شارلیز ترون از آن زنهایی است که روی صحنه یا در پشت دوربین، خوب میتواند آدمهایی را گوشمالی بدهد که به آن احتیاج دارند. این بازیگر آمریکایی/ آفریقای جنوبی، نهفقط ستارههای اکشن فوقالعادهای مانند فیوریوسا در مد مکس: جادهی خشم (جرج میلر، 2015) و لورین در بلوند اتمی (دیوید لیچ، 2017) را بازی کرده است بلکه در پشت دوربین مشغول تهیهکنندگی فیلمهایی با سینماگران زن است و هر کاری از دستش برمیآید به منظور ورود و حمایت هرچه بیشتر از زنان در همهی زمینههای صنعت فیلمسازی انجام میدهد.
او درباره رابطهی متقابلی که در هالیوود جریان دارد چنین توضیح میدهد: «من همیشه به استودیوها میگویم فیلمهای بیشتری با محوریت زنان بسازید و از آنها نهفقط به عنوان بازیگر بلکه تهیهکننده، کارگردان و نویسنده هم بهره ببرید. آنها هم همیشه میگویند اگر تماشاگران به دیدن این فیلمها بروند ما حتماً این کار را خواهیم کرد. بنابراین از عموم سینماروها و مردم میخواهم که از فیلمهایی حمایت کنند که زنان در آنها محوریت دارند. ما نیازمند حمایت شما هستیم و در این صورت است که میتوان ثابت کرد که ما زنان هم به اندازهی مردان در همهی زمینهها خوب و توانمندیم... تازه ما زن هستیم و کسی به پای ما نمیرسد!»
شارلیز ترون در جریان حضورش در میزگرد «زنانی که گوشمالی میدهند» (ویمِن هو کیک اَس) که با حمایت نشریهی «انترتینمنت ویکلی» در رویداد «کامیککان» برگزار شد، درباره فیلم جدیدش و صحنهای که از انتظارهای ژانری فراتر رفته است، شایعههایی در این مورد که ممکن است جیمز باند بعدی سینما باشد، دنبالهی محتمل مد مکس و... صحبت کرده است. در ادامه میتوانید گزیدههایی از صحبتهای جدید این بازیگر مطرح را بخوانید که البته ما نتوانستیم همهی نظرها و ایدههای پیشرو و مقتدرانهی ترون را منعکس کنیم چون هیچکس نمیتواند آن قدر سریع تایپ کند که چیزی از قلم نیفتد!
شارلیز باند؟ «من مشکلی با حضور دنیل یا ادریس در این نقش ندارم»
کریس همزوورث در گفتوگوی تازهای به این موضوع اشاره کرده است که به نظرش شارلیز ترون میتواند یک جیمز باند تمامعیار باشد. ستارهی فیلمهای ابرقهرمانی تور به «دبلیو مَگِزین» گفت: «چرا نه؟ وقتش رسیده است که یک جیمز باند زن داشته باشیم!» ترون در این خصوص میگوید: «کاملاً مایلم و مشتاق همکاری... البته برای خلق شخصیت زنی که از باند و عنوانش پیشی بگیرد. اصلاً درباره شخصیت جدیدی که در بلوند اتمی بازی کردم، همین نظر را داشتم و فکر میکنم میتواند در چنین قالبی به حیاتش ادامه دهد و پیش برود. پس بر اساس همین شخصیت هم میشود فیلمهای بیشتری ساخت. من این طور راحتترم که ایفای نقش جیمز باند را به عهدهی دنیل (کریگ) و ادریس (اِلبا) بگذارم و خودم همین شخصیت لورِین را بازی کنم.» ناگفته نماند که وقتی ترون از اِلبا نام برد، با تأیید حاضران همراه شد.
«مد مکس: جادهی فیوریوسا»: «هرچه باشد در آن بازی خواهم کرد»
سارا ویلکومرسن، نمایندهی «انترتینمنت ویکلی» و مجری برنامه، با نمایش کلیپ طولانی از مد مکس: جادهی خشم در جریان این رویداد، همهی تلاش خود را به کار گرفت تا مطمئن شود که بحث و گفتوگو فراتر از بلوند اتمی میرود. پس از پایان کلیپ، این سؤال برای ترون مطرح شد که از نظر وی چه عواملی برای آغاز به کار تولید دنبالهی این فیلم لازم است. ترون پاسخ داد: «هرچه باشد در آن بازی خواهم کرد. من ایفای نقش در قالب این شخصیت را دوست دارم. خیلی خوشحالم که جرج (میلر) فرصت حضور در این نقش را به من داد. او با من حتی یک روز هم سر چگونگی بازی در قالب این نقش چکوچانه نزد.» اما در نهایت همه چیز به میلر بستگی دارد و اوست که باید درباره زمان و چگونگی بازگشت شخصیت فیوریوسا تصمیم بگیرد: «او اگر آماده نباشد دست به هیچ کاری نمیزند. اما من اعلام میکنم که منتظر خواهم ماند، جرج. فقط باید بگویم که همین روزها در ماه اوت 42ساله میشوم و باید کمی زودتر این کار انجام شود.»
«بلوند اتمی»: «قرار نبود یک فیلم جاسوسی پدربزرگانه بسازیم!»
ویلکومرسن در اوایل جلسه به یکی از صحنههای بحثانگیز بلوند اتمی اشاره کرد که در آن لورین با دلفین (با بازی سوفیا بوتلا) همراه میشود؛ موضوعی که بههیچوجه به عنوان تمهیدی برای جلب توجه تماشاگران مرد به کار گرفته نشده است و در اصل، لحظهای ضروری برای پیرنگ فیلم و شخصیت لورین به شمار میرود. ترون در این باره میگوید: «حتی اگر قصد داشتیم از این صحنه به عنوان تمهیدی برای جلب تماشاگران بیشتر استفاده کنیم، باید در نظر داشته باشید که این فیلم در این دوره و زمانه ساخته شده است و لزوماً نباید شبیه فیلمهای جاسوسی پدربزرگهای ما باشد. واقعاً تلاش کردیم تغییرهایی در ژانر ایجاد کنیم و در نهایت هم مشخص است که این صحنه کارکرد ابزاری ندارد و داستان بهواسطهی این رابطه، پیچیدگی بیشتری پیدا میکند.»
حالا وقت عرض اندام جنگجویان زن است
شارلیز ترون در آغاز میزگرد به این موضوع پرداخت که چهطور پروژهی بلوند اتمی را پیدا کرد و اینکه واقعاً منتظر یک پروژهی درستوحسابی بود. او در نهایت پس از چهلسالگی تصمیم گرفت این فیلم را از طریق کمپانی تولیدی خودش به تولید برساند. اما آنچه باعث جلب توجه ترون به کتاب بلوند اتمی - که در آن زمان یک رمان گرافیکی منتشرنشده بود - و شخصیت اصلی آن شد، این بود که لورین برای بدل شدن به یک جاسوس، مبارز و «جنگجویی» که در فیلم دیده میشود، یک انگیزهی عمومی و اصلی ندارد. ترون با اشاره به فیلمنامههای قراردادی هالیوود میگوید: «معمولاً برای تبدیل شدن به یک جنگجو دلیلی لازم است؛ و این موضوعی بود که من از ابتدا با آن مشکل داشتم چون ما واقعاً جنگجو هستیم و حالا وقتش رسیده است که این موضوع را به نمایش بگذاریم... لازم نیست فرزند یا شوهری را از دست بدهیم و سپس نوعی داستان انتقامی روایت شود تا جنگجو بودن شخصیتی توجیه شود. امروز دیگر به چنین انگیزههایی نیاز نیست... به نظرم راههای مختلفی برای روایت داستانهای احساسی وجود دارد و لازم نیست که فقط از راههای ساده و جوابپسداده برای تحریک احساسات تماشاگران استفاده شود... تردیدی نیست که اگر به من بگویید شوهر این زن مرده است، دلم برایش میسوزد اما اگر نگویید چه اتفاقی میافتد؟ آیا من تماشاگر همچنان میتوانم راهی برای دلسوزی و برقراری ارتباط با این زن پیدا کنم؟ به نظرم این موضوع حتمی است.» ما هم اگر بخواهیم بر اساس نظر منتقدان درباره درستی یا نادرستی این نظر شارلیز ترون قضاوت کنیم، باید گفت که نظر عموم منتقدان درباره فیلم نشان میدهد که حق با ترون است.
بلوند اتمی که با بودجهای سی میلیون دلاری تولید شده است، از 28 ژوییه 2017 روانهی اکران شده است و امتیاز میانگین منتقدان به آن در سایت «متاکریتیک»، 63 از 100 (بر اساس 43 نقد) است.