شماره 471 - اسفند 1392

روی جلد: نگاه خاقانی و مهران رجبی در «خانه‌ی پدری»، ساخته‌ی كیانوش عیاری، عكس از مزدك میرزایی

سینمای ایران
فلاش‌بك:  
پیام‌ خوانندگان مجله درباره‌ی مطالب‌ شماره‌ی 468 و 469 و 470
خشت و آینه: یادداشت‌ نویسندگان درباره‌ی نکته‌هایی در متن و حاشیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی سینمای ایران
رویدادها: فیلم‌های تازه: در دنیای تو ساعت چند است؟ (صفی یزدانیان)، حراج (حسین شهابی)، افق عمودی است (هوشمند ورعی)/ شب طولانی دلشدگان: گزارش هفتمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی
درگذشتگان: مازیار پرتو (1392- 1311): فیلم‌برداری مانند یك بالرین/ پرتویی كه خاموش نمی‌شود/ پرتو مهتدی (1392-1330): زندگی با سینما
در تلویزیون: مشکلی به نام ساز مخالف: پخش اختتامیه‌ی دو جشنواره‌ی جام جم و فجر، دغدغه‌هاى اصلى تلویزیون در بهمن
سنگ و سایه: پاسخ به یادداشت بهزاد عشقى درباره‌ی چهره‌ی شاخص ادبیات كشور
بیست سال پیش در همین ماه: نگاهی به شماره‌های 154 (بهمن 1372) و 155 (اسفند 1372) ماهنامه‌ی «فیلم»   

سینمای جهان
- نمای دور: اتفاق‌های تازه در دنیای جادویی رولینگ: جی. کی. رولینگ پس از هری‌ پاترها/ رازها و پرسش‌ها: استیون كینگ و دنباله‌ی بر تلألو/ فصل دوم سریال خانه‌ی مقوایی/ مستندی درباره‌ی راجر ایبرت: ایبرت می خواست سیمور هافمن نقش او را بازی كند/ آل پاچینو و برنامه‌های حال وآینده‌اش: همكاری دوباره با بری لوینسن/ سفر در فضا و زمان: فیلم جدید نولان اواخر امسال به نمایش درمی‌آید/ شبى با آلفونسو كوآرون/ پروژه‌ی بعدی گاس ون‌سنت در جنگل خودكشی»/ گندهها 2 بدترین فیلم سال: نامزدهای تمشك، شیشكی طلایی/ فیلم جدید وس اندرسن/ آمار سینمای ژاپن در سال 2013
- فیلم‌های روز: ماه اوت: اوزیج کانتی (جان ولز)، اکنون فوقالعاده (جیمز پانسولت)، جاذبه (آلفونسو کوآرون)
نامزدهای اسکار و برخی ملاحظات: جاذبه و گوشبری آمریكایی در صدر/ مروری بر نامزدهای اسكار: بازتاب روح زمانه، با نگاهی به گذشته و آینده 
درگذشتگان: فیلیپ سیمور هافمن، ماکسیمیلیان شل

گزارشهای سیودومین جشنواره‌ی فیلم فجر: شمارش معکوس برای آینده
فهرست برندگان جایزههای جشنواره
یادداشتهای جشنوارهای فیلم به فیلم:
آرایش غلیظ (حمید نعمت‌الله)، با دیگران (ناصر ضمیری)، بیداری برای سه روز (مسعود امینی‌تیرانی)، بیگانه (بهرام توکلی)، چ (ابراهیم حاتمی‌کیا)، خانه‌ی پدری (کیانوش عیاری)، خانهای کنار ابرها (جلال دهقانی اشکذری)، خط ویژه (مصطفی کیایی)، ردکارپت (رضا عطاران)، رنج و سرمستی (جهانگیر الماسی)، روایت ناپدید شدن مریم (محمدرضا لطفی)، زندگی جای دیگری است (منوچهر هادی)، زندگی مشترک آقای محمودی و بانو (روح‌الله حجازی)، طبقه‌ی حساس (کمال تبریزی)، عصبانی نیستم! (رضا درمیشیان)، قصهها (رخشان بنی‌اعتماد)، کلاشینکف (سعید سهیلی)، لامپ صد (سعید آقاخانی)، متروپل (مسعود کیمیایی)، مردن به وقت شهریور (هاتف علیمردانی)، ملبورن (نیما جاویدی)، میهمان داریم (محمدمهدی عسکرپور)، همه چیز برای فروش (امیر ثقفی).

نوشتههایی دیگر درباره‌ی جشنواره و فیلمهایش:
- جشنواره‌ای که بود...
- حرف‌ها و بادها
- این قصه سر دراز دارد: مشکل قصه‌پردازی در فیلم‌های جشنواره
- جشنواره‌ی نقد
- شاهدان عینی: آغازها و پایان‌ها و نام‌ها و نشانه‌هاى جشنواره
- شباهت‌ها و تفاوت‌ها: نكته‌هایى درباره‌ی جشنواره سى‌ودوم
- از تعادل تا جاذبه: نگاهى به موسیقى فیلم‌هاى جشنواره
- كارى ببر به پایان، تا چند سست‌رأیى؟: بازخوانى قوت و ضعف فیلم‌های ایرانى امسال با بررسى پایان‌بندى‌شان
- سال به سال دریغ از پارسال: به بهانه‌ی نمایش دربست آزادی
- صبور باش مادرم، صبور: بازنمایى تصویر مادر در فیلم‌های جشنواره/ ستاره‌‌های من
- با دیگران در سینما متروپل: فیلم‌هاى اول، گنجینه‌هاى جشنواره
- هفت نكته‌ی كاملاً حاشیه‌ای/ شیشه‌ی شكسته‌ی سینماى قدیمى: به انگیزه‌ی نمایش متروپل و دربست آزادی
- جای خالی قصه: نگاهی به فیلم‌نامه‌ها
- نامه‌ای سرگشاده به شهرام مکری: راز آن وجود متحد- آن‌چه نادیدنى است آن بینی: چند نكته‌اى كه در جشنواره نادیده گرفته شد
- خسته نباشیم: چند نكته درباره‌ی جشنواره‌ی سى‌ودوم
- عنوان‌بندی‌های روزگار نو: تیتراژ و لوگو، ایده و اجرا
- خانه‌ی پدری فیلم برگزیده‌ی منتقدان و نویسندگان ماهنامه‌ی «فیلم» در جشنواره‌ی سی‌ودوم فجر

آرشیو