سینمای جهان » چشم‌انداز1396/04/10


از کوئن‌ها تا اسکار بی‌معنی!

میز خبر: نگاهی به تازه‌ترین رویدادهای سینمای جهان

 

اولین جزییات داستانی جدیدترین فیلم کوئن‌ها
برادران کوئن برای پروژه‌ی جدیدشان طرح کاملاً جاه‌طلبانه‌ای در سر دارند. اوایل امسال اخباری منتشر شد که می‌گفت کوئن‌ها می‌خواهند مجموعه‌ای وسترن را برای بخش جدید تلویزیون در کمپانی «آناپورنا» کارگردانی کنند، اما حالا طبق گزارش‌های جدید این پروژه یک فیلم خیلی بلند است که از شش داستان متفاوت تشکیل شده است. البته هنوز مشخص نیست که این داستان‌ها به طور جدا از هم به نمایش درمی‌آیند یا در قالب یک فیلم جای می‌گیرند اما طبق اعلام «آناپورنا» این طور به نظر می‌رسد که هم‌زمان با اکران نسخه‌ی سینمایی، طرحی هم برای نمایش تلویزیونی یا مجازی نسخه‌ای در قالب شش قسمت در نظر گرفته شده است. طبق اخبار جدید، تولید از نیمه‌ی ماه ژوییه - یعنی حدود پانزده روز دیگر - آغاز می‌شود و تا ماه سپتامبر در شهر سانتافه نیومکزیکو ادامه خواهد داشت. هنوز ترکیب بازیگران این پروژه مشخص نشده یا دست‌کم خبری درباره آن منتشر نشده است. عنوان و خلاصه‌ی کوتاهی از داستان‌های هر بخش این پروژه که Buster Scruggs نام گرفته، به ترتیب زیر است:
اولین داستان درباره یک گاوچران نغمه‌سراست که داستان اصلی هم به شمار می‌رود.
دومی داستانی است با عنوان «نزدیک آلگودونز» که درباره آواره‌ای است با سگ‌های بی‌خاصیتی که دارد و تلاش‌هایش برای سرقت از بانک و...
سومی «بلیت غذا» است که به یک بازیگر و مدیر برنامه‌هایش در جریان سفر می‌پردازد.
چهارمی «دره‌ی تمام طلا» نام دارد درباره معدن‌یابی که خوش‌بختانه رگه‌ای طلا می‌یابد اما بدبختانه متجاوزی از راه می‌رسد.
پنجمی با نام The Gal Who Got Rattled درباره دو گله‌دار است و زنی که به کمک یکی از آن‌ها نیاز دارد و می‌تواند همسر آینده‌ی دیگری باشد.
و داستان ششم و آخر با عنوان The Mortal Remains درباره پنج مسافر کاملاً متفاوت در دلیجانی است که مقصد اسرارآمیزی دارد.
این پروژه پس از شهامت واقعی و جایی برای پیرمردها نیست سومین تلاش برادران کوئن در ژانر وسترن است. آخرین فیلم آن‌ها با نام درود بر سزار!سال گذشته روانه‌ی سینماها شد. آن‌ها فیلم‌نامه‌ی جدیدترین اثر جرج کلونی با عنوان Suburbicon را هم نوشته‌اند که توسط پارامونت پیکچرز از سوم نوامبر اکران خواهد شد.

مجری تولید چند فیلم هیچکاک و تهیه‌کننده‌ی «بلید رانر» درگذشت
سی. او. اریکسن ملقب به «داک» که در چند فیلم آلفرد هیچکاک و جان هیوستن مجری تولید بود و در ادامه‌ی فعالیت‌های سینمایی‌اش به تهیه‌کنندگی فیلم‌های شاخصی مانند محله چینی‌ها، بلید رانر، روز موش خرما و... پرداخت، روز چهارشنبه به دلیل عوارض قلبی در سن 93 سالگی درگذشت. او که هفدهم دسامبر 1923 در کنکاکی ایالت ایلنوی متولد شده بود، فعالیت‌هایش را از کمپانی پارامونت پیکچرز و به عنوان مجری تولید در فیلم‌های دهه‌ی 1950 هیچکاک از جمله پنجره عقبی، گرفتن دزد، دردسر با هری، مردی که زیاد می‌دانست و سرگیجه آغاز کرد. وی پس از آن پارامونت را ترک کرد تا در تهیه‌کنندگی فیلم‌های جان هیوستن در دهه‌ی 1960 از جمله ناجورها و فروید و بازتاب‌های چشم طلایی مشارکت داشته باشد. وی در بازگشت به پارامونت به عنوان مجری تولید و/یا تهیه‌کننده‌ی اجرایی در خلق فیلم‌هایی نظیر محله چینی‌ها، کابوی شهری و پاپ‌آی/ ملوان زبل همکاری کرد. سپس در طول دهه‌ی 1980 تهیه‌کنندگی را تجربه کرد و فیلم‌هایی مانند بلید رانر، آدم تنها، زندگی دیوانه‌وار، پروژه‌ی ایکس و آیرن‌وید را ساخت. علاوه بر این، او حضورهای کوتاهی هم در فیلم‌های محله چینی‌ها و روز موش خرما - که تهیه‌کننده‌اش هم بود - داشت. آخرین فیلم او Windtalkers محصول 2002 است. از بازماندگان او می‌توان به همسر سابقش گلوریا گرشام اشاره کرد که طراح لباس نامزد اسکار است.

نتفلیکس سریال خواهران واچاوسکی را احیا کرد!
نتفلیکس به درخواست طرفداران سریال حس8 گوش کرد تا فقدان ایده‌ای فوق‌العاده برای پایان فصل دوم را با تولید یک فیلم دوساعته جبران کند. لانا واچاوسکی هم اعلام کرد که نتفلیکس چراغ سبز یک قسمت دوساعته‌ی ویژه را برای جمع‌وجور کردن داستان این مجموعه در سال 2018 داده است. واچاوسکی این اتفاق را ناشی از قدرت طرفداران سریال دانسته است و در نامه‌ای چنین نوشته: «از دست خود من کاری برنمی‌آمد. اما همان طور که شخصیت‌های داستان ما به‌تدریج متوجه می‌شوند که تنها نیستند، من هم به این موضوع پی بردم که فقط خودم نیستم و در این‌جا هم "ما"یی در میان است.»

میشل گوندری و فیلم کوتاهی با آی‌فون
شان بیکر یکی از موفق‌ترین کسانی بوده است که با استفاده از آی‌فون فیلمش نارنجی را فیلم‌برداری کرد و امکانات سینمایی این گوشی را به نمایش گذاشت. البته خیلی‌ها هستند که با به‌کارگیری این گوشی‌های هوشمند هر روز دست به کار تولید و ساخت آثار درخور توجهی می‌شوند اما از میان چهره‌های سرشناس جدیدترین کسی که امکانات این ابزار همه جا حاضر شرکت اپل را بررسی کرده، میشل گوندری است. او با استفاده از آی‌فون فیلم کوتاهی با عنوان راه فرعی/ Détour ساخته است که حکایتی پیکسارگونه از خانواده‌ای است که عازم تعطیلات می‌شوند ولی به‌واسطه‌ی یک سه‌چرخه از هم جدا می‌شوند! دست‌مایه‌ی فیلم هوشمندانه است و در همخوانی کامل با جهان‌های خیالی این فیلم‌ساز تحسین‌شده. این فیلم کوتاه به‌تازگی در فضای مجازی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

هال بری می‌گوید کسب اسکارش واقعاً «بی‌معنی» بود
پانزده سال پیش بود که هال بری تاریخ‌ساز شد و اولین (و هنوز تنها) بازیگر زنی عنوان گرفت که اسکار بهترین بازیگر زن نقش اصلی را به دست آورد. از این رو آکادمی در خصوص تنوع نژادی در رشته‌های مختلفش هنوز راه بسیار طولانی را در پیش دارد و استودیوهای فیلم‌سازی هم برای روایت داستان‌هایی از نقطه‌نظر اقلیت‌ها و آدم‌های رنگین‌پوست باید خیلی بیش از این‌ها کار کنند. حتی با این‌که تلاش هالیوود به افزودن اعضای جدید (که هفته‌ِی گذشته با دعوت از 774 نفر رکوردشکن هم شد) و استفاده از نظرها و سلیقه‌های متفاوت در نظام رأی‌گیری‌اش است، اما برخی بر این عقیده‌اند که اصلاً چنین مشکلی وجود خارجی ندارد. به عنوان مثال سال‌ها پیش، اسکار هال بری به عنوان نقطه‌ی شروع و تغییر در نظر گرفته شد اما صنعت فیلم‌سازی راهی را نرفت که انتظارش می‌رفت و حتی در مورد بری می‌شود گفت که به‌نوعی پایانی شد بر کارنامه‌اش! این بازیگر در گفت‌وگو با «تین ووگ» به این موضوع اشاره کرده است که کمپین «اسکار کاملاً سفید» چشمان او را باز کرد تا معنی واقعی اسکاری را بفهمد که برنده شد: «آن اتفاق یکی از بی‌اهمیت‌ترین‌های کارنامه‌ام بود... که البته تا مدت‌ها فکر می‌کردم برعکس این باشد. این موضوع به‌شدت مرا ناراحت و افسرده کرد. البته از سوی دیگر همین موضوع باعث شد که به طرق دیگری خودم را درگیر کار کنم و به همین خاطرست که کارگردانی را هم شروع کردم. می‌خواهم تهیه‌کنندگی را نیز بیش‌تر تجربه کنم و فرصت‌های بیش‌تر را در اختیار آدم‌های رنگین‌پوست قرار دهم. من گفت‌وگوهای پروپیمانی با اعضای آکادمی دارم تا خودمان به راهی برای تغییرهای بیش‌تر در زمینه‌ی تنوع برسیم. چنین گروه‌هایی باید تغییر کنند.» هال بری از این موضوع هم آگاه است که با وجود تولید فیلم‌های بیش‌تر توسط آدم‌های متفاوت از نژادهای مختلف، هم‌چنان فرصت‌های کسب جایزه محدود است: «سیاه‌پوستان و دیگر آدم‌های رنگین‌پوست فقط بر اساس شمار تولیدهای سینمایی‌شان فرصت کسب اسکار را در اختیار خواهند داشت. بنابراین باید آدم‌های بیش‌تری به نویسندگی، تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نه فقط بازی در فیلم‌ها مشغول شوند. ما باید داستان‌هایی را روایت کنیم که «ما» را در بر می‌گیرند.»

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

[ورایتی، ایندی‌وایر، پلی‌لیست، اسکرین دیلی]

آرشیو

سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


اس ام اس


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: