نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1393/07/03


ژرار دوپاردیو و ژانر کودک

تلاش‌هایی برای رونق سینمای روسیه

کیکاووس زیاری
ژرار دوپاردیو با گذرنامه‌ی روسی‌اش

 

سینمای روسیه برای رونق گرفتن به سراغ ژرار دوپاردیو و ژانر موفق کودک می‌رود. دوپاردیو که نزدیک یک سال است شهروند روسیه شده، نقش اصلی یک فانتزی به نام بازی‌های زمان، تبعید را بازی می‌کند که فیلم‌ساز تازه‌واردی به نام الکساندر اولکوف کارگردانش است. هزینه‌ی تولید این فانتزی جدید روسی حدود 6/2 میلیون یورو برآورد شده و یکی از فیلم‌هایی است که با حمایت وزارت فرهنگ روسیه (در قالب طرح و برنامه‌ی حمایتش از تولید فیلم‌های کودکان) تهیه می‌شود. قصه‌ی فیلم درباره دختر کوچولویی از یک دنیای دیگر است که به شکل پیش‌بینی‌نشده‌ای سر از دنیای واقعی آدم‌ها درمی‌آورد. قرار است فیلم به صورت آی‌مکس سه‌بعدی ساخته شود. در عین حال شنیده می‌شود که تهیه‌کنندگان فیلم به دلیل بودجه‌ی آن شاید مجبور به یک انتخاب باشند: یا تکنیک سه‌بعدی آی‌مکس یا حضور دوپاردیو. بحث حضور یا عدم حضور این بازیگر فرانسوی‌تبار در فیلم در حالی مطرح است که وی امسال فیلم زایتسف +1 (واسوالود برادسکی) را روی پرده داشت و امکان بازگشت به فرانسه را ندارد. او در ژانویه‌ی امسال شهروندی روسیه را پذیرفت. این در حالی است که او در سال 2012 هم شهروندی بلژیک را گرفت که با انتقاد شدید نخست‌وزیر فرانسه روبه‌رو شد. گفته می‌شود مسائل مالیاتی باعث خروج این بازیگر از کشورش شد.
آلیوشکا فیلم جدید دیگر سینمای روسیه است که دو خواهر تازه‌وارد (داریا و اکاتونیا نوسیک) آن را کارگردانی خواهند کرد. آن‌چه این درام جنگی را از بقیه‌ی محصولات تازه‌ی سینمای روسیه جدا می‌کند این است که قصه‌ی فیلم ارجاعی به اثر کلاسیک آندری تارکوفسکی کودکی ایوان است. ماجراهای فیلم در هر دو زمان معاصر و جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. سینمای روسیه در دوران شوروی، اهمیت ویژه‌ای برای فیلم‌های ژانر کودک و نوجوان قائل بود و محصولات این ژانر، محبوبیت زیادی در بین تماشاگران داشت. یکی از سیاست‌های جدید سینمایی در روسیه، تمرکز روی داستان‌های اریژینال برای محصولات کودک است که ادبیات غنی روسیه یکی از منابع خوب در این زمینه است.
همکاری با سینماگران اروپا یکی از سیاست‌های سینمای روسیه است و خبرها حکایت از تولید فیلم‌های مشترک با آلمان، لهستان و هلند می‌کند. در بین این کشورها آلمان سهم بیش‌تری دارد و فاتح آکین فیلم‌ساز و تهیه‌کننده ترک‌تبار این کشور یکی از آن‌ها را به نام سهام تهیه خواهد کرد و هنوز معلوم نیست آکین کارگردان آن هم خواهد بود یا نه. این فیلم‌ساز متولد آلمان که والدینی ترک دارد، در اغلب فیلم‌هایش به بررسی وضعیت ترک‌های مقیم آلمان پرداخته است. او امسال با آخرین فیلمش با عنوان برش (که درامی درباره نسل‌کشی ارمنی‌ها است) در جشنواره‌ی ونیز حضور داشت.
تولید درام الکساندر داوژنکو: اوسا، آغاز در اوکراین هم می‌تواند باعث بحث و جدلی بین هنرمندان روسیه و اوکراین شود. این فیلمِ شرح‌حال‌گونه، زندگی فیلم‌ساز کلاسیک سینمای روسیه را که شهرت جهانی دارد روایت می‌کند. او متولد اوکراین است و از این رو، اوکراین داوژنکو را متعلق به خود می‌داند. درگیری‌های شدید یک سال اخیر روسیه و اوکراین و ظهور دولت جدیدی که با فاصله‌گیری از روسیه سعی دارد به اروپا نزدیک شود، می‌تواند باعث بروز اختلاف بیش‌تر در ارتباط با داوژنکو شود؛ ‌فیلم‌سازی که سال‌ها پیش در 1956 درگذشت. کنستانتین کونووالوف کارگردان فیلم داوژنکو است و بحث تولید آن چند ماه قبل در مسکو مطرح شد و قرار بود یک تهیه‌کننده‌ی روس هم به پروژه بپیوندد که البته با توجه به شرایط سیاسی حاضر بعید به نظر می‌رسد. این فیلم که با بودجه‌ی 3/2 میلیون یورو ساخته می‌شود به عنوان محصول مشترک اوکراین، فنلاند و آرژانتین معرفی شده است. حوادث فیلم در اواسط دهه‌ی 1920رخ می‌دهد؛ زمانی که داوژنکو در تدارک تولید اولین فیلم بلندش کیف ممهور سیاسی (The Diplomatic Pouch) بود.
روس‌ها در چند سال اخیر سنت دنباله‌سازی محصولات موفق سینمایی را یاد گرفته‌اند و چند فیلم پرفروش سال‌های اخیر، صاحب قسمت‌های دوم و سوم شده‌اند. ویئی سه‌بعدی (Viy 3D) که امسال روی پرده‌ی سینماهای روسیه رفت و با استقبال خوب تماشاگران همراه شد، صاحب قسمت دوم می‌شود و مقدمات تولید ویئی سفر به چین شروع شده و فیلم با همکاری یک شریک چینی تهیه خواهد شد. بودجه‌ی فیلم 36 میلیون دلار است که با توجه به استانداردهای سینمای روسیه رقم بالایی به حساب می‌آید. اما چون چینی‌ها هم در تولید آن مشارکت دارند،‌ طرف روسی فیلم نگرانی زیادی ندارد. چینی‌ها در سال‌های اخیر با توجه به شکوفایی اقتصادشان، در محصولات خارجی هم سرمایه‌گذاری می‌کنند و فیلم‌های مشترک زیادی را با آمریکایی‌ها و کره‌ای‌ها می‌سازند. آلک استپچنکو کارگردان نسخه‌ی اصلی، قسمت دوم را هم می‌سازد. ساخت قسمت اول شش سال طول کشید و برای تولید آن 23 میلیون دلار خرج شد. فیلم‌نامه بر اساس قصه‌ی کوتاه نیکلای گوگول نوشته شد و تماشاگران روس برای تماشای آن در ماه ژانویه بیش از 35 میلیون دلار پرداخت کردند. در اوکراین و کرانه‌ی بالتیک هم که فیلم‌های روسی هم‌زمان با روسیه به نمایش عمومی درمی‌آیند،‌ این فیلم بیش از پنج میلیون دلار فروش داشت. نکته‌ای که تحلیلگران اقتصادی سینمای روسیه بر آن تأکید می‌کنند، افتتاحیه‌ی هجده میلیون دلاری فیلم است که بالاتر از رقم فروش افتتاحیه‌ی آواتار (6/17میلیون) و شرک برای همیشه (7/17میلیون) است. تهیه‌کنندگان اکشن ویئی گفته‌اند آن را به‌زودی در 62 کشور جهان اکران عمومی خواهند کرد. در آمریکا این فیلم در 2300 سالن سینما نمایش داده خواهد شد. گفته می‌شود تا قبل از این، هیچ فیلم روسی در این تعداد سینما در آمریکا روی پرده نرفته است. قصه‌ی فیلم در اوایل قرن هجدهم اتفاق می‌افتد و سفر علمی یک نقشه‌کش از اروپا به شرق را به نمایش می‌گذارد. او در طول راه، از دهکده‌ی آبی کوچک و گم‌شده در دل جنگلی سر درمی‌آورد که مردمانش شباهتی به آدم‌های معمولی ندارند و با نیرویی شیطانی در حال مبارزه هستند. سینمای شوروی در 1967 هم فیلمی بر اساس این داستان معروف گوگول ساخته بود.

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: