سینمای جهان » چشم‌انداز1397/04/31


شکلِ مرگ!

جدول ارزش‌گذاری منتقدان ایرانی بر مهم‌ترین فیلم‌های سال 2017

رضا حسینی
سه بیلبرد بیرون ابینگ میزوری

 

آن قدر از گرفتاری‌ها و معضل‌های دنیا گفتیم که نتیجه‌اش در این جدول به‌خوبی نمایان شده است و شکل آب فانتزی رمانتیکِ گیرمو دل تورو که می‌شود گفت مهم‌ترین فیلم سال گذشته بود و از شیر طلایی هفتادوچهارمین جشنواره ونیز تا سیزده نامزدی اسکار و کسب تندیس‌های طلایی بهترین فیلم و بهترین کارگردانی، بعضی از معتبرترین جوایز سینمایی 2017 را به دست آورد، نه‌فقط در رتبه چهارم جدول ما قرار گرفته است بلکه دو منتقد قدیمی و پیشکسوت نیز تماشای آن را «اتلاف وقت» ارزیابی کرده‌اند (و البته تنها فیلمی است که هر هفده منتقد حاضر در این نظرسنجی آن را تماشا کرده‌اند).

اما جالب‌تر این‌جاست که بالاتر از درام خوش‌بینانه و دلنشین دل تورو، سه فیلم تحسین‌شده دیگر سال قرار دارند که مرگ و خودخواهی عناصر اصلی دنیاهای تیره‌وتار یا نامتعارف‌شان هستند. اگر عاشقانه متفاوت پل تامس اندرسن را کنار بگذاریم، بی‌عشق و سه بیلبرد بیرون ابینگ میزوری را می‌توان تلخ‌ترین فیلم‌های سال دانست؛ و چه‌قدر غم‌انگیز است که کودکان و نوجوانان قربانیان اصلی دنیاهایی هستند که ما بزرگ‌ترها در جغرافیاهای مختلف این کره خاکی خلق کرده‌ایم. اما سؤال دیگری که می‌شود مطرح کرد این است که آرای نظرسنجی ما (که در مورد شکل آب شش امتیاز متوسط یا زیر متوسط را هم شامل می‌شود) چه‌قدر برآمده از وضعیت اجتماعی و مشکلات متنوع خودمان، به‌خصوص در یک سال اخیر، است؟ احتمالاً برای خیلی‌ها جواب روشن است. «باید» بگذریم!

بعد از مربع (فیلم برنده نخل طلای کن 2017) و لیدی برد (نخستین تجربه کارگردانی گرتا گرویگِ بازیگر که خیلی‌ها را غافلگیر کرد و در فصل جوایز هم حسابی درخشید)، فیلم‌های کوکو (برنده جوایز بفتا، گلدن گلوب و اسکار بهترین انیمیشن سال) و در باب جسم و روح (از فیلم‌ساز زن مجار ایلدیکو اِنیِدی که خرس طلای جشنواره برلین 2017 را برد) قرار گرفته‌اند که روی‌هم‌رفته بیش‌تر از معمول چنین فیلم‌هایی (یکی انیمیشن و دیگری از سینمای اروپای مرکزی) دیده شده‌اند و البته که جای شکرش باقی است! برای نمونه باید گفت که انیمیشن نامزد اسکار فردیناند (با دوبله عالی‌اش) یا مستند برنده اسکار ایکاروس (درباره دوپینگ ورزشکاران روس، آن هم در آستانه جام جهانی 2018) با دو رأی از جدول نهایی بیرون ماندند!

باقی کاوش در جدول و کشف نکته‌هایش با شما... اما پیش از این‌که مرور جدول را آغاز کنید یادآوری این موضوع هم خالی از لطف نیست که در اولین جدول نظرسنجی سال 2017 که سیزدهم اسفند 1396 در سایت ماهنامه «فیلم» منتشر شد و می‌توانید این‌جا آن را ببینید و مرور کنید، فیلم‌های بلید رانر 2049 (دنی ویلنو)، دانکرک (کریستوفر نولان)، لوگن (جیمز منگولد)، داستان یک روح (دیوید لائری)، بیبی راننده (ادگار رایت)، دور شو/ بگریز (جردن پیل)، ویند ریور (تیلر شریدن)، مادر! (دارن آرونوفسکی)، بانو مکبث (ویلیام اولدروید) و دیگر سوی امید (آکی کوریسماکی) ده فیلم برتر بودند.

پیش از مرور جدول به این نکته‌ها هم توجه کنید:
1-
 امتیاز هر فیلم بر اساس کمیت ستاره‌هایی که دریافت کرده، محاسبه شده است؛ شیوه‌ای که در میان ما مرسوم‌تر است و البته ویژگی‌های خاص خودش را دارد، از جمله نشان دادن محبوبیت گونه‌ی خاصی از فیلم‌ها یا در مواردی عدم استقبال از فیلم‌های خاص‌تر. با وجود این، در مواردی که امتیاز دو یا چند فیلم با هم برابر بوده، فیلمی در جایگاه بالاتر قرار گرفته که آرا بالاتری داشته است.
2- ستاره‌های کوچک‌تر که به شکل بالانویس ستاره‌های معمولی دیده می‌شوند، حکم نیم‌ستاره را دارند و سایر امتیاز‌ها از این قرارند:

★★★★ عالی
★★★ خوب (ارزش دیدن دارد)
★★ متوسط
ضعیف
اتلاف وقت

برای بزرگنمایی جدول روی آن کلیک کنید

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

جدیدترین‌ها

آرشیو

کتاب کاریکاتورهای مسعود مهرابی منتشر شد
فیلم ۷۶۰۰ به نویسندگی و کارگردانی بهروز باقری
 اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی برگزار شد
فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۵۵)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: