نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1392/06/16


صدرنشینی زودهنگام «پیش از نیمه‌شب»

جدول ارزش‌گذاری منتقدان ایرانی بر فیلم‌های روز جهان

از بالا راست: پیش از نیمه شب، خلسه، مکانی آن‌سوی کاج‌ها، عوارض جانبی

 

   همان طور که خوانندگان پیگیر مجله حتماً تا به حال متوجه شده‌اند، بخش «سینمای جهان» سایت ماهنامه‌ی «فیلم» رویکردی کمی تا قسمتی متفاوت نسبت به بخش چاپی مجله دارد. ظرفیت تقریباً نامحدود سایت و در دسترس بودن فراوان فیلم‌های روز سینمای جهان، این امکان را به ما داده که در سایت نه‌فقط فیلم‌های شاخص و ارزشمند روز، که همه‌ی آن‌ها را مورد بررسی (حتی گاهی بسیار کوتاه) قرار بدهیم. از این نظر سایت مجله می‌تواند به عنوان یک «راهنمای فیلم» مورد استفاده قرار بگیرد و به خوانندگان عزیز در انتخاب فیلم‌های روز سینمای دنیا کمک کند. در همین راستا، جای خالی یکی از بخش‌ها جذاب و پُرمخاطب را خالی دیدیم؛ بخش «جدول ارزش‌گذاری منتقدان». از آن‌جایی که این جدول‌ها و ستاره‌ها به صورت فشرده و سریع‌السیر می‌توانند دیدگاه کلی منتقدان درباره یک فیلم را بازتاب بدهند، بر آن شدیم که از این پس هر سه ماه یک بار، و برای اولین بار در تاریخ انتشار ماهنامه‌ی «فیلم»، جدول ارزش‌گذاری منتقدان مجله‌ درباره‌ی فیلم‌های روز سینمای جهان را در سایت منتشر کنیم. برای تهیه‌ی این جدول این پارامترها را در نظر گرفته‌ایم:
    چون این اولین نظرسنجی امسال است فهرست فیلم‌ها شامل همه‌ی آن‌هایی می‌شود که در نیمه‌ی اول سال 2013 نسخه‌های باکیفیت (و نه پرده‌ای) آن‌ها وارد ایران شده است؛ که شامل فیلم‌های ماه‌های پایانی سال 2012 هم می‌شود. فیلم‌های خیلی جدید یا قدیمی‌ترهایی که اکثر منتقدان آن‌ها را ندیده‌اند (و شاید هرگز هم نبینند!) هم در این فهرست بودند که به احتمال زیاد تا سه ماه آینده به حد نصاب دیده شدن می‌رسند و در جدول بعدی حضور خواهند داشت. در رده‌بندی مجموع ستاره‌های هر فیلم در شرایط برابر، فیلمی که رأی‌های کم‌تری داشته و طبیعتاً میانگین رأی هر منتقد به آن بیش‌تر بوده، بالاتر قرار گرفته است و در غیر این صورت بر اساس حروف الفبا رده‌بندی انجام شده است.
    نکته‌ی جالب این جدول صدرنشینی فیلم جدید ریچارد لینکلیتر است که با وجودی که به‌تازگی نسخه‌ی قابل‌تماشایش در دسترس سینمادوستان قرار گرفته، هم تعداد زیادی از منتقدان آن را دیده‌اند و هم امتیازهای بسیار بالایی به آن داده‌اند. در کل، چهار فیلم اول جدول با اختلاف‌هایی اندک و با فاصله‌ای نسبتاً زیاد نسبت به فیلم‌های دیگر، رده‌های بالا را به دست آورده‌اند. همین‌جا این قول را می‌دهیم که سه ماه دیگر و در نیمه‌ی اول آذر، جدول بعدی را که به ارزش‌گذاری‌ فیلم‌های تابستانی اختصاص خواهد داشت، منتشر کنیم.

معنای نشانه‌های جدول:  ● بی‌ارزش | ★ ضعیف | ★★ متوسط | ★★★ خوب | ★★★★ عالی

برای بزرگ‌نمایی، روی جدول کلیک کنید

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: