نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1394/07/18


«رییس» حاکم سینمای هند

آسیاتک (1): آیا رکوردشکنی تازه بالیوودی در راه است؟

کیکاووس زیاری

 

تحلیل‌گران اقتصادی سینما در هند پیش‌بینی می‌کنند که فیلم تازه‌ی شاهرخ خان با عنوان بلندنظر (دیلواله/ Dilwale) رکوردهای فروش را در جدول گیشه‌ی نمایش سینماهای این کشور بشکند و تبدیل به پرفروش‌ترین محصول تاریخ سینمای هند شود. این تحلیل خوش‌بینانه در حالی ارائه می‌شود که تازه‌ترین فیلم سلمان خان، داداش جان باجرانگی، در ایام عید فطر نتوانست به رکورد تازه‌ای دست پیدا کند. تا امروز پی کی عامر خان با فروشی 340 کروری (هر صد کرور حدود شانزده میلیون دلار است) صدرنشین جدول فروش فیلم‌های تاریخ سینمای هند است. در حالی که رقابت سه خان بزرگ بالیوودی برای حاکمیت بر جدول گیشه‌ی سینماهای هند ادامه دارد، گمانه‌زنی‌های زیادی در ارتباط با وضعیت فروش فیلم‌های آنان ارائه می‌شود. اهل فن می‌گویند دلایل زیادی وجود دارد تا کار تازه‌ی شاهرخ خان رکوردهای فروش را بشکند. در بین سه خان بالیوودی، این بازیگر محبوبیت بیش‌تری در بین تماشاگران دارد و منتقدان هم با او برخورد بهتر و گرم‌تری دارند. از سوی دیگر گفته می‌شود بلندنظر تفاوت‌های زیادی با فیلم‌های قبلی شاهرخ خان دارد و تماشاگران را در زمان نمایش عمومی غافل‌گیر خواهد کرد. این در شرایطی است که جدول گیشه‌ی نمایش سینماهای هند در دو سال اخیر، غافل‌گیری‌های زیادی برای منتقدان و تحلیل‌گران سینمایی به همراه داشته است.
بلندنظر یکی از خبرسازترین پروژه‌های سینمایی هند در یک سال اخیر بوده است و رسانه‌های گروهی صحبت‌های بسیار زیادی درباره‌اش کرده‌اند. بحث و جنجال اصلی مربوط به زوج بازیگر فیلم است. نقش مقابل شاهرخ خان را کاجول بازی می‌کند، بازیگری محبوب که همبازی شدنش با شاهرخ خان همیشه خبرساز بوده است. رسانه‌ها و منتقدان هندی از این دو به عنوان یکی از بهترین زوج‌های سینمایی اسم می‌برند که خاطره‌ی خوش زوج‌های موفق سینمایی سه دهه‌ی شصت، هفتاد و هشتاد میلادی بالیوود را تداعی می‌کند. هر شش فیلمی که شاهرخ خان و کاجول بازی کرده‌اند، جزو پرفروش‌ترین محصولات سینمایی بوده‌اند. نمایش عمومی دومین فیلم مشترک آن‌ها داماد شجاع عروس را می‌برد (1995) هنوز هم در چند سینمای شهر بمبئی ادامه دارد. بسیاری از فیلم‌سازان و تهیه‌کنندگان هندی در تلاش‌اند تا رضایت خاطر این دو بازیگر را برای حضور در فیلمی فراهم کنند. اما کاجول که در سال 1999 با آجی دیوگان یکی دیگر از ستارگان مشهور سینمای هند ازدواج کرد، فعالیت هنری خود را به‌شدت کاهش داده و فقط در کارهای برگزیده بازی می‌کند.
در این شرایط آجی دیوگان به‌شدت مخالف همبازی شدن همسرش با شاهرخ خان است. رسانه‌های گروهی هند پس از آن‌که شاهرخ خان به مراسم ازدواج کاجول دعوت نشد، مطالب زیادی درباره اختلاف شاهرخ و دیوگان و حساسیت دیوگان در رابطه با همبازی شدن همسرش با شاهرخ نوشتند. با این حال، کاجول پس از ازدواج با دیوگان و در معدود فیلم‌هایش، دو بار با شاهرخ خان در فیلم‌های هیچ‌وقت از خداحافظی نگو (2006) و نام من خان است (2010) همبازی شد. هر دو فیلم را کارن جوهر پسر یاش جوهر، تهیه‌کننده و فیلم‌ساز معروف، کارگردانی کرد که از دوستان خانوادگی هر دو خانواده‌ی شاهرخ و کاجول است. این فیلم‌ساز در عین حال کارگردان دو فیلم پرفروش دیگر این دو بازیگر گاهی خوشی گاهی غم (2001) و اتفاقی می‌افتد (1998) هم بوده است.
اهل فن می‌گویند تنها کسانی می‌توانند زوج کاجول و شاهرخ خان را در یک فیلم در کنار هم قرار دهند که از دوستان خانوادگی آن‌ها باشند. بجز کارن جوهر فقط روهیت شتی از چنین موقعیتی برخوردار است. وی از دوستان صمیمی آجی دیوگان به حساب می‌آید و تا به حال، این بازیگر رزمی‌کار را در بیش از پنج فیلم پرفروش کارگردانی کرده است. در کمال تعجب، در فیلم تازه‌ی این فیلم‌ساز بلندنظر آجی دیوگان هم حضور دارد. البته این حضور افتخاری است و به یک نقش کوتاه محدود می‌شود. همان طور که کسی اطلاعی از داستان ندارد و فیلم در سکوت کامل خبری جلوی دوربین رفته، اطلاعی هم از نقش افتخاری و کوتاه دیوگان در دست نیست. تلاش بی‌حدوحساب خبرنگاران برای کسب خبر درباره فیلم هم راه به جایی نبرده است.
بلندنظر دومین همکاری شاهرخ و روهیت شتی پس از بلاک‌باستر قطار چنای (2013) است. شتی اوایل سال 2015 اعلام کرد که قصد ساخت فیلم تازه‌ای با شاهرخ خان را دارد و هنوز مرکب حرف‌هایش خشک نشده بود که کلید فیلم‌برداری آن زده شد! فیلم‌برداری در حالی آغاز شد که شاهرخ مشغول بازی در فیلم تازه‌ی دیگری به نام رییس بود. تا به حال سابقه نداشته است که شاهرخ به صورت هم‌زمان در دو پروژه‌ی سینمایی کار کند. در حالی که فیلم دیگر این بازیگر طرف‌دار در مراحل پایانی تولید قرار دارد و زودتر از دو فیلم دیگر آماده نمایش عمومی می‌شود، اعلام شد که بلندنظر برای هجدهم دسامبر سال جاری میلادی (اواخر دی) روی پرده‌ی سینماهای هند می‌رود. این تاریخ هم یک دور شدن غیرمتعارف دیگر در رابطه با عادت‌های همیشگی شاهرخ خان بود. طبق یک سنت قدیمی، فیلم‌های شاهرخ خان در ایام جشن دیوالی هند در میانه‌ِ‌ی ماه اکتبر به نمایش عمومی درمی‌آیند. این در حالی است که آخرین هفته‌ی ماه فوریه و روزهای پایانی سال، اختصاص به فیلم‌های عامر خان دارد و سلمان خان هم فیلم‌هایش را در ایام تعطیلات عید فطر راهی پرده‌ی سینماها می‌کند.
عامر خان اولین بازیگر سینمای هند بود که توانست رکورد فروش سیصد کروری را با پی کی بشکند؛ تا قبل از آن، چنین فروشی حکم یک رؤیا را داشت. دنیای علمی‌خیالی، کمدی و انتقادی فیلم عامر خان به‌شدت به دل تماشاگران بومی نشست و با این رقم فروش، معیارهای تازه‌ای در جدول گیشه‌ی نمایش سینماهای هند شکل گرفت. سلمان خان دومین بازیگر هندی بود که توانست با فیلم داداش جان باجرانگی در ایام تعطیلات عید فطر امسال، فروشی سیصد کروری را تجربه کند. اما رقم کلی فروش این درام خانوادگی و اجتماعی (که صلح و دوستی بین دو کشور هند و پاکستان را تشویق می‌کند) در حد 320 کرور باقی ماند و نتوانست رکورد فروش 340 کروری فیلم عامر خان را بشکند. حالا منتقدان سینمایی می‌گویند نوبت شاهرخ خان است که سومین فیلم سیصد کروری جدول گیشه‌ی نمایش را از آن خود کند و شاید بتواند رقم فروش کمدی علمی‌خیالی عامر خان را هم پشت سر بگذارد.
تا پیش از موفقیت کلان پی کی، سینمای هند دل‌خوش فروش دویست کروری فیلم‌هایش بود. در سه سال اخیر فقط شش فیلم توانسته بودند به فروشی بالای دویست کرور دست پیدا کنند. عامر و شاهرخ خان هر یک با دو فیلم و سلمان خان با یک فیلم در این جدول قرار دارند. هریتیک روشن تنها بازیگر دیگری است که در کنار این بازیگران در جدول فوق فیلمی دارد.

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: