نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای ایران » چشم‌انداز1391/11/23


شام آخر در برج میلاد

مراسم اختتامیه‌ی جشنواره

گرچه مدیران سینمایی در آیین افتتاحیه‌ی جشنواره‌ی سی­‌ویکم کوشیدند موجز و مختصر صحبت کنند، اما ظاهراً مراسم اختتامیه‌ی همین جشنواره را تنها فرصت مناسب برای بیان دیدگاه­‌های‌شان درباره‌ی جشنواره و سینما می­‌دانستند. محمدرضا عباسیان، محمد حسینی و جواد شمقدری سه سخنران این مراسم بودند. شمقدری از محمد خزاعی و مهدی مسعودشاهی هم تشکر کرد. تشکری که نشان داد او این جشنواره را آخرین جشنواره‌ی زمان مدیریت خود می­‌داند. وقتی پس از این سخنرانی­‌ها، مهدی فخیم­‌زاده برای خواندن بیانیه‌ی هیأت داوران پشت میکروفن ایستاد، یکی از جذاب­‌ترین بخش­‌های جشنواره رقم خورد. بیانیه‌ی داوران این دوره، لحنی انتقادی داشت و مروری بر وضعیت سینمای ایران در یک‌­سال گذشته بود. در این یادداشت برای توصیف وضع سینمای ایران از واژگانی مثل رنجور، ضربه­‌خورده، سوت‌وکور و غیره بسیار استفاده شده بود. همین که داوران از گفتن حرف­‌های کلی و شعاردادن خودداری کردند و بدون پرده‌پوشی شکوه­‌های خود را از شرایط سینما در قالب بیانیه‌ی مشترک‌­شان اعلام کردند، ستودنی بود.
مجری مراسم اختتامیه محمدرضا شهیدی­‌فر بود که امسال اجرای نشست­‌های پرسش‌­وپاسخ را هم برعهده داشت. حضور پررنگ او در این آیین سینمایی، حرف­‌وحدیث­‌هایی را درباره‌ی احتمال سپردن یک برنامه‌ی سینمایی به او از سوی مدیران صداوسیما به وجود آورده بود و تعدادی از سینماگران شناخته­‌شده‌ی حاضر در نشست نیز، با شوخی و خنده به این نکته اشاره می­‌کردند. پس از وداع فریدون جیرانی از برنامه‌ی هفت شهیدی­‌فر یکی از کسانی بود که نامش به عنوان جانشین جیرانی به میان آمد. او در مراسم اختتامیه بدون زیاده‌­گویی، به معرفی بخش­‌ها و میهمانان مختلف اکتفا کرد و نیازی به خودنمایی نمی­‌دید. گاهی تلاش نکردن و دست­‌وپا نزدن ستودنی­‌تر است!
در بخش اهدای سیمرغ­‌ها، حمید فرخ­‌نژاد و پگاه آهنگرانی بیش از بقیه مورد تشویق قرار گرفتند. دلیل آن دست کم درباره‌ی فرخ‌نژاد روشن است. سال­‌هاست که سینمادوستان به اعلام نام او به عنوان برنده‌ی سیمرغ بلورین امید بسته‌­اند. خود فرخ­‌نژاد هم با بیان این نکته که «بالاخره بخت من باز شد» نشان می­‌دهد زودتر از این­‌ها منتظر این جایزه بوده است. او از فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو (روح­‌الله حجازی) هم یاد کرد: «اگر آن فیلم در جشنواره بود، نتیجه‌ی جشنواره تغییر می­‌کرد.» وقتی محمدرضا عرب داور جشنواره برای اهدای جایزه‌ی بخش «نگاه نو» روی صحنه آمد خطاب به وزیر به حل نشدن مشکل بنیاد سینمایی فارابی و سینمای جوان اشاره کرد. حضور تعدادی از اعضای خانواده‌ی داودنژاد روی صحنه برای دریافت جایزه‌ی ویژه هیأت داوران، یکی از اتفاق­‌های جالب این مراسم بود و خبرنگاران را به یاد روز نمایش فیلم کلاس هنرپیشگی در سالن میلاد انداخت که دو ردیف از صندلی­‌ها در اختیار خاندان داودنژاد قرار گرفته بود.‌
حضور اصغر شاهوردی به همراه همسرش نیز یکی از بخش­‌های قابل تحسین این مراسم بود. همسر شاهوردی بار دیگر شریک زندگی­‌اش را که سال‌هاست روی صندلی چرخدار زندگی ساکنی را می‌گذراند ستود و حاضران با تشویق­‌های‌شان او را همراهی کردند. رضا عطاران به عنوان چهره‌ی همیشه حاضر این دوره‌ی جشنواره، که برای تماشای بسیاری از فیلم­‌ها در سالن میلاد حضور داشت، هنگام خروج از سالن روی صحنه رفت و وانمود کرد قصد دزدیدن یکی از سیمرغ­‌ها را دارد. این حرکت عطاران برای چند دقیقه سالن را روی هوا برد.
میزان تشویقی که نصیب برخی از برگزیدگان شد، نشان داد کدام فیلم‌­ها بیش­‌تر مورد توجه قرار گرفته‌­اند. دربند، هیس... دخترها فریاد نمی­‌زنند، دهلیز و سربه­‌مهر آثاری بودند که هرگاه نامی از آن­‌ها به میان می‌آمد، صدای سوت­‌وکف تا روی صحنه آمدن فرد برگزیده ادامه می­‌یافت. با اعلام نتیجه­‌ها، به نظر رسید نسل جوانی فعالیت سینمایی­‌شان را آغاز کرده­‌اند؛ همان‌طور که داوران جشنواره هم با درک این نکته، در پایان بیانه‌شان خود را «پیرمردها» نامیده بودند! (فهرست کامل برندگان در سایت‌های مختلف و از جمله سایت رسمی جشنواره آمده است).
یکی از موضوع­‌های اصلی صحبت پس از پایان مراسم، بحث درباره‌ی چگونگی اکران برخی از فیلم­‌هاست. بحثی که نشان می­‌دهد ماجرای اکران هنوز معضل اصلی سینمای ایران است. بیرون از سالن، خبرنگاران با چهره­‌هایی خسته از ده روز کار مداوم و شبانه‌­روزی خود را برای انجام آخرین مصاحبه­‌ها با سینماگران آماده می­‌کنند. پوشش خبری مراسم اختتامیه‌ی جشنواره‌، آخرین کاری­‌ست که آن‌­ها باید انجام دهند.

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: