نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای ایران » چشم‌انداز1392/06/09


ضمیمه زودتر از متن!

سرگذشت سی سال ماهنامه‌ی «فیلم» منتشر شد

 

چندین ماه است شرکت «رسانه‌ساز دانش» وعده‌ی انتشار آرشیو سی‌ساله‌ی ماهنامه‌ی «فیلم» را داده اما حداقل سه ماه است که انجام این وعده با همدستی ما به تعویق افتاده است! راستش این خلف وعده دو دلیل عمده دارد: یکی وسواس برای این‌که پکیج این نرم‌افزار در خور این تاریخ و اعتبار سی ساله، و متناسب با دقت و وسواس و ذوقی باشد که برای نوشتن برنامه و طراحی گرافیک آن به کار رفته است. دوم این‌که مثل خیلی از کارهای ماهنامه‌ی «فیلم»، انتشار چنین بسته‌ای با این مشخصات و حجم و کیفیت هم برای نخستین بار در تاریخ مطبوعات ایران اتفاق می‌افتد و پشتوانه و تجربه‌ای پیش از این در مطبوعات کشور وجود نداشته که به آن تکیه و از آن استفاده شود. بنابراین تقریباً همه چیز باید از صفر شروع می‌شد؛ از جمله جذب اسپانسر که برای چنین محصولی سابقه نداشته (چون چنین محصولی پیش از این وجود نداشته) و به‌خصوص فعالیت در این زمینه زمانی باید انجام می‌شد که جامعه در حالت سرگردانی و انتظار بود. و دیگر این‌که بسته‌بندی این محصول هم نمونه‌ی مشابهی در کشور ما نداشته و می‌بایست با بررسی توانایی‌ها و امکانات موجود، بهترین‌ها انتخاب می‌شد. این بررسی‌ها بسیار طول کشید و شتاب برای انتشار هرچه زودترِ آرشیو به دلیل وعده‌ای که داده شده بود باعث شد در ابتدا مواد و مصالحی برای پکیج در نظر گرفته شود که قیمت اعلام‌شده‌ی اولیه (85هزار تومان) بر اساس آن تعیین و «رسانه‌ساز دانش» پیش‌فروش نرم‌افزار را آغاز کرد. اما در بررسی‌های بعدی نمونه‌ی دیگری پیشنهاد شد که کیفیتش به طرز چشم‌گیری برتر بود؛ و همانی بود که انتظار می‌رفت. البته طبیعی است که با قیمتی بیش‌تر! این‌ها مواردی است که با بررسی اولیه‌ی این محصول برای مخاطب قابل لمس است اما اندازه‌ی بزرگ کاری که یک شرکت بزرگ کامپیویری را با تمام امکانات طی سه سال در گیر این پروژه کرده، در درازمدت برای همه مشخص می‌شود.
به این ترتیب، تصمیم عوض شد. نمی‌شد از کیفیت نمونه‌ی زیبا و محکم تازه‌یافته صرف‌نظر کرد. این تغییر، علاوه بر این‌که قیمت بالاتری دارد، طبعاً آماده‌سازی‌اش وقت بیش‌تری هم می‌گیرد چون یکی‌یکی و با دست باید به‌دقت و با ظرافت ساخته شود. یک جور صنایع دستی!... حالا مژده می‌دهیم که مراحل آماده‌سازی پکیج نرم‌افزار آرشیو ماهنامه‌ی «فیلم» در آخرین مراحلش است و تا پایان همین ماه به بازار خواهد آمد. مطمئنیم پس از انتشار، شما هم تأیید خواهید کرد که این کیفیت به این همه تأخیر و انتظار می‌ارزد.
عجالتاً و به عنوان دست‌گرمی، شماره‌ی ویژه‌ای که به عنوان ضمیمه‌ی این بسته مهیا کرده‌ایم زودتر از خود پکیج منتشر شده است. این شماره تقریباً حاوی همه‌ی چیزهایی است که سال‌هاست می‌خواستید درباره‌ی ماهنامه‌ی «فیلم» بپرسید اما نمی‌پرسیدید؛ شاید یادتان می‌رفت یا روی‌تان نمی‌شد بپرسید! یک تاریخچه‌ی خواندنی در قالب گاه‌شماری پر از جزییات از سرگذشت و تاریخچه‌ی مجله، همراه با آمارهای جالبی از بخش‌های محبوب مجله و جلدهایش، و فهرست کامل نویسندگان و مترجمان همه‌ی این سی سال. این شماره هم اتفاقی است که در تاریخ مطبوعات ایران نیفتاده و شماره‌ای بی‌سابقه است که هیچ گاه انتظارش را نداشته‌اید. این شماره، البته با جلدی متفاوت، از نوع سخت و بسیار نفیس، ضمیمه‌ی پکیج نیز خواهد بود.
ما با همدستی شرکت «رسانه‌سار دانش» به شما قول می‌دهیم که با همه‌ی توصیف‌هایی که تا کنون از این بسته‌ی نرم‌افزاری کرده‌ایم، آرشیو سی ساله‌ی ماهنامه‌ی «فیلم» حتی آدم‌های سخت‌گیر و مشکل‌پسند را هم غافلگیر خواهد کرد.

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: