نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای ایران » چشم‌انداز1392/07/07


اولین قدم‌های متفاوت چند کهنه‌کار

سینماگرانی در عرصه‌های تازه

محمدهادی کریمی

همین چند سال پیش فعالیت‌های سینماگران در عرصه‌هایی که ارتباط چندانی با تصویر شناخته‌شان ندارد، با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شد. پس از فروکش کردن تب‌و‌تاب‌ها در برخوردهای چندگانه با نمایشگاه‌های عکس و ترجمه‌ها و نوشته‌های سینماگران، خیلی‌ها در نهایت به این نتیجه رسیدند که بیش از هر چیز کیفیت این آثار اهمیت دارد و دیگر نمی‌توان بدون دیدن حاصل کار سینماگران، درباره‌ی فعالیت‌های حاشیه‌ای‌شان قضاوت کرد. در خبرهای مختلفی که از گوشه‌وکنار سینما به گوش می‌رسد، باز هم می‌توان فعالیت‌های مشابهی را یافت که متفاوت با حرفه‌ی اصلی سینماگران است.

 

دوران شاعری محمدهادی کریمی

ساکن طبقه‌ی وسط تنها همکاری شهاب حسینی و محمدهادی کریمی نیست. کریمی که علاوه بر فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی، دستی هم در سرودن شعر دارد، به پیشنهاد حسینی تعدادی از اشعارش را با دکلمه‌ی او و هنگامه قاضیانی ضبط کرده و قصد دارد پس از آماده شدن موسیقی، آلبوم را روانه‌ی بازار کند. احتمالاً کسانی که فیلم برف روی شیروانی داغ را دیده‌اند، می‌دانند شعری که قاضیانی در آن فیلم می‌خواند، از سروده‌های محمدهادی کریمی‌ست. کتاب مجموعه شعرهای این سینماگر نزدیک به هشت ماه است که در انتظار دریافت مجوز باقی مانده و کریمی امیدوار است هم‌زمان با انتشار آلبوم که نام موقتش فریاد نمیکشم است، سرنوشت کتاب هم مشخص شود. کریمی این روزها مشغول رایزنی با آهنگ‌سازان مختلف برای ساخت موسیقی آلبوم شعرهایش است.  

 

اتوپیای امیر آقایی

بازیگر سینما و تلویزیون که این روزها دو فیلم هیس! دخترها فریاد نمیزنند و گهوارهای برای مادر را روی پرده دارد، در حال فراهم آوردن مقدمات برای ساخت نخستین فیلم سینمایی‌اش است و بر خلاف تصور، فیلم اول او پروژه‌ی ساده‌ای نیست. آقایی دو سال پیش خط داستانی فیلم‌نامه‌ای را نوشت که ماجراهایش در چهار کشور می‌گذرد. او با یک کمپانی فیلم اسکاتلندی با نام «وُرلد فیلم پروداکشن» برای ساخت این فیلم قرارداد بست و این روزها مشغول بازنویسی فیلم‌نامه است: «ابتدا قرار بود چهار کشور دیگر باشد ولی الان بنا شده فیلم را در انگلیس، افغانستان، هند و پاکستان جلوی دوربین ببریم.» آقایی کارگردانی این پروژه را به طور مشترک با حسن ناظم انجام خواهد داد و خودش در فیلم بازی نمی‌کند: «بازیگران و عوامل فیلم خارجی هستند. دو بازیگر انگلیسی داریم که با آن‌ها مشغول مذاکره‌ایم. دو بازیگر هندی و یک افغان هم به این جمع اضافه خواهند شد.» این فیلم که اتوپیا نام دارد، از آثاری‌ست که برای سینمای ایران هم تجربه‌ای جدید خواهد بود. آقایی امیدوار است نخستین فیلم بلند سینمایی‌اش را اواخر مهر کلید بزند.

 

شهاب حسینی در طبقه‌ی وسط

خبرهای مربوط به تولید نخستین فیلم بلند ستاره‌ی سینمای ایران مدتی‌ست منتشر شده است. شهاب حسینی فیلم‌نامه‌ای را که محمدهادی کریمی نوشته، جلوی دوربین خواهد برد و خودش در نقش اصلی آن بازی خواهد کرد. کریمی این فیلم‌نامه را نزدیک به ده سال پیش نوشته ولی تلاش‌هایش برای ساخت آن، در همان دوران به نتیجه نرسیده است. این فیلم‌نامه غیرمنتظره نام داشته و پس از منتفی شدن ساختش، کریمی این عنوان را روی فیلم‌نامه‌ی دیگرش گذاشت. ساکن طبقه‌ی وسط یک طنز موقعیت است که نشانه‌هایی از دغدغه‌های فلسفی کریمی هم در آن وجود دارد. حسینی این روزها به همراه امیر سماواتی، تهیه‌کننده، مشغول فراهم آوردن شرایط تولید است.

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: