سینمای جهان » چشم‌انداز1395/12/08


تماس طلایی

آسیاتک: موفقیت دیگری برای جکی چان

کیکاوس زیاری
سر صحنه‌ی «کونگ‌فو یوگا»

 

رسانه‌های گروهی چین و هنگ‌کنگ خبر از بازگشت پیروزمندانه جکی چان می‌دهند. استقبال بالای تماشاگران این دو کشور از فیلم تازه چان با عنوان کونگ‌فو یوگا حکایت از آن می‌کند که بازیگر 62 ساله هنوز هم می‌تواند حرف اول را در گیشه سینماهای آسیا بزند. این کمدی اکشن ماجراجویانه که حال‌وهوایی ایندیاناجونزی دارد، هم‌زمان با جشن سال نوی چینی در 28 ژانویه، روی پرده سینماهای این کشور رفت. با آن‌که بیش از شش فیلم چینی دیگر هم در این ایام اکران عمومی شده‌اند، اما فیلم تازه چان توانست با فاصله‌ای زیاد از آن‌ها صدرنشین جدول فروش شود. فروش ده روز اول نمایش این فیلم 180 میلیون دلار بوده است که برای یک فیلم چینی، اتفاقی استثنایی به حساب می‌آید. فیلم در دو هفته‌ی اول نمایش، صدرنشین جدول فروش بود و در هفته‌ی سوم با از راه رسیدن رقبای تازه چینی و هالیوودی به رتبه‌ی سوم نزول کرد. فروش 244 میلیون دلاری کونگ‌فو یوگا در بیست روز اول نمایشش باعث شد تا منتقدان و تحلیلگران سینما دوباره از جادوی طلایی چان یاد کنند و او را با افسانه‌ی کلاسیک یونانی «تماس میداس» مقایسه کنند. به باور برخی، چان هم مثل پادشاه میداس، دستی طلایی دارد و به هرچه دست می‌زند طلا می‌شود.
البته فقط موفقیت کلان مالی کونگ‌فو یوگا نیست که مورد توجه قرار گرفته است. این فیلم اولین محصول مشترک دو سینمای پرقدرت چین و هند است که می‌تواند راه تولیدهای سینمایی مشترک آن‌ها را باز کند. در شرایطی که صنعت سینمای رو به گسترش چین اصرار زیادی برای همکاری با هالیوود دارد، منتقدان و رسانه‌های گروهی هنرمندان این کشور را به گسترش همکاری‌ها با بالیوود تشویق می‌کنند. وجوه فرهنگی و اقتصادی مشترک، یکی از دلایل مهم این گروه برای همکاری‌های سینمایی هنرمندان هند و چین است. با این حال کونگ‌فو یوگا که سوم فوریه در هند اکران شد، نتوانست موفقیت عظیم مالی فیلم در چین را تکرار کند. صاحب‌نظران هندی دلیل عدم موفقیت فیلم در گیشه را موجه می‌دانند؛ اگر جکی چان در چین ستاره بزرگ و پرطرفداری است، بازیگران هندی فیلم از بین چهره‌های معمولی و غیرستاره انتخاب شده‌اند که سونو سود و عارف رحمان سرشناس‌ترین آن‌ها به حساب می‌آیند. این در حالی است که قبل از شروع فیلم‌برداری، صحبت از حضور عامرخان در برابر جکی چان بود که یکی از سلاطین گیشه‌ی بالیوود است.
استنلی تونگ کارگردان هنگ‌کنگی‌تبار کونگ‌فو یوگا پیش از این جکی چان را در مجموعه فیلم‌های موفق داستان پلیس در دهه‌ی 1990 هدایت کرده بود و از دوستان نزدیکش به حساب می‌آید. تونگ از سال 2008 بیش‌تر در تلویزیون فعالیت کرده است و این فیلم بازگشت پیروزمندانه‌ی او به پرده نقره‌ای به شمار می‌رود. فیلم او مثل تولیدهای هالیوود در سال‌های اخیر، از لوکیشن‌های چشم‌نواز بین‌المللی بهره گرفته است و در پکن، تبت، راجستان هند، ایسلند و دبی فیلم‌برداری شده است. جکی چان در داستان فیلم همان آدم دوست‌داشتنی همیشگی است که با شیرین‌کاری‌های رزمی خود نشان می‌دهد گذر زمان هنوز او را به حاشیه نرانده است.
این بار چان تا حدودی پا در کفش شخصیت ایندیانا جونز در مجموعه فیلم‌های معروف استیون اسپیلبرگ کرده و در قالب یک پروفسور باستان‌شناس ظاهر شده است؛ و البته شباهت‌های داستانی هم با مومیایی قابل شناسایی است. شخصیت چان که در یک موزه باستانی کار می‌کند، با همراهی یک پروفسور جوان هندی راهی تبت می‌شود تا درباره گنج گم‌شده‌ای به نام ماگادها تحقیق کند. آن‌ها در ادامه باید با سارقان گنج باستانی مقابله کنند. در این میان شخصیت چان متوجه هویت واقعی همکار جوان هندی خود می‌شود. او نه یک باستان‌شناس و محقق، که یکی از اعضای خانواده سلطنتی ماگادهاست و تلاش دارد گنج قدیمی را از دست افراد شرور خارج کند.
چان در هزینه‌ی تولید 68 میلیون دلاری فیلم سهیم بوده و به عنوان مشاور نیز با فیلم‌نامه‌نویسان همکاری کرده است. طبق معمول طراحی صحنه‌های رزمی را نیز خود او به عهده داشته است. البته در این زمینه، استنلی تونگ کوریوگراف، هم با چان همکاری داشته است. بحث تولیدهای مشترک چین و هند، در سال 2014 و هم‌زمان با سفر شی جینگ‌پینگ رییس‌جمهور و دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین به هند مطرح شد. همان زمان قرارداد تولید سه فیلم امضا شد که کونگ‌فو یوگا اولین آن‌هاست. رسانه‌های گروهی هند آن زمان استقبال بالایی از این قرارداد کردند و از آن به عنوان فرصتی برای تلفیق جذاب هنرهای رزمی چین با فرهنگ هند اسم بردند. مطرح شدن نام عامرخان به عنوان همبازی جکی چان، ولوله‌ی عجیبی در بین دست‌اندرکاران و خبرنگاران هندی به‌پا کرد. پرسش اصلی این بود که این خان بزرگ بالیوودی چه نقشی را در مقابل چان به عهده خواهد گرفت. زمزمه‌ها حکایت از ایفای نقش ضدقهرمان داستان می‌کرد. به گفته‌ی نشریه‌های هندی، کاملاً مشخص بود که خان نقش دستیار چان را به عهده نخواهد گرفت. چنین نقشی در عالم سینما، به عنوان نقش مکمل معرفی و شناخته می‌شود. اما این روزها که ظاهر شدن ستارگان سینما در نقش شخصیت‌های منفی و ضدقهرمان مد شده است، شخصیت خان در فیلم به عنوان شخصیتی هم‌وزن شخصیت چان معرفی می‌شد. اما بدون مشخص شدن نقش عامرخان، خبر انصراف او از این پروژه پخش شد. نه بازیگر و نه تهیه‌کنندگان فیلم، درباره دلیل کناره‌گیری عامرخان توضیحی ندادند. تحلیلگران هندی عقیده دارند اگر خان در این فیلم بازی می‌کرد، رکورد فروش فیلم‌های هندی را در داخل کشور می‌شکست. آن‌ها برای اثبات ادعای خود، آخرین فیلم او با عنوان دانگل (کُشتی) را مثال می‌زنند که رکورد تازه‌ای را در جدول فروش سینماهای هند رقم زد.
صنعت سینمای هند با وجود عدم حضور عامرخان در کونگ‌فو یوگا هم‌چنان از این همکاری خشنود است. هنرمندان هندی امیدوارند این همکاری‌ها پای تعداد بیش‌تری از محصولات بالیوودی را به بازار سینمایی بزرگ چین باز کند. چینی‌ها هم امسال در تدارک افزایش تعداد فیلم‌های وارداتی به بازار نمایش خود هستند و فیلم‌های هندی می‌توانند سهم بیش‌تری داشته باشند. البته چند سالی است که محصولات بالیوودی مورد توجه تماشاگران چینی قرار گرفته‌اند و فروش خوبی در گیشه سینماهای این کشور دارند.
کونگ‌فو یوگا با فروش بالای خود توانست دنباله‌ی کمدی اکشن سفر به غرب را پشت سر بگذارد و تا این‌جا عنوان موفق‌ترین فیلم سال 2017 را به نام خود کند. این فانتزی ماجراجویانه به تهیه‌کنندگی استیون چو و کارگردانی تسویی هارک، در چین 232 میلیون دلار فروخته است.

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

آرشیو

سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


اس ام اس


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: