آیا برای رقابت با محصولات پرسروصدا و پرزرقوبرق هالیوودی باید از تولیدات کشورهای همسایه و همزبان حمایت کرد؟ آیا این کار میتواند به تقویت سینمای ملی کمک کند؟ میتوان پاسخهای متفاوتی به این پرسشها داد، اما پاسخ توزیعکنندگان سینمایی در سنگاپور مثبت است. موج تازهای که در این کشور پنجونیم میلیون نفری به راه افتاده، حکایت از تلاش برای دفاع از محصولات محلی و منطقهای دارد. شرکت تولید و توزیع «کلاور فیلمز» سنگاپور با طرح تازهای به میدان آمده است که مدیرانش آن را گام مهمی در حمایت از محصولات منطقهای و بومی میدانند. این شرکت بر اساس طرح جدیدش خود را مقید کرده است که برای شش ماه دوم سال جاری میلادی، هجده فیلم آسیایی را در سینماهای کشور اکران کند. به باور مدیران شرکت، این کار از یک سو تعداد فیلمهای اکرانشدهی آسیایی را در سینماهای کشور افزایش میدهد و از سوی دیگر، از حضور بلاکباسترهای هالیوودی کم میکند. بانیان طرح باور دارند که تماشاگران سنگاپوری اشتیاق زیادی برای تماشای فیلمهای آسیایی دارند.
فیلمهایی که «کلاور فیلمز» در شش ماه آینده پخش میکند، طیف وسیعی از آثار متفاوت کشورهای مختلف را در بر میگیرد. خارجی محصول شرکت فیلمسازی «اس تی ایکس» یکی از مهمترین این فیلمهاست که جکی چان و پیرس برازنان (جیمز باند سابق سینما) را در نقشهای اصلی دارد. داستان در شهر لندن اتفاق میافتد و چان نقش مردی را بازی میکند که پس از مرگ دخترش در یک بمبگذاری به دنبال انتقام از عوامل حادثه است. این فیلم که از 28 سپتامبر در سنگاپور روی پرده میرود، حرفوحدیثهایی را نیز به همراه داشته است. برخی منتقدان و رسانههای سنگاپور میگویند خارجی بیش از آن که محصولی آسیایی باشد، فیلمی انگلیسیزبان به حساب میآید که با معیارهای هالیوودی ساخته شده است!
«کلاور فیلمز» امتیاز پخش فیلم دیگر جکی چان به نام پولاد خونین را هم خریده است که آن را هم 22 دسامبر اکران خواهد کرد. مدیران شرکت از نمایش فیلمهای چان به عنوان محصولاتی آسیایی (و نه غربی) دفاع میکنند و عقیده دارند که توانایی یک هنرمند آسیایی برای نفوذ به قلب صنعت فیلمسازی انگلیسیزبانها، یک نقطه قوت است و نه نقطه ضعف. به اعتقاد آنها، حضور فیلمهای جکی چان در فهرست آثار آسیایی آنها، توجه عموم تماشاگران را بیشتر به همهی فیلمهای توزیعی جلب میکند و این به نفع صنعت سینمای آسیای دور است. در این خصوص، رسانههای گروهی هم عقیده دارند که در حال حاضر، توجه تماشاگران سنگاپوری بیش از گذشته به فیلمهای آسیایی جلب شده است. یکی از دلایل این امر، تازه و بکر بودن داستان و فضای آنهاست. در عین حال، بازیگران این فیلمها خیلی بیشتر از بازیگران هالیوودی، شبیه مردم عادی این کشورند و این نکته، راه را برای همذاتپنداری بیشتر آنها با داستان و شخصیتهای ماجرا هموارتر میکند.
سال گذشته که قطار بوسان بر پرده سینماهای سنگاپور نقش بست، کمتر کسی انتظار یک موفقیت مالی چشمگیر را داشت؛ درام دلهرهآوری که با داستان زامبیمحورش، تعریف آسیایی و ملودرامی از یک زیرژانر شناختهشدهی هالیوودی ارائه داد. استقبال تماشاگران سنگاپوری، فروشی چهار میلیون دلاری را برای آن به ارمغان آورد و گروهی از تحلیلگران و منتقدان را شوکه کرد؛ و این در صورتی بود که چند سال قبل، فیلم زامبیمحور برد پیت با نام جنگ جهانی زد نتوانسته بود تا این حد به دل تماشاگران سنگاپوری بنشیند. منتقدان بومی دلیل اصلی موفقیت فیلم کرهای را در تلفیق ترس از زامبیها با علاقه و محبت خانوادگی در یک وضعیت بغرنج و خطرناک دیدند. به گفتهی آنها، در هیچ فیلم دلهرهآور هالیوودی، نمیتوان این قدر زیبا درباره عشق و عاطفهی خانوادگی صحبت کرد و اشک تماشاچی را درآورد!
در واقع موفقیت تجاری چشمگیر قطار بوسان که توسط «کلاور فیلمز» در سنگاپور پخش شد، مدیرانش را به فکر توزیع تعداد بیشتری فیلم از کره جنوبی انداخت. از نگاه آنها، محصولات کرهای با استانداردهای هالیوودی مقایسه میشوند و کمتر چیزی از بلاکباسترهای آمریکایی کم دارند. از این رو، شش فیلم کرهای جدید قرارست تا پایان سال 2017 در سنگاپور اکران شوند. زن شرور که در جشنواره بینالمللی کن اخیر نمایش داده شد، یکی از این فیلمهاست. بعد از آن هم نوبت درام جنگی جزیرهی ناوهای جنگی و فیلم ترسناک میمیک است. سپس درام محبوب با حالوهوای فراطبیعیاش احتمالاً تماشاگران سنگاپوری را شگفتزده خواهد کرد و اکشن دژ و درام دلهرهآور خواب طلایی نیز دیگر عنوانهای کرهای هستند که در سنگاپور نمایش داده خواهند شد. این فیلمها قرار است در فاصلهی زمانی کمی از یکدیگر اکران شوند که هماکنون شروع شده است و تا ماه اکتبر ادامه خواهد داشت. «کلاور فیلمز» این فیلمها را با در نظر گرفتن تنوع ژانری برگزیده است تا سنگاپوریها شمایی کلی از وضعیت فیلمسازی به دست بیاورند؛ البته مردمپسند بودن فیلمها و تواناییشان در جذب انبوه مخاطبان هم از عوامل اصلی انتخاب آنها بوده است.
سینمای چین و هنگکنگ هم که تماشاگران بسیار زیادی در سرزمینهای خود دارند، از فهرست این شرکت پخش سنگاپوری جا نیفتاده است. پارادوکس ساختهی ویلسن ییپ با بازی تونی جا ستارهی سرشناس آسیایی، 24 اوت اکران میشود. جان وو هم با شکار انسان در پنجم اکتبر، تماشاگران سنگاپوری را به دنیای جادویی خود میبرد. عملیات دریای سرخ (دانته لام) هم همین روزها به روی پرده میرود. سهم سینمای تایوان فعلاً یک فیلم هیولاهای مون مون مون ساختهی گیدنز کو است.
ناگفته نماند که در این شرایط «کلاور فیلمز» کار تولید محصولات بومی را هم از یاد نبرده است. این شرکت حداقل تولید سه فیلم سینمایی را در دستور کار خود دارد که عبارتند از کمدی یک عروسی ساده، درام تاریخی 2359: ساعت شکار و قسمت چهارم آه بچهها تا مردان. در این میان، مدیران «کلاور فیلمز» از دیگر شرکتهای پخش فیلم درخواست کردهاند که به آنها ملحق شوند و واردات بیشتر محصولات آسیایی را در دستور کارشان قرار دهند. آنها این کار را پرسود میدانند و نفع آن را شامل تمام هنرمندان قاره آسیا. هنوز پاسخی به این دعوت و فراخوان داده نشده است، اما تا آن زمان، «کلاور فیلمز» بهتنهایی سود حاصل از اکران فیلمهای آسیایی را در سنگاپور تصاحب خواهد کرد!