شماره 475 - خرداد 1393

روی جلد: پشت صحنه‌ی «متروپل»، عكس از بابك برزویه

سینمای ایران
فلاش
بک: پیام‌هایی از خوانندگان و پاسخ به برخی از آن‌ها
خشت و آینه: شورای عالی، كاركرد خالی/ مراقبت از بچه‌ها/ در ستایش ناآگاهی!/ تحلیل فروش به سبك ایرانی!/ تكمله‌ای بر یك قصه‌ی نامكرر
رویدادها: فیلم‌های تازه: ضدنور (كاوه سجادی‌حسینی)، جامهدران (حمید قطبی)، مجرد 40ساله (شاهین باباپور)/ كانون كارگردانان و انجمن منتقدان در ماه گذشته خبرساز شدند: تولد یك بدعت!/ پنجمین جشن كانون كارگردانان برگزار شد: از نامه‌نگاری تا هم‌نشینی/ بحث پخش مسابقه‌های جام جهانی در سینماها دوباره داغ شد: سینما - ورزشگاه/ چهارمین جشن فیلم‌نامه‌نویسی سینمای ایران: قلم‌به‌دستان مظلوم/ آلبوم‌های جدید موسیقی فیلم در بازار: آواها بدون تصویر/ كاهش قیمت بلیت تعدادی از سینماها: سنگری از ارزانی/ دو اتفاق در شبكه‌ی خانگی: یك پایان، یك آغاز/ نگاهی به مجموعه‌ی شوخی كردم...!: بیش‌تر شوخی كن!     
درگذشتگان: محمدرضا لطفی، عطاءالله خرم، حسین سلطانی، بهرام هنرمند، توحید اصلان‌زاده، سیدعلی سمنانی/ محمدرضا لطفی، استاد سوته‌دل و شیدامسلك من: مقام عاشقی
در تلویزیون: در ماهی که به افت تلویزیون مشهور است، تلویزیون به چند دلیل دیگر، افت بیش‌تری پیدا کرد: جعبه‌ی خالی!
مثل آینه: کاربرد نسل جدید دوربین‌های دیجیتال در فیلم‌های ایرانی

 سینمای جهان
نمای دور:
كن امسال و مدعیان اصلی نخل طلا: ضیافت مؤلف‌ها/ فیلمی درباره‌ی گریس كلی، افتتاحیه‌ی كن: پروژه‌ی پردردسرِیمی برگ،/ از برترین زنان سینماگر امروز: رویارویی مستقیم با حساس‌ترین موضوع‌ها/ كاربرد تكنولوژی پرده‌ی دوم در سینما: تماشای هم‌زمان فیلم روی دو پرده!/ یواكین فینیكس در فیلم جدید وودی آلن: سالی حداقل یك فیلم/ باب طبع سینمادوستان نوستالژی‌باز: گودزیلایی به سبك قدیم/ این بار بدون آنگ لی: ببر خیزان، اژدهای پنهان، گرگ خاموش، تقدیر سبز!/ میكرب‌ها و گازوییل/ میشل اوبامای بازیگر / پروژه‌های مختلف سوزان بیر دانماركی: پركارتر از همیشه/ اعتراض به ازسرگیری پروژه‌ی فاجعه‌آفرین: پروژه‌ای كه باید تعطیل شود
«چالش پذیرفته شد»!: گفت‌وگو با كرِیگ تامس و كارتر بِیز، آفرینندگان سریال آشنایی با مادر/ پاسخی نسبتاً جامع به یك پرسش بارها تكرار شده: سیت‌كام چیست؟
كمدی انسانهای جداافتاده و منزوی: گراهام لینِهان و سیت‌كام‌هایش
یك فیلم، یك ترانه: صبحانه در تیفانی و «مون‌ریور»: در انتهای رنگین‌كمان
نمای متوسط: مزرعه‌ی اسكینواكر (دِوین مك‌گین)، شرق (زال باتمانقلیچ)، گرای مقدس (جانفرانكو رُزی)، توربو (دیوید سورن)/ نگاهی دیگر به گذشته (اصغر فرهادی)
فیلمهای روز: دو نقد بر همه چیز از دست رفته (جی. سی. چندور) و گفت‌وگو با بازیگرش رابرت ردفورد: به پشت سر نگاه نمی‌كنم
نبراسكا (الكساندر پین)/ میدان (جهان نجیم)/ سپر پوشالی (تاكاشی میكه)
نمای درشت: چند نقد و یادداشت بر دوازده سال بردگی (استیو مك‌كویین) و مقایسه‌ی آن با جنگوی زنجیرگسسته (كوئنتین تارانتینو)/ گفت‌وگو با کارگردان، نكته‌هایی در حاشیه‌ی فیلم و مرور بازتاب‌ها/ تصویر برده‌داری در سینما: مروری بر مهم‌ترین فیلم‌ها درباره‌ی برده‌ها و برده‌داری
درگذشتگان: گابریل گارسیا ماركز: مردی بسیار سال‌خورده با بال‌های عظیم/ مهم‌ترین اقتباس‌ها از آثار ماركز/ ماركز و سینما: عشق و نفرت/ نگاهی به زندگی و آثار اسوالد موریس
به یاد میآورم، آری به یاد میآورم...: بخش‌هایی از كتاب خاطرات مارچلو ماسترویانی
چنین گویند بزرگان: جمله‌هایی به‌یادماندنی از سینماگران بزرگ
خب بزن بریم ژاپن!: اندر حكایت زیرنویس ژاپنی فیلم‌های خارجی
تماشاگر: نبراسكا (الكساندر پین): به آن كلاه می‌ارزید...

نقد فیلم
چهار نقد بر زندگی جای دیگری است (منوچهر هادی) و یادداشتی درباره‌ی نكته‌های پزشكی فیلم/ دو یادداشت بر پنجستاره (مهشید افشارزاده) و گفت‌وگویی با کارگردانش/ واقعه‌نگاری یك فیلم پرسروصدا: متروپل، صحنه‌ی تصادف/ گزارش اکران: فصل صبر و انتظار
نقد و معرفی كتاب: درباره‌ی دو كتاب: حاتمی در امتداد فردوسی (مهدی صادقی)، فیلم و ویدئو در عصر دیجیتال (فرخ مجیدی)/ سینما و سینمایی‌ها در نمایشگاه كتاب تهران: گذرگاه فرهنگ/ گزارش نخستین جشن رسانه‌ها در حوزه‌ی سینما
نامهها: پاسخ به پرسش خوانندگان/ از میان نامه‌ها
بیست سال پیش در همین ماه: نگاهی به شماره‌ی 159 ماهنامه‌ی «فیلم» (خرداد 1373)

آرشیو