از آن استفاده کنید شخصاً تصمیم‌گیری کنید.

حجم اطلاعات هر فیلم
حتماً تا امروز به صفحه‌ی فیلم خاصی در این سایت مراجعه کرده‌اید و بر اساس نیازتان از اطلاعات متنوعی بهره بردید که درباره هر فیلم و عواملش وجود دارد. در این‌جا برای روشن شدن حجم و وسعت کاری که برای هر فیلم انجام می‌شود با هم سری به صفحه‌ی یکی از فیلم‌های مطرح و پرفروش اخیر می‌زنیم تا ببینیم چه چیزی دست‌مان را می‌گیرد.
اگر صفحه‌ی مربوط به انتقام‌جویان: عصر اولترون (جاس ودون، 2015) را در «آی‌ام‌دی‌بی» باز کنید، در کنار پوستر کوچکی از فیلم و زیر عنوانش، می‌توانید از درجه‌بندی سنی فیلم در ایالات متحده باخبر شوید که نشان می‌دهد فیلم مناسب چه گروه‌های سنی است. درجه‌بندی سنی این فیلم «PG-13» است ولی اطلاعات فیلم در این زمینه به‌مراتب بیش‌تر از این است. اگر به بخش مکمل با عنوان «درجه‌بندی سینمایی» (Motion Picture Rating) مراجعه کنید می‌بینید که دلایل این درجه‌بندی دقیقاً توضیح داده شده است. علاوه بر این می‌توانید از درجه‌بندی فیلم در سایر کشورها و راهنمای دقیق و کاملی استفاده کنید که برای والدین در نظر گرفته شده است.
در کنار درجه‌بندی، مدت زمان و ژانر و تاریخ اکران فیلم هم دیده می‌شود. اگر روی ژانر یا ژانرهای فیلم کلیک کنید به انبوهی از فیلم‌های مشابه و فهرست‌های متنوعی از بهترین‌ها مواجه می‌شوید و اگر روی تاریخ اکران بزنید، صفحه‌ای شامل تاریخ اکران فیلم در کشورهای مختلف با عنوان‌های بومی هر منطقه ظاهر می‌شود.
در باکس زیر عنوان‌بندی، با امتیازهای مختلف فیلم روبه‌رو می‌شوید. اگر در سایت ثبت‌نام کرده باشید می‌توانید به فیلم امتیازی از یک تا ده بدهید که این امتیازها مبنای محاسبه‌ی امتیاز کاربران سایت به هر فیلم قرار می‌گیرد و درون ستاره‌ی زردرنگ کنار پوستر می‌آید. در مورد این فیلم امتیاز 7/7 بر اساس نظر تقریباً 325 هزار کاربر به دست آمده است. امتیاز منتقدان که برای این فیلم 66 از صد است با کمک سایت مطرح «متاکریتیک» (ویژه جمع‌آوری نظر منتقدان مطرح) محاسبه می‌شود که تعداد نقدهای فیلم را هم نشان می‌دهد. البته در این بخش کاربران هم می‌توانند نقدهای‌شان بر فیلم را بنویسند و البته در بین این دو، عبارت «595 منتقد» دیده می‌شود که در واقع همه‌ی لینک‌های معرفی‌شده به این سایت از نقدهایی است که در سایت‌های سینمایی کوچک و بزرگ نوشته شده‌اند؛ و البته به زبان مختلف.
بقیه‌ی اطلاعات موجود در صفحه‌ی فیلم انتقام‌جویان: عصر اولترون به صورت تیتروار از این قرارند: خلاصه داستان (که در مواردی شامل چند خلاصه داستان و حتی سیناپس هم می‌شود)، فهرست کاملی از عوامل و بازیگران فیلم (که همه لینک دارند و اگر بخواهید شما را به صفحه فرد مورد نظر و اطلاعات موجود درباره او راهنمایی می‌کنند)، حواشی فیلم (همه اتفاق‌ها و خبرهای کوچک اما جالبی که درباره فیلم می‌توانید بخوانید که در مورد این فیلم 247 مورد است)، دیالوگ‌های جالب (درباره این فیلم 126 مورد)، فهرستی از نامزدی‌ها و جایزه‌ها (که آمار کلی‌شان هم ارائه می‌شود: یک برد و شش نامزدی)، برد پیام‌ها (که مخصوص کامنت‌های کاربران درباره فیلم است)، مصالح تصویری مربوط به فیلم (که در این مورد 322 عکس، 33 ویدئو از جمله آنونس‌های مختلف است)، بخش اخبار مربوط به فیلم (که از زمان پیش تولید تا آخرین خبرهای مربوط به فیلم را شامل می‌شود)، بخش ویژه‌ای که فیلم‌های مشابه را به شما توصیه می‌کند، بخش جزییات فیلم (که شامل لینک‌هایی به سایت فیلم و صفحه‌هایش در شبکه‌های اجتماعی، مشخصات تولید فیلم از جمله فهرست لوکیشن‌ها و... می‌شود)، بخش گیشه (که کلیه اطلاعات فروش فیلم در کشورهای مختلف را به صورت دسته‌بندی‌شده در اختیار شما قرار می‌دهد و البته رقم بودجه‌ی فیلم)، مشخصات فنی تولید فیلم (با اطلاعاتی درباره ابعاد تصویر و باندهای صوتی مختلف فیلم)، گاف‌های فیلم و چند بخش متنوع دیگر.

آیا می‌دانید:
«آی‌ام‌دی‌بی» فقط 60 میلیون کاربر ثبت‌نام‌شده در سراسر جهان دارد و یکی از پنجاه سایت برتر دنیا است.
این سایت تا سپتامبر امسال، اطلاعات مربوط به 3/4 میلیون اثر (از جمله عنوان و مشخصات قسمت‌های مختلف هر مجموعه‌ی تلویزیونی) و 6/7 میلیون نفر را در پایگاه اطلاعاتی‌اش نگهداری می‌کند.
«آی‌ام‌دی‌بی» علاوه بر سینما و تلویزیون، منبع جامعی هم برای بازی‌های ویدئویی است.
سایت در سال 1990 توسط کول نیدهام راه‌اندازی شد که یک برنامه‌نویس حرفه‌ای کامپیوتر است.
«آمازون» (Amazon.com) مالک این سایت است؛ البته از 1998 به بعد که آمازون از آن برای تبلیغات و فروش نوارهای ویدئویی و دی‌وی‌دی‌هایش استفاده کرد.
بازیگران و کلیه‌ی عوامل فیلم‌سازی می‌توانند در ازای پرداخت مبلغی سالانه، کارنامه‌ی هنری و عکس‌های‌شان را در این سایت بارگذاری کنند.

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: