سینمای جهان » چشم‌انداز1395/12/21


هراس و انزجار

میز خبر: نگاهی به تازه‌ترین رویدادهای سینمای جهان

 

ایناریتو و مستندی متفاوت با عنوان «با من قدم بزن»
آلخاندرو گونزالس ایناریتو به‌تازگی با «ورایتی» در خصوص حمایتش از مستندی با عنوان با من قدم بزن صحبت کرده است که درباره استاد بودایی فرقه‌ی زن و وکیل مدافعی با نام تیچ نات هان است. راوی این فیلم بندیکت کامبربچ است که اولین نمایش جهانی‌اش روز یک‌شنبه در جشنواره «SXSW» اتفاق خواهد افتاد. این مستند که توسط مارک جی. فرانسیس و مکس پیو کارگردانی شده است، در یک بازه زمانی سه‌ساله در یک مرکز عبادت بودایی‌ها - که به‌اصطلاح «پِلام ویلیج» نامیده می‌شود - در فرانسه ساخته شده و سفر جاده‌ای نات هان به ایالات متحده را هم به تصویر کشیده است. ایناریتو که برای فیلم‌های بردمن (2014) و ازگوربرخاسته (2015) برنده اسکار بهترین کارگردانی شده، این مستند را چنین توصیف کرده است: «آرام و ناب؛ و حاوی تصاویر و آواهایی که ایجازی فراموش‌شده را بر پرده نقره‌ای به تصویر درمی‌آورند.» او در ادامه به تحسین و ابراز شیفتگی پیرامون عملکرد فیلم‌سازان در این خصوص پرداخته است و تیچ نات هان را یکی از عمیق‌ترین و خردمندترین آدم‌های جهان دانسته است: «من خیلی خوش اقبال بودم. به عنوان مثال و به عنوان یکی از اتفاق‌های جالبی که از آن باخبرم، او را دیدم که با دو فیزیک‌دان کوانتوم برنده جایزه نوبل، درباره ایجاز واقعیت و مزیت نهفته‌ی آگاهی از آن گفت‌وگو می‌کرد. واقعاً مسحورکننده و نظرگیر بود.» 

کمک مالی ناخواسته‌ی کیسی افلک به ترامپ!
کیسی افلک احتمالاً تنها تهیه‌کننده‌ی هالیوودی نیست که نمی‌داند پولش چه می‌شود! این بازیگر اسکاری منچستر کنار دریا (کنت لونرگِن) ادعا کرد که وقتی متوجه شد کمپانی فیلم‌سازی‌اش، «افلک/ میدِلتِن پراجِکت»، پنج هزار دلار به دانلد ترامپ رییس‌جمهور کمک کرده است، توأمان دچار هراس و انزجار شد. ظاهراً شریک تجاری او، جان پاورز میدلتن تهیه‌کننده، از حامیان قدیمی حزب جمهوری‌خواه و گروه‌های طرفدار ترامپ است. البته با توجه به سازوکارهای موجود، این طبیعی است که افلک پیش از بررسی منابع مالی اهدایی به رییس‌جمهور فعلی آمریکا توسط سازمان روزنامه‌نگاری با عنوان «Center for Public Integrity» از این موضوع بی‌خبر بوده باشد. در واقع این درسی است برای سایر هالیوودی‌ها تا روی هزینه شدن درآمدهای حاصل از کمپانی‌های تولیدی‌شان بیش‌تر دقت کنند. در واقع کمپانی‌هایی از نوع کمپانی افلک که درگیر تولیدهای متعددی می‌شوند باید همه‌ی مخارج‌شان را به حسابدارها منتقل کنند و اگر وجهی در میان سایر هزینه‌های تولید پنهان شود، حسابدار بعدی که به دفاتر کل مراجعه می‌کند ممکن است هرگز متوجه موضوع مشکوکی نشود.

دنی بویل دوباره به تلویزیون می‌رود
دومین تجربه دنی بویل در تلویزیون، پس از کارگردانی اولین قسمت از مجموعه‌ی بابل به‌زودی رقم خواهد خورد. ظاهراً کمپانی «اف‌ایکس» به سراغ بویل و سایمن بیوفوی نویسنده‌ی میلیونر زاغه‌نشین رفته است تا مجموعه‌ای با عنوان اعتماد را به تولید برساند. داستان درباره آدم‌ربایی مشهور مافیا و شخصی با نام جان پل گتی سوم در رُم سال 1973 است. بویل در گفت‌وگوی خود با مت گولدبرگ از «کولایدر» درباره تی2: قطاربازی درباره این مجموعه‌ی جاه‌طلبانه و داستان جذابش هم این طور توضیح داده است: «ما در حال کار روی یک پروژه‌ی تلویزیونی هستیم که به‌نوعی داستان یک خانواده در طول پنج دهه است و انتظار می‌رود در طول پنج سال به سرانجام برسد. هر دهه در طول یک فصل و یک سال به تصویر کشیده می‌شود و داستان که در ایتالیا و انگلیس روی می‌دهد از دهه‌ی 1970 آغاز خواهد شد. امیدواریم فیلم‌ّبرداری از تابستان آغاز شود.» البته بویل بر خلاف دیگر فیلم‌سازان برجسته و مؤلفی که دست‌کم برای مدتی به طور کامل به تلویزیون می‌روند، قصد ندارد کل مجموعه را کارگردانی کند: «من دو یا سه قسمت اول را کارگردانی خواهم کرد. دوست دارم همه‌ی قسمت‌ها را خودم کار کنم اما فکر می‌کنم کار اشتباهی است چون این خطر وجود دارد که به عنوان یک فیلم‌ساز نتوانم به این فُرم و قالب اجازه‌ی غلبه دهم؛ به عبارت دیگر، ممکن است ده فیلم نیمه‌بلند ساخته شود که خب این با فرم و قالب تلویزیون همخوانی ندارد. در تلویزیون هدف این است که شخصیت‌ها داستان را بازگو کنند و کارگردانان وسیله‌ای برای رسیدن به این هدف هستند، نه نیروی محرکه‌ی آن.» پاسخ بویل واقعاً جالب توجه است، به‌خصوص در این دوره و زمانه که مجموعه‌های تلویزیونی به‌واسطه‌ی حضور کارگردانان سینما در تلویزیون، به‌شدت تحت تأثیر قرار گرفته‌اند و شاهد تولید نمونه‌هایی مثل کارآگاه حقیقی و... هستیم.

همکاری دوباره ایوا گرین با تیم برتن در «دامبو»
ایوا گرین پیش از این در دو فیلم سایه‌های سیاه (2012) و خانه دوشیزه پرگرین برای بچه‌های عجیب‌وغریب (2016) با تیم برتن همکاری داشته است و با این‌که این فیلم‌ها چندان موفقیتی برای او و سازنده‌ی صاحب نام‌شان در پی نیاوردند، اما همکاری سومی نیز در راه است که با فیلم زنده‌ی برتن برای کمپانی دیزنی و بر اساس کارتون خاطره‌انگیز دامبو محقق خواهد شد. اگر دلیل علاقه‌ی گرین به بازی در این فیلم برای شما هم سؤال است، باید گفت که طبق گزارش «هالیوود ریپورتر»، گرین در نقش هنرمند بندبازی نقش‌آفرینی می‌کند که برای رییس یک سیرک کار می‌کند و از آن‌جایی که رییس او آدم‌بد داستان است، احتمالاً او هم یکی از آدم‌بدها خواهد بود. به هر حال باید صبر کرد و دید چه اتفاقی خواهد افتاد، به‌خصوص از این نظر که هنوز بازیگر مرد اصلی فیلم انتخاب نشده است و تا امروز ویل اسمیت و کریس پاین این نقش (پدری با دو فرزند که همسرش مرده است) را رد کرده‌اند.

هیو جکمن جای‌گزین کریستین بیل در فیلمی از مایکل مان
پروژه‌ی فیلم فِراری مایکل مان انگار قرار است سرانجام به نتیجه برسد. در جدیدترین اخبار منتشر شده، هیو جکمن در حال مذاکره است تا در نقش اِنزو فراری در این اثر زندگینامه‌ای بازی کند و نومی راپیس هم برای ایفای نقش لیندا، زن گریزپای او انتخاب شده است. پیش از این قرار بود کریستین بیل نقش اصلی فیلم را بازی کند که مدت‌هاست در انتظار تولید به‌سر می‌برد ولی هر بار به دلیلی تولیدش به تأخیر می‌افتد. آخرین بار اوایل امسال بود که به دلیل تداخل برنامه‌ها پروژه به حالت تعلیق درآمد. فیلم‌نامه توسط تروی کندی‌مارتین بر اساس کتابی از براک ییتس با نام انزو فراری، مرد، ماشین‌ها، مسابقه‌ها نوشته شده است که فیلم‌های سرقت ایتالیایی و لبه‌ی تاریکی را در کارنامه دارد. مایکل مان از سال‌ها قبل قصد ساخت این فیلم را داشته است و اولین بار قرار بود این پروژه، همکاری او با سیدنی پولاک مرحوم را رقم بزند.

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

[ورایتی، ایندی‌وایر، پلی‌لیست، هالیوود ریپورتر]

آرشیو

سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


اس ام اس


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: