نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1393/09/05


دگرگونی در گیشه‌ی نمایش سینماهای چین

دگرگونی در گیشه‌ی نمایش سینماهای چین

کیکاووس زیاری
رفقای جدایی

 

جدول گیشه‌ی نمایش سینماهای چین با فیلم رفقای جدایی (این معادل از سر ناچاری برای ترکیب Breakup Buddies در نظر گرفته شده و می‌دانیم که به اندازه معادل انگلیسی‌اش گنگ است! طبق داستان فیلم این ترکیب به رفقایی اشاره دارد که بعد از جدایی یکی از آن‌ها از همسرش با هم همراه می‌شوند) به یک رکوردشکنی تازه نزدیک شد، اما نتوانست موفقیت کلان دو محصول داخلی دیگر را تکرار کند. در شرایطی که بسیاری از تحلیلگران سینمایی در این کشور آسیایی پیش‌بینی می‌کردند که این کمدی جاده‌ای به پرفروش‌ترین محصول کل تاریخ سینمای چین تبدیل شود، این فیلم به رتبه‌ی سوم رضایت داد. رفقای جدایی که چند ماه پیش روی پرده‌ی سینماهای چین رفت، با فروش کل 180 میلیون دلار به نمایش عمومی خود خاتمه داد. با این رقم فروش، این کمدی خانوادگی تا به حال پرفروش‌ترین محصول بومی سال 2014 سینماهای کشورش بوده است. تحلیلگران اقتصادی سینما بعید می‌دانند در روزهای باقیمانده تا پایان سال میلادی، فیلم چینی دیگری بتواند رکورد فروش این فیلم را در جدول گیشه‌ی نمایش بشکند.
رفقای جدایی را نینگ هائو کارگردانی کرده است و دو بازیگر مطرح سینمای چین، هوانگ بو و ژو زنگ (که به طور طبیعی برای تماشاگران خارجی ناشناس هستند) بازی کرده‌اند. در این کمدی رومانتیک، هوانگ بو در نقش گنگ هائو ظاهر شده است؛ مردی که به‌تازگی از همسرش جدا شده و در آستانه‌ی فروپاشی عصبی است. بهترین دوست او هائو یی (ژو زنگ) پیشنهاد یک سفر تفریحی را مطرح می‌کند و این دو راهی جاده می‌شوند. در طول سفر اتفاق‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای رخ می‌دهد که این دو دوست صمیمی را در وضعیت خنده‌داری قرار می‌دهد. خواننده بودن گنگ هائو در این سفر نقش مهمی بازی می‌کند و این پرسش مطرح می‌شود که وی چه‌گونه می‌تواند با مسائل عاطفی پس از جدایی از همسرش کنار بیاید. نینگ هائو کارگردان فیلم، فقط 37 سال دارد و منتقدان موفقیت این فیلمش را یک موفقیت بزرگ حرفه‌ای در کارنامه‌ی او ارزیابی کرده‌اند. او که فارغ‌التحصیل مدرسه‌ی سینمایی تایویان است، در آکادمی فیلم پکن هم در رشته‌ی کارگردانی تحصیل کرده است. نینگ هائو از سال 2004 تا به امروز شش فیلم بلند سینمایی ساخته است که همه‌ی آن‌ها با استقبال خوب تماشاگران سینما روبه‌رو شده‌اند.
رفقای جدایی با شروع طوفانی خود در گیشه نوید یک موفقیت کلان و دست‌نیافتنی را داد. اما در ادامه‌ی نمایش و افت رقم فروش، انتظارها را نقش بر آب کرد. این فیلم در دو هفته‌ی اول نمایش صدرنشین جدول گیشه‌ی نمایش شد و در ده روز اول اکران عمومی به فروشی بالای 102 میلیون دلار دست پیدا کرد. اهل فن می‌گویند کسب مقام سومین فیلم پرفروش کل تاریخ سینمای چین هم برای این فیلم قابل‌توجه است. تا به امروز گم‌شده در تایلند پرفروش‌ترین فیلم جدول گیشه‌ی نمایش تمام تاریخ سینمای این کشور است. این کمدی اجتماعی که حدود 220 میلیون دلار در چین فروش کرده است، اواسط ماه دسامبر سال 2012 روی پرده‌ی سینماهای این کشور رفت. جالب است که کارگردان گم‌شده در تایلند ژو زنگ است که یکی از دو بازیگر اصلی فیلم رفقای جدایی است. او با گم‌شده در تایلند به جمع فیلم‌سازان کشورش پیوست و اولین تجربه‌ی خودش در مقام کارگردان را پشت سر گذاشت (و البته با موفقیتی تاریخی). او در گم‌شده در تایلند که نقش اصلی‌اش را هم بازی می‌کرد با هوآنگ بوهم همبازی بود. در قصه‌ی فیلم این دو در نقش دو تاجر موفق ظاهر می‌شوند که برای پیدا کردن رییس خود راهی تایلند می‌شوند. آن‌ها در این کشور با یک راهنما آشنا می‌شوند که این دو را به تماشای نقاط دیدنی کشور تایلند می‌برد و آن‌ها به‌کل فراموش می‌کنند که هدف اصلی‌شان از این سفر چه بوده است!
سال گذشته سفر به غرب: شکست دادن دیوها تا نزدیکی شکستن رکورد این فیلم رفت، اما در نهایت موفق به این کار نشد. این کمدی فانتزی به فروشی 215 میلیون دلاری رضایت داد تا ردیف دوم جدول گیشه‌ی نمایش کل تاریخ چین را به خود اختصاص دهد. استیون چو بازیگر سرشناس چینی که دستی هم در کار فیلم‌سازی دارد، کارگردان این فیلم است و قصه‌اش برگرفته از افسانه‌های کهن کشور چین است. شاگرد یکی از استادان رزمی راهی سفری به غرب می‌شود و با دیوها و دیگر موجودات بدذات به مبارزه برمی‌خیزد. این فیلم اواسط فوریه‌ی سال 2013 روی پرده‌ی سینماها رفت. البته سفر به غرب: شکست دادن دیوها در میان سه فیلم پرفروش تاریخ سینمای چین، مطرح‌ترین و تحسین‌شده‌ترین اثر است و این موفقیت را به طور بین‌المللی به دست آورده است. امتیاز میانگین این فیلم در سایت «متاکریتیک» (که می‌توان گفت معتبر‌ترین سایت ویژه‌ی جمع‌آوری آرای منتقدان سرشناس است) 68 از صد است و در این میان، شری لیندن در «لس‌آنجلس تایمز»، لو لومنیک در «نیویورک پست» و نیکلاس راپولد در «نیویورک تایمز» نقدهای ستایش‌آمیزی بر فیلم نوشته‌اند.
با وجود رقم بالای فروش این سه فیلم چینی در بازار داخلی این کشور، هیچ‌یک از آن‌ها نتوانسته است مقام پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینماهای چین را از آن خود کند. تا سال گذشته این مقام در اختیار آواتار (جیمز کامرون، 2009) بود و امسال هم با وجود شکسته شدن رقم فروش آن، این مقام به یک فیلم چینی نرسید. تبدیل‌شوندگان: عصر انهدام ساخته‌ی مایکل بی با حال‌وهوای علمی‌خیالی و ماجراجویانه‌اش تابستان امسال نزدیک به 230 میلیون دلار فروش کرد. تا به حال هیچ فیلم چینی یا خارجی، نتوانسته به چنین رقم فروشی در سینماهای چین دست پیدا کند. آواتار هم در سال 2009 تا مرز 223 میلیون دلار جلو رفت و در همین حد مورد استقبال تماشاگران چینی قرار گرفت.
رسانه‌های گروهی چین به این موضوع اشاره کرده‌اند که درام‌های حماسی تاریخی پرخرج و اکشن‌های هنرهای رزمی بیش‌ترین طرف‌دار را در بین محصولات سینمایی در چین دارند. صدرنشین جدول گیشه‌ی نمایش سینماهای این کشور، اغلب وقت‌ها فیلم‌هایی از این دو ژانر هستند. به همین دلیل موفقیت کلان مالی فیلم‌های کمدی مانند گم‌شده در تایلند و رفقای جدایی در این کشور آسیایی باعت تعجب تحلیلگران سینمایی شده است. آن‌ها با عنایت به این نکته، خبر از ظهور یک دیدگاه و گرایش تازه در بین خیل عظیم تماشاگران چینی می‌دهند. با این حساب بی‌دلیل نیست که این روزها در صنعت سینمای چین گرایش عجیبی به تولید فیلم‌های کمدی پیدا شده است.

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: