نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1396/03/07


پولانسکی، لینچ، مالیک و...

میز خبر: نگاهی به تازه‌ترین رویدادهای سینمای جهان

رومن پولانسکی


رومن پولانسکی و مثال «بورات» برای نتفلیکس!
در این دوره از جشنواره فیلم کن یکی از داغ‌ترین بحث‌ها (که هم‌چنان شدت می‌گیرد) به چگونگی سازگاری یا برخورد این رویداد سینمایی با عصر پخش مجازی و آنلاین آثار سینمایی برمی‌گردد. اخیراً اعلام شد که کن پس از این، فیلم‌هایی را به نمایش نمی‌گذارد که در فرانسه روی پرده‌ی سینماها نخواهند رفت؛ به این معنی که فیلم‌هایی مانند اوکجای بونگ جون‌هو که با حمایت و سرمایه‌گذاری نتفلیکس تهیه شده‌اند، سال آینده نمی‌توانند به این جشنواره راه پیدا کنند. در این خصوص، روز گذشته رومن پولانسکی در جریان گفت‌وگو درباره جدیدترین فیلمش با نام بر اساس یک داستان حقیقی به این موضوع اشاره کرد و گفت که این غول پخش مجازی و دیگر کمپانی‌های مشابه، «تهدید اساسی برای فیلم دیدن در سینما به حساب نمی‌آیند.» او در بخشی از نشست مطبوعاتی فیلم تازه‌اش (که در کن روی پرده رفت) گفت: «مردم می‌خواهند به سینما بروند نه‌فقط برای صدای بهتر، نمایش ویژه و... بلکه به این دلیل که می‌خواهند در تجربه‌ی فیلم دیدن در کنار سایر تماشاگران سهیم شوند. این موضوع، تاریخی همپای حضور بشر بر این کره خاکی دارد؛ به عنوان نمونه به تئاترهای یونانی یا سیرک‌ها و کنسرت‌های رومی توجه کنید.» پولانسکی در ادامه این موضوع را به هراس‌آفرینی‌های مشابه سر رویدادهای تکنولوژیکی ربط داد که به‌راحتی پشت سر گذاشته شده‌اند: «به خاطر دارم وقتی واکمن یا نوارکاست محبوب شد، مردم می‌گفتند این پایان عصر کنسرت‌ها خواهد بود! و امروز می‌بینیم که جمعیت‌هایی تا صد هزار نفر هم برای حضور در کنسرت‌ها جمع می‌شوند.» او در ادامه با مثالی جالب بر اهمیت تماشای فیلم‌ها در سینما هم تأکید کرد: «تماشای فیلمی مانند بورات به‌تنهایی کار سختی است. شما باید آن را در سینما و با تماشاگرانی ببینید که به آن می‌خندند.» اوا گرین و امانوئل سنیه از بازیگران اصلی بر اساس یک داستان حقیقی هستند که الیویه آسایاس در نگارش فیلم‌نامه‌ی آن مشارکت داشته و الکساندر دسپلات هم موسیقی متن آن را تصنیف کرده است.

دیوید لینچ، راهنمای مواجهه با «تویین پیکس»
دیوید لینچ در گفت‌وگوی تازه‌ای با «انترتینمنت ویکلی» درباره چهار قسمت ابتدایی از فصل سوم سریال احیا‌شده‌ی تویین پیکس صحبت کرده و برداشتی کمی صاف‌و‌ساده‌تر در خصوص رویکردش در این مجموعه ارائه کرده است. او در خصوص این موضوع که بخش اعظمی از فصل جدید تویین پیکس واقعاً در منطقه‌ی جغرافیایی به همین نام روی نمی‌دهد، چنین توضیح داد: «موضوع این نیست که شما چیزی را دوست دارید یا نه. ایده‌ها شما را به لوکیشن‌ها می‌کشانند. گاهی وقت‌ها شما مجبور می‌شوید از مکانی به مکان دیگر سفر کنید که خب این اتفاق در مجموعه‌ی ما روی داده است.» البته با این وجود، لینچ به خوانندگان اطمینان داده است که «تویین پیکس» لوکیشنی است که برای جریان وقایع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. جدا از این، میگل فِرِر و کاترین کالسن دو بازیگر این فصل هستند که پس از پایان کار فیلم‌برداری درگذشته‌اند. لینچ بامهربانی درباره هر دو چنین گفته است: «من در این همکاری و سفر داستانی، شیفته‌ی شخصیت آلبرت و خود میگل شدم. رابطه‌ی میان شخصیت من، گوردن کول، و آلبرت در داستان بسیار مهم است؛ و حالا که می‌دانم او درگذشته است، حتی به‌مراتب بیش‌تر خوش‌حال و قدردانم که این همکاری اتفاق افتاد و به تصویر کشیده شد. واقعاً غم‌انگیز است که او دیگر در میان ما نیست. کاترین را هم از سال 1971 می‌شناختم و حالا که او را بر پرده‌ی نقره‌ای می‌بینم و... واقعاً درست به نظر نمی‌رسد که او دیگر این‌جا حضور ندارد.»

پل شریدر و نظر توهین‌آمیزش درباره فیلم ترنس مالیک
ترانه به ترانه پل شریدر هر بار که درباره آثار خودش و فیلم‌های دیگران اظهار نظر کرده، خیلی بی‌تعارف و صریح بوده است و حتی به‌نوعی می‌توان گفت که توهین‌آمیز هم سخن گفته است. این منتقد قدیمی که سال‌هاست فیلم‌ساز شده است، دو شب پیش در صفحه‌ی فیسبوکش درباره جدیدترین فیلم ترنس مالیک با عنوان ترانه به ترانه نظر بسیار کوتاه و خیلی منفی‌اش را منتشر کرد: «اگر شما بتوانید ادرار قطره‌ای و ناخواسته‌ی یک پیرمرد را به تصویر بکشید احتمالاً به فیلمی با عنوان ترانه به ترانه خواهید رسید.» این فیلم که رایان گاسلینگ، رونی مارا، مایکل فاسبندر و ناتالی پورتمن در آن بازی کرده‌اند، در جریان جشنواره موسیقی آستین روی می‌دهد. نقدهای فیلم مثبت و منفی هستند، موضوعی که درباره فیلم‌های اخیر مالیک اتفاق تازه‌ای نیست و به امری معمول بدل شده است. اریک کوهن منتقد «ایندی‌وایر» هم نوشته است که «فیلم مملو از جذابیت‌ها پیرامون ناهنجاری‌های سبک زندگی «هارد-راک»ی‌هاست و حضور مالیک هم در جای‌ جای آن احساس می‌شود اما بیش‌تر پتانسیل فیلم، تحت‌الشعاع هوس‌ها و وسوسه‌های آنی فیلم‌سازی قرار گرفته است که تمایلی به استفاده از پتانسیل‌های اثرش نداشته است.» با این وجود جای امیدواری برای طرفداران آثار پیشین مالیک (از جمله روزهای بهشت، خط قرمز باریک و درخت زندگی) وجود دارد چون او در گفت‌وگوی تازه‌اش گفته است که از رویکرد رها و بی‌قید چند فیلم آخرش فاصله خواهد گرفت: «به عنوان یک فیلم‌ساز شما همیشه در رویارویی با یک فیلم‌نامه احساس می‌کنید که در تلاش برای هماهنگ کردن یک میخ چارگوش با حفره‌ای گرد هستید؛ و زمانی که فیلم‌نامه‌ای در کار نیست، هیچ حفره‌ی گردی هم وجود ندارد و فقط هواست. من در حال عقب‌نشینی از این سبک و سیاق هستم.»

آرنولد شوارتزینگر و مستند سه‌بعدی چینی‌پسند!
مستند شگفتی‌های دریا سه‌بعدی به تهیه‌کنندگی آرنولد شوارتزینگر قرار است در چین روی پرده سینماها برود. این فیلم به کارگردانی ژان‌میشل کوستو و به روایتگری شوارتزینگر توسط پخش‌کننده‌ای چینی با نام «امپِرِر فیلمز» در حاشیه‌ی جشنواره فیلم کن خریداری شده است. این پخش‌کننده قصد دارد این فیلم سه‌بعدی را در چندهزار پرده به نمایش درآورد که یکی از معدود دفعه‌هایی است که یک مستند چنین اکران گسترده‌ای را در چین تجربه می‌کند.

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

[ایندی‌وایر، انترتینمنت ویکلی، ورایتی]

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: