نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1394/09/02


فیلمی که «هرگز» نمی‌بینید!

میز خبر: نگاهی به آخرین و مهم‌ترین اخبار سینمای جهان

 

ایندی‌وایر: فیلمی که در سال 2115 دیده می‌شود!
در اقدامی که می‌توان آن را یکی از جاه‌طلبانه‌ترین شیرین‌کاری‌های توزیع و پخش فیلم‌ها در تاریخ سینما دانست، فیلم جدید رابرت رودریگز (دوست صمیمی کوئنتین تارانتینو و کارگردان مجموعه فیلم‌های سین سیتی، دسپرادو و بچه‌های جاسوس) با عنوان صد سال در یک کپسول زمان قرار گرفت تا یک قرن دیگر به نمایش عمومی درآید. جالب است که جزییات داستانی فیلم هم برملا نشده است و از سوی دیگر، جان مالکوویچ، مارکو زارر و شیا چانگ از بازیگران فیلم هستند. رودریگز فیلمش را «پراحساس» خوانده است و سه تیزر عرضه شده‌اند که نشان می‌دهند وقتی فیلم سرانجام در هجده نوامبر 2115 اکران شد(!) آینده ممکن است چه شکل‌وشمایلی داشته باشد. مالکوویچ در این مورد می‌گوید: «وقتی قرار شد این پروژه به نوعی آینده و شکل‌وشمایل احتمالی‌اش را به تصویر بکشد، سه گزینه مطرح شد: دنیایی فوق‌پیشرفته و فراتر از نسخه‌ی رایانه‌زده‌ی امروزی جهان، دنیایی پساچرنوبیلی که به طبیعت بازگشته است با تمدنی نیمه‌ویران، و آینده‌ای مشابه آن‌چه در آثار علمی‌خیالی دهه‌های 1940 و 1950 تصویر شده است.» کارگردان هم درباره این فیلمش به ایندی‌وایر گفت: «اولین باری بود که چنین پروژه و کاری را انجام می‌دادم و خیلی افسون این ایده شده بودم که فیلمی ساخته شود و برای نمایش در صد سال آینده کنار گذاشته شود. آن‌ها حتی بلیت‌های نقره‌ای به من دادند که آن‌ها را به نوادگانم برسانم تا در نمایش افتتاحیه‌ی فیلم در سال 2115 حاضر شوند. ایده‌ی فوق‌العاده‌ای نیست؟ هدف من و جان (مالکوویچ) این بود که یک اثر هنری بی‌زمان خلق کنیم تا تماشای آن در صد سال دیگر لذت‌بخش باشد. خیلی مفتخرم به این پروژه، که سرانجام نوادگانم و امیدوارم نسخه‌ی کلونی خودم آن را تماشا خواهند کرد.» در پایان گفتنی است که تیزرهای منتشرشده در واقع کلیپ‌هایی هستند که هیچ ربط مستقیمی به فیلم ندارند و تصاویر فیلم تا موعد مقرر نمایش داده نخواهد شد. 

باکس‌آفیس موجو: فاتح جدید گیشه‌ها                                                           
مسابقه‌های هانگر: ماکینگ‌جی، بخش دوم
با فروش تقریبی 101 میلیون دلار در هفته‌ی افتتاحیه‌اش، که بیست میلیون کم‌تر از قسمت اول است، پنجمین فیلمی شد که در سال 2015 فروش هفته‌ی اولش بالاتر از صد میلیون شده است. سخت است که فیلمی با فروش افتتاحیه‌ای بالای صد میلیون دلار را شکست‌خورده نامید (چون واقعاً شکست‌خورده نیست) اما می‌شود عملکردش در مقایسه با آمار و ارقام قسمت‌های قبلی را «ناامیدکننده» دانست. به هر حال این فرانچیز (به عبارت ساده، مجموعه فیلم‌های مسابقه‌های هانگر) حالا به فروش کلی بیش از دو و نیم میلیارد دلار دست یافته است. فروش کل این فیلم تا آخرین ساعات روز یک‌شنبه در سراسر جهان بالغ بر 247 میلیون دلار شده است.

دِدلاین: «کارول» اغواگر  
کارول
جدیدترین فیلم تاد هینز (که فیلم‌های موفقی مانند دور از بهشت (2002) و من آن‌جا نیستم (2007) را در کارنامه دارد) بعد از نمایش در جشنواره‌ی فیلم کن اخیر و استقبال پرشور اکثر منتقدان به‌شدت کنجکاوی‌برانگیز شد و با درخشش کیت بلانشت و رونی مارا در نقش‌های اصلی، خودش را به عنوان یکی از رقبای اصلی فصل جوایز پیش رو مطرح کرد. از قرار معلوم کارول با اکران محدودش در چهار سالن سینما در نیویورک و لس‌آنجلس به فروشی بیش از 248 هزار دلار دست یافته است که آن را با توجه به تعداد سالن، در جایگاه سومین فیلم موفق در فروش‌های افتتاحیه‌ی سال 2015 قرار داده است.

گاردین: ادای احترام به قربانیان پاریس
در مراسم یک‌شنبه شب جوایز موسیقی آمریکا، سِلین دیون ترانه‌ای از ادیث پیاف را اجرا کرد و جرد لیتو یادداشتی به قلم یک روزنامه‌نگار فرانسوی خواند که همسرش در جریان کنسرتی در جمعه‌شب کشته شد.

ددلاین: جانی دپ در میان ساندنسی‌ها
جانی دپ، مالکوم مک‌داول و لوک ویلسن در میان بازیگرانی هستند که فیلم‌های‌شان در بخش «نیمه‌شب» جشنواره‌ی فیلم ساندنس 2016 به نمایش درمی‌آید. شب گذشته رابرت ردفورد (بازیگر و کارگردان مطرح سینما) به عنوان بنیان‌گذار جشنواره‌ی ساندنس - که می‌توان آن را بزم سینمای مستقل آمریکا دانست که سال‌هاست با فیلم‌های منتخبش تماشاگران سراسر جهان را غافل‌گیر می‌کند - فهرستی از نه فیلم بلند را ارائه کرد که قرار است در بخش «نیمه‌شب» این جشنواره در سال آینده به نمایش درآیند. فیلم جدید جانی دپ با عنوان «Yoga Hosers» به کارگردانی کوین اسمیت هم در این فهرست قرار دارد.

سینمابلِند: گروه بازیگران «واندر وومن»
در حالی که به نظر می‌رسد همه‌ی توجه‌ها معطوف نمایش قریب‌الوقوع بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت است، پروژه‌های جدیدی در دستور کار استودیوهای فیلم‌سازی قرار می‌گیرند تا سروصدا و هیجان گیشه‌ی تابستانی سینماها در سال‌های بعد را تضمین کنند. یکی از این پروژه‌ها واندر وومن (یا با معادل فارسی «زن شگفت‌انگیز») است که اولین فیلم تک‌قهرمانی دی‌سی خواهد بود که در سال 2017 روانه‌ی سالن‌های نمایش خواهد شد. گال گادوت (که با فیلم‌های اخیر از مجموعه‌ی تندوتیز مطرح شده)، رابین رایت، نیکول کیدمن، کریس پاین، دنی هیوستن و... گروه بازیگران پرستاره‌ی این فیلم را تشکیل می‌دهند.

ددلاین: درخشش نیکول کیدمن و جیمز مک‌آوی
نیکول کیدمن و جیمز مک‌آوی که بیش‌تر برای آثار هالیوودی‌شان شناخته می‌شوند، یک‌شنبه شب مهم‌ترین جوایز تئاتر ایونینگ استاندارد لندن را کسب کردند، تا هم‌چنان توانایی‌های‌شان را در عرصه‌ی دیگری از بازیگری به همگان ثابت کرده باشند.

ورایتی: لازلو نِمِش و «کالسکه»‌ی طلایی
فیلم مجارستانی پسر شائول به کارگردانی لازلو نِمِش جایزه‌ی کالسکه‌ی طلایی بهترین فیلم سیزدهمین جشنواره‌ی فیلم زاگرب در کرواسی را شنبه‌شب به دست آورد. هیأت داوران جشنواره درباره این فیلم - که نماینده‌ی اسکار فیلم خارجی‌زبان مجارستان است - گفت: «این فیلم یک شاهکار تأثیرگذار و حتی خرد‌کننده است که نمی‌توان آن را به فراموشی سپرد.»

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: