شماره 476 - تير 1393

روی جلد: داریوش مهرجویی و امیرعلی دانایی سر صحنه‌ی‌‌‌‌‌ اشباح، عكس از سحاب زریباف/ طراحی: بهزاد خورشیدی

سینمای ایران
فلاشبک: پیام‌هایی از خوانندگان و پاسخ به برخی از آن‌ها
خشت و آینه: فرصت سوخته و لذت تماشای سقوط دیگران/ سلیقه‌ی‌‌‌‌‌ ما و سلیقه‌ی‌‌‌‌‌ آن‌ها/ ما به هم محتاجیم/ رأی به نگرش/ این سینما «عروسی» هم دارد!/ امید
رویدادها: فیلم‌های تازه: استراحت مطلق (عبدالرضا كاهانی)، خانه‌ی‌‌‌‌‌ دختر (شهرام شاه‌حسینی)، دریا و ماهی پرنده (مهرداد غفارزاده)، روز مبادا (فائزه عزیزخانی)، باورم كن (محمد حسین‌پور)، جانسودا (فرامرز وكیلی)، پریدن از ارتفاع كم (حامد رجبی)/ حاشیه‌های پروژه‌ی‌‌‌‌‌ «یار دوازدهم»: كاروان علامت سؤال!/ مروری بر چند خبر سینمایی درباره‌ی‌‌‌‌‌: روز ملی سینما، شورای عالی سینما، طرح سینماروشن و شانزدهمین جشن خانه‌ی‌‌‌‌‌ سینما/ لیلا حاتمی و مسعود كیمیایی در ماه گذشته خبرساز شدند: از بهاری به بهار دیگر.../ سوهان روح و اعصاب
ایستگاه: نكته‌ها و خبرهایی درباره‌ی‌‌‌‌‌ پگاه آهنگرانی، ایمان امیدواری،   بهنوش بختیاری، فرج حیدری، سحر دولتشاهی، محمدرضا سكوت و محمدهادی كریمی
در تلویزیون: مدیریت در وقت اضافه: خرداد، ماه پرخبری برای تلویزیون بود که بار دیگر ماهیت و مدیریت این رسانه را به چالش کشید/ تابلوسازی
درگذشتگان: مطالبی درباره‌ی‌‌‌‌‌ صابر رهبر به مناسبت درگذشت او: دنیای آبی صابر رهبر، روشنایی‌های لاله‌زار، پدربزرگ مهربان/ فرخنده شادمنش

سینمای جهان
نمای دور: جاذبه و نقش آن در رونق تكنولوژیك سینمای انگلستان: اثر هری پاتری!/ عبور از مرز ده میلیارد یوان: رشد چشم‌گیر فروش فیلم‌ها در چین/فیلمی جدید درباره‌ی‌‌‌‌‌ بروس لی: قهرمانی اسطوره‌ای در قامت انسانی امروزی/ هرگز نگو هرگز: آیا والتر وایت برمی‌گردد؟/ پس از موفقیت فیلم‌هایی مثل مسابقههای هانگر اول و دوم: تمركز روی پروژه‌های دنباله‌دار/ پس از نُه سال: بالأخره قسمت دوم سین سیتی/ مردان بزرگ، پروژه‌های ناكام: ده فیلم بزرگی كه هیچ گاه ساخته نشدند!/ سریال شرلوك ادامه پیدا می‌كند/ مشكلات مرد مورچهای/ جایزه‌های آنونس طلایی: آنونس جاذبه، بهترین آنونس سال
دشوارتر و خشمگینتر از همیشه: گفت‌وگو با كیفر ساترلند و مری_لین رجسكاب به مناسبت بازگشت سریال 24
فیلمهای روز: اسنو پیرسر/ قطار یخشكن (بون جونگ‌-هو)، روز كارگر (جیسن ریتمن)، ویرانه‌ی‌‌‌‌‌ آبی/ ویرانه‌ی‌‌‌‌‌ غمبار (جرِمی سالنیر)
نمای درشت: سه نقد بر او (اسپایك جونز)/ بازتاب‌هایش در میان منتقدان جهان/ نكته‌هایی در حاشیه‌ی‌‌‌‌‌ فیلم/ حرف‌های بازیگرش یواكین فینیكس: بازیگر گروگان كارگردان است/ نكته‌هایی درباره‌ی‌‌‌‌‌ یواكین فینیكس/ گفت‌وگوی نیكول هالوفسِنِر با اسپایك جونز: برانگیختن احساسات متفاوت را دوست دارم
گزارشهای جشنواره‌ی‌‌‌‌‌ كن: ما به كن می‌رویم، كن به كجا می‌رود؟/ برترین‌های كن به انتخاب منتقدان: متفاوت با انتخاب‌های داوران/ هم‌چنان كه دنیا به پیش می‌رود: چرا جشنواره‌ی‌‌‌‌‌ كن مهم است و چرا این دوره بهترین دوره‌ی‌‌‌‌‌ سال‌‌های اخیر بود؟
تماشاگر: نگاهی به تله‌فیلم سایه (روح‌الله حجازی): تولد مادر...

نقد فیلم
سه نقد بر اشباح (داریوش مهرجویی)/ نگاهی به سه زن اشباح: سه شبح/ مقایسه‌ی‌‌‌‌‌ اشباح مهرجویی با اشباح ایبسن/ گفت‌وگو با مهدی سلطانی: ذهنیت بازیگر، عینیت نقش/ گفت‌وگوی امین حیایی و امیرعلی دانایی: ستاره هست، ستاره می‌شود؟/ گفت‌وگو با ملیكا شریفی‌نیا و هنگامه حمیدزاده: هر طور كه می‌توانی خودت را نجات بده!/ گفت‌وگو با داریوش مهرجویی: دلهره و مرگ‌آگاهی...
چند نقد و مطلب درباره‌ی‌‌‌‌‌ متروپل (مسعود كیمیایی)- رونوشت برابر اصل نیست: چرا دوایی سخن نمی‌گوید؟/ سایه‌روشن‌های سینمای كیمیایی در پنج قاب: سفر سینه‌خیز از متروپولیس تا متروپل!/ سگ‌ها با دزدها می‌دوند/ سینمای كیمیایی در آن سال‌ها و این سال‌ها: آدمِ فریاد/ ضبط موسیقی متروپل در هنگامه‌ی‌‌‌‌‌ انقلاب اوكراین به روایت آهنگ‌سازش: جای خالی مجسمه‌ی‌‌‌‌‌ لنین!
سه نقد و یادداشتی بر موسیقی زندگی مشترك آقای محمودی و بانو (روح‌الله حجازی)/ گفت‌وگو با كارگردان و دو بازیگرش حمید فرخ‌نژاد و هنگامه قاضیانی
یك گفت‌وگوی خیالی اما جدی با كیومرث پوراحمد درباره‌ی‌‌‌‌‌ پنجاه قدم آخر
آن‌چه خوبان همه دارند: نگاهی به مایه‌ها و عناصر مشترك در فیلم‌های اكران‌شده از سه فیلم‌ساز قدیمی
بیست سال پیش در همین ماه: نگاهی به شماره‌ی‌‌‌‌‌ 160 ماهنامه‌ی‌‌‌‌‌ «فیلم» (تیر 1373)

آرشیو