نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

شماره 494 - مرداد 1394

روی جلد: فاطمه معتمدآریا در یحیی سکوت نکرد (کاوه ابراهیم‌پور)/ عکس از احمدرضا شجاعی

سینمای ایران
فلاش
بک: پیام‌هایی از خوانندگان و پاسخ به برخی از آن‌ها
خشت و آینه: حالا منم مورداک...!/  نامه‌ی جعلی چارلی و جهل‌گرایی‌های کنونی/ آداب فیلم دیدن/ توصیه‌ای به خودمانی‌ها/ این‌جا چراغی روشن است
رویدادها: فیلم‌های تازه: پرسه در شهر لاجوردی (محمدعلی نجفی)، انتهای خیابان مهر (کامران قدکچیان)، نفس (نرگس آبیار)، عادت نمیکنیم (ابراهیم ابراهیمیان)، نیمهشب اتفاق افتاد (تینا پاکروان)، من و شارمین (بیژن شیرمرز)، من (سهیل بیرقی)/ چراغ‌های چشمک‌زن سبز و قرمز: مروری بر چند خبر سینمایی در تیرماه/ پیدا و پنهان: خبرهای کوتاه ماه/ چه‌گونه فیلم‌نامه‌ی «یاقوت سه چشم» نوشته و ساخته شد؟/ گپ با گوهر خیراندیش و نیما جعفری‌‌جوزانی/ ایستگاه مرداد: خبرهایی از ستاره اسکندری، پژمان بازغی، محمدمهدی دلخواسته، علی سرابی، رضا عطاران، شبنم مقدمی      
دیدهبان: گر تو نمی‌پسندی، تغییر ده قضا را/ حرفه‌ای‌ها، ته صف!/ بین خطوط حرکت نکنید/ ناگهان پرده برانداخته‌ای یعنی چه؟
در تلویزیون: دار و ندار؛ ظاهر و باطن/ فیلم‌نامه‌نویسی به سبک سیما یا: چه‌گونه فیلم‌نامه ننویسیم/ تیم جدید مدیریتی تلویزیون و اولین رمضان: دردسرهای عظیمِ آبروداری/ خیلی ممنون! سپاسگزارم!/ درباره‌ی خندوانه، برنامه‌ی محبوب این روزها: جُنگ جوان/ گاهی به مخاطب نگاه کن/ نه همین صدای زیباست نشان...
مباحث تئوریک: رویکردهای ساختارگرایانه در تحلیل روایت: آن‌چه در زیر پنهان است

نقد فیلم
سه نقد بر عصر یخبندان (مصطفی کیایی)، گفت‌وگوهایی با فرهاد اصلانی، ژاله صامتی، محسن کیایی، آنا نعمتی/ سه نقد و یادداشت بر گینس (محسن تنابنده)، گفت‌وگو با محسن تنابنده درباره‌ی گینس و پایتخت4/ نقدی بر گس (کیارش اسدی‌زاده)/ نقدی بر فردا (ایمان افشاریان، مهدی پاکدل)
گزارش اکران: تلخ و شیرین: نگاهی به وضعیت اکران از بیستم خرداد تا بیستم تیر
پاسخها: پاسخ‌هایی به خوانندگان درباره‌ی چند موضوع به قلم ابوالحسن داودی، محمد اطبایی
معرفی و نقد کتاب: نگاهی به چهار کتاب سینمایی: از سینماتک پاریس تا کانون فیلم تهران/ ژانر فیلم/ دهه‌شصتی‌ها/ سینما و جهان ایرانی
بیست سال پیش در همین ماه: نگاهی به شماره‌ی 176 ماهنامه‌ی «فیلم»، مرداد 1374
چهارراه حوادث: گذری به کشمکش‌ها و درگیری‌های سینمایی در ماهی که گذشت

سینمای جهان
نمای دور:
برترین فیلم‌‌آخری‌های تاریخ سینما به انتخاب «فیلم کامنت»: چرا نمی‌توانیم جایزه‌ی فیلم آخر داشته باشیم؟/ برترین فیلم‌های علمی‌خیالی قرن بیست‌ویکم: سال‌های پربار شکوفایی/ سمت هشتم مجموعه فیلم‌های ترسناک ژاپنی کینه: پایان نفرین؟/ پل تامس اندرسن و اقتباس از پینوکیو: بازگشت چندگانه‌ی  عروسک چوبی آشنا/ اعتراض ستاره‌ی زن هالیوود به  نابرابری‌های جنسیتی: مصیبت‌های مادر بودن در هالیوود/ الیور استون و فیلم دیگری درباره‌ی چهره‌ای جنجالی: اسنودن به روایت استون/ افتتاح موزه‌ی آکادمی اسکار در پاییز: پیوند میان هنر و علم/ فیلم‌های ترسناک با پشت صحنه یا پیامدهای ترسناک‌تر: ارواح، صاعقه، زنبورها و.../ جان دال، فیلم‌سازی که فیلم نمی‌سازد!: زیر دنده‌های چرخ
روی پرده: دنیای ژوراسیک (کالین تره‌وارو)، اِیمی (عاصف کاپادیا)، من و ارل و دختر رو به مرگ (آلفونسو گومزری‌هون)، سرزمین کارتل (مَتیو هاینِمَن)، پشتورو(پیت داکتر)
فیلمهای روز: نقدی بر '71 (یان دمانژ)/ نقدی بر گرهگشا (الکس گارلند)/ نقدی بر نقص ذاتی (پل تامس اندرسن)/ نگاهی به برخی از فیلم‌های 2014 که در حد شایستگی‌شان قدر ندیدند:  جداافتادگان
درگذشتگان: کریستوفر لی: پایان کارنامه‌ای هفتادساله و پربار/ عمر شریف: چهره‌ی همیشه نجیب و مثبت
ویییییییینّی!: روزنوشت یک سفر دور و دراز به غرب وحشی

سایه‌یخیال
کارگردانی ایستاده کنار دوربین به انسان می
اندیشد: بررسی فیلم‌های روی آندرشون/ مروری بر سه‌گانه‌ی آندرشون: آی انسان زنده!/ گفت‌وگوی اختصاصی با روی آندرشون: همه‌ی فیلم‌های من سیاسی هستند/  جفنگ انسان/  عمیق در قاب‌های سرد روزمرگی/ مرور چند خاطره از روی آندرشون: تصویرهایی از کارگردان در خانه‌اش/ تقویم ملال: درباره‌ی تازه‌ترین فیلم آندرشون/ خانه‌ای سیال از جنس عشق: خوانش و مرور چند قاب از فیلم‌های روی آندرشون

آرشیو

فراخوان اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون