سینمای جهان » چشم‌انداز1396/04/17


«جوان‌سازی»، مُد تازه هالیوودی‌ها

میز خبر: نگاهی به تازه‌ترین رویدادهای سینمای جهان

 

آنگ لی و ویل اسمیت به سراغ «مرد جوزا» می‌روند
ویل اسمیت قرار است در نقش آدم‌کش سن‌وسال‌داری بازی کند که در آخرین پیکار، با کلون خودش - که 25 سال جوان‌تر است و در اوج توانایی‌هایش - روبه‌رو می‌شود. کمپانی «پارامونت» این فیلم را که مرد جوزا/ Gemini Man نام دارد برای سال 2019 آماده نمایش می‌کند. این استودیو پنج‌شنبه اعلام کرد که جدیدترین فیلم آنگ لی روز چهارم اکتبر اکران می‌شود. جری بروکهایمر یکی از تهیه‌کنندگان این پروژه است که ابتدا در سال 1997 در کمپانی «دیزنی» دست گرفته شد و آن زمان قرار بود تونی اسکات مرحوم کارگردانش باشد. اما مرد جوزا تا سال‌ها پروژه‌ای تولیدنشدنی تصور می‌شد چون جلوه‌های بصری هنوز اجازه نمی‌داد که یک بازیگر در دو سن‌وسال مختلف به گونه‌ای واقع‌گرایانه ایفای نقش کند. در هر صورت حالا کمپانی‌های «جری بروکهایمر فیلمز» و «اسکای‌دنس میدیا» با همراهی آنگ لی (که با آخرین فیلم‌هایش زندگی پای و پیاده‌روی طولانی بیلی لین بین دو نیمه جلوه‌های ویژه را پیش رانده است) سراغ این تریلر اکشن رفته‌اند که به‌واسطه‌ی عناصر محبوب و فریبنده‌اش پتانسیل جذب عموم تماشاگران را خواهد داشت یا به قول هالیوودی‌ها High-concept است. همان طور که در اخبار ماه‌های اخیر بارها شنیده‌اید و در فیلم‌های چند سال اخیر نمونه‌های فراوانی را دیده‌اید، این روزها جلوه‌های دیجیتال به‌راحتی در خدمت «جوان‌سازی» بازیگران قرار می‌گیرد و دست‌کم در صحنه‌های فلاش‌بک به یاری فیلم‌ُسازان آمده است؛ از جمله برد پیت در مورد عجیب بنجامین باتن، جف بریجز در تران: میراث، جانی دپ در دزدان دریایی کاراییب: مردان مرده قصه نمی‌گویند، کرت راسل در نگهبانان کهکشان2، مایکل داگلاس در آنت‌من و رابرت داونی جونیور در کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی که این‌ها فقط چند نمونه هستند.

چرا نولان برای «دونکرک» به سراغ هویتمای فیلم‌بردار رفت
هویته ون هویتما به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌برداران این دوره و زمانه خودش را معرفی کرده است و توأمان تصاویری هوشمندانه، احساسی و شاعرانه را خلق می‌کند. او فیلم‌بردار فکوری است که گذشته و حال را در هم آمیخته است اما در نهایت ترجیح می‌دهد روی فیلم سلولویید تصویر بگیرد که گرما و ویژگی‌های ارگانیک خودش را دارد. از این رو تعجبی ندارد که کریستوفر نولان مجذوب کار این فیلم‌بردار هلندی/ سوئدی شد و در جدیدترین فیلمش با نام دونکرک دوباره به سراغ او رفت. همکاری نزدیک آن‌ها در فیلم‌های میان‌ستاره‌ای و دونکرک (که بخش اعظمی از آن با دوربین  15-perf IMAXگرفته شده) یادآور تبحر و صمیمیت دیوید لین افسانه‌ای و فردی یانگ است که در فیلم‌های لورنس عربستان و دکتر ژیواگو به اوج رسید. به احتمال خیلی زیاد دونکرک که تصویرگر تخلیه‌ی قهرمانانه‌ی سربازان متفقین از محاصره‌ی نیروهای آلمانی در اولین مراحل جنگ جهانی دوم است، می‌تواند به کسب اولین نامزدی اسکار برای هویتما منجر شود. تصاویری که تا امروز از فیلم منتشر شده و از سه چشم‌انداز (زمین، هوا و دریا) است، به تمام معنا دیدنی و مسحورکننده‌اند. به هر حال فقط سیزده روز تا نمایش عمومی دونکرک در 21 ژوییه باقی مانده که بزرگ‌ترین نمایش نسخه‌های هفتاد میلی‌متری را با نمایش در 125 سینما در قرن اخیر به خودش اختصاص داده است. به این بهانه بیل دِسوویتس، شش فیلم برتر کارنامه‌ی هویتما را در نشریه‌ی «ایندی‌وایر» چنین رتبه‌بندی کرده است: 6- آدم درست را راه بده (2008)، 5- مشت‌زن (2010)، 4- تعمیرکار، خیاط، سرباز، جاسوس (2011)، 3- اسپکتر/ شبح (2015)، 2- میان‌ستاره‌ای (2014) و 1- او/ Her (2013).

جان ویلیامز و آلن سیلوستری آهنگ‌سازان آثار بعدی اسپیلبرگ
جان ویلیامز آهنگ‌ساز که در طول 43 سال گذشته موسیقی متن همه‌ی فیلم‌های بلند استیون اسپیلبرگ را بجز دو فیلم تصنیف کرده است، نمی‌تواند موسیقی بازیکن شماره یک آماده باش را بسازد؛ وظیفه‌ای که به آلن سیلوستری آهنگ‌سازِ فارست گامپ واگذار شده است. البته دلیل این اتفاق هم‌زمانی مرحله‌ی پس از تولید دو فیلم جدید اسپیلبرگ است. اسناد دیگر فیلمی است که ویلیامز موسیقی آن را می‌سازد و بیست‌وهشتمین همکاری آن‌هاست. طبق بیانیه‌ای که کمپانی «امبلین پروداکشنس» متعلق به اسپیلبرگ منتشر کرده است: «استیون و جان به این نتیجه رسیدند که آلن سیلوستری بهترین انتخاب برای بازیکن... است؛ چون استیون هم پیش از این به عنوان تهیه‌کننده با آلن در فیلم‌های دهه‌ی 1980 بازگشت به آینده همکاری کرده بودند؛ و آلن هم موسیقی متن فیلم‌های دیگری را برای «امبلین...» و «دریم‌ورکس» ساخته بود.» اسناد 22 دسامبر اکران می‌شود و بازیکن... 30 مارس سال آینده روی پرده خواهد رفت. ارغوانی‌رنگ (1985) و پل جاسوسان (2015) دو فیلم کارنامه‌ی اسپیلبرگ بودند که ویلیامز موسیقی آن‌ها را نساخت و به‌ترتیب کوئنسی جونز و تامس نیومن این کار را بر عهده گرفتند. به هر حال سه جایزه اسکار از پنج تندیس طلایی کارنامه‌ی ویلیامز برای تصنیف موسیقی آثار اسپیلبرگ به دست آمده است: آرواره‌ها، ای.تی. و فهرست شیندلر.

استیو بوسمی با آدام سندلر و کریس راک همبازی می‌شود
استیو بوسمی به عنوان بازیگر کمدی جدید نتفلیکس با عنوان هفته‌ی.../ The Week Of انتخاب شد تا در کنار آدام سندلر و کریس راک قرار بگیرد. تولید فیلم از همین تابستان در «لانگ آیلند» آغاز می‌شود و رابرت اسمیگل، نویسنده و تهیه‌کننده‌ی کهنه‌کار برنامه‌ی زنده‌ی شنبه‌شب آن را کارگردانی خواهد کرد. فیلم درباره یک هفته‌ای است که دختر شخصیت سندلر و پسر شخصیت راک و خانواده‌های آن‌ها خودشان را برای جشن عروسی آماده می‌کنند. سندلر و اسمیگل با هم فیلم‌نامه را نوشته‌اند. اولین نمایش فیلم در سال 2018 و به صورت مجازی از نتفلیکس خواهد بود. نتفلیکس در ماه مارس - در پی چهار فیلمی که با بازی سندلر ساخته بود - اعلام کرد که سرمایه‌گذاری و تهیه‌کنندگی چهار فیلم دیگر را هم با حضور سندلر انجام خواهد داد. این پروژه یکی از چهار فیلم دوم است. به گفته‌ی سندلر دو کمدی اول او برای نتفلیکس یعنی The Ridiculous 6 - که بوسمی هم یکی از بازیگرانش بود - و The Do-Overپرتماشاگرترین فیلم‌های اریژینالی بودند که از طریق سرویس پخش مجازی و آنلاین نتفلیکس عرضه شدند.

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

[منبع: ورایتی، ایندی‌وایر، هالیوود ریپورتر]

آرشیو

سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


اس ام اس


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: