شماره 502 - نیمه‌ی دی 1394

روی جلد: ترانه علی‌دوستی در سریال «شهرزاد» (ساخته‌ی حسن فتحی)، عكس از: امیرحسین شجاعی

نام‌های ماندگار سینمای ایران: دو نسل، دو دوران

* تاریخنگاری/ شبی نیمه‌ی تابستان: سال‌های آغازین سینما در ایران
* ردپایی در همه‌ی دشتها: به یاد محمدعلی اینانلو
*
كارگردانها/ صدایی از بالای كوه: ساموئل خاچیكیان: پرونده‌ی یك جنایی‌ساز
اهمیت عیاری بودن، یا لذت بردن از لذت دیگران: آماتور حرفه‌ای از نسل سوم
* بازیگران/ فضیلتهای معكوس: عزت‌الله انتظامی: جست‌وجو در یك زندگی پربار
بازیگر افسونگر: ژاله علو: شكوه و وقار حضور و صدا در چند عرصه
عطاران و دیگر هیچ!: رضا عطاران: اغلب جلوی دوربین، گاهی پشت دوربین
به ظرافت هیچ: ترانه علیدوستی، پس از هفده‌سالگی
* طراحان/ بیش از اینها از او بیاموزیم: مرتضی ممیز: بیش‌تر گرافیست، گاهی طراح صحنه   
اگر باران از خاك بگیرند: كیوان مقدم: مسیر یك طراح صحنه
* فیلمبرداران/ غزل ماندنی: نعمت حقیقی، استاد قاب‌های سیاه‌وسفید
اندوختههایی كه به بار نشست: اصغر رفیعی‌جم: پله‌پله تا این بالا
* تدوینگران/ مردی كه میخندید: روح‌الله امامی: استقلال حرفه‌ی تدوین فیلم
باید صبور بود: بهرام دهقانی: تدوینگر و دغدغه‌هایش
* گریم/ آقای هفت هزار رنگ: عبدالله اسكندری: گریم شخصیت ساز
دوبله/ مستحیل در دوبلاژ: شهلا ناظریان: یكی دیگر از صداهای ماندگار
* موسیقی/ در پنجه‌ی تقدیر: فریدون فروغی: صدای معترض برای فیلم معترض
یكه و ماندگار: واروژان: یكی در موسیقی فیلم، بی‌همتا در موسیقی پاپ
* منتقدان/ صادق و شریف: طغرل افشار: منتقد اول جوان‌مرگ شد
نگاه هولوگرافیك و مرگ مؤلف: جهانبخش نورایی: نقد فیلم به مثابه خلق اثر
* سینماها/ امشب و هر شب عجله كنید: گراندسینما، پایدارترین سالن سینما
ویترین موج نو: سینما كاپری: چند دوران
* استودیوها/ از كار گل تا كار حسابی: استودیو گلستان و نگاهی گذرا به كارنامه‌ی یك فیلم‌ساز
چند سال از آن سالها: استودیو شهاب: دوبلاژ، لابراتوار، فنی
* رویدادها/ فیلمسوزان: شایعه یا واقعیت؟
یك مطالعه‌ی تاریخی، سی سال بعد: مصادره‌ی انبارهای فیلم و انحصار دولتی ورود فیلم
* بیست سال پیش در همین ماه: ویژهنامه‌ی صدسالگی سینما: شماره‌ی 183: 7 دی 1374

آرشیو