شماره 468 - دی 1392

روی جلد: لیلا حاتمی در «سربه‌مهر»، ساخته‌ی هادی مقدم‌دوست، عكس از امیرحسین شجاعی

سینمای ایران
فلاش
بك: پیام‌ خوانندگان مجله درباره‌ی مطالب‌ شماره‌ی 465، 466 و 467
خشت و آینه: یادداشت‌ نویسندگان درباره‌ی نکته‌هایی در متن و حاشیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی سینمای ایران
رویدادها: فیلم‌های تازه: بیگانه (بهرام توکلی)، کلاشینکف (سعید سهیلی)، ساکن طبقه‌ی وسط (شهاب حسینی)، دربست آزادی (مهرشاد کارخانی)، خط ویژه (مصطفی کیایی)، خانم (تینا پاکروان)، با دیگران (ناصر ضمیری)، فردا (ایمان افشاریان)، فرشتهها با هم میآیند (حامد محمدی)/ خبرهایی از سازمان سینمایی/ ردپایی بر برف: نگاهی دیگر به موضوع «فیلمفارسی»/ فناوری فردا: نخستین نمایشگاه صنعت سینما و صنایع وابسته/ دیده‌بان: / ایستگاه دی: حمیدرضا آذرنگ، خشایار الوند، پژمان بازغی، رامبد جوان، جواد عزتی، علیرضا علویان/ در عرصه‌ی جهانی/ درگذشتگان: هوشنگ کاوه، کاظم معتمدنژاد، رضا کریمی، ژیلا مهرجویی و فریدون باغ‌شمالی
در تلویزیون: تلویزیون در ماه آذر: در تدارک جشن خودستایی  
جشنواره‌ی کوچک من: همچون در یك آینه: بحثی درباره‌ی بازیگری خلاق/ سلینجرنویسی در تهران: درباره‌ی كتاب درخراباتمغان (داریوش مهرجویی)/  اهمیت مخملباف نبودن: درباره‌ی مستندهای محسن استادعلی
یادها و خاطرهها: بر فراز البرز: به یاد یك سینمای درجه دو

سینمای جهان
-
نمای دور: رونق توأم با آشفتگی: نیش و نوش سینمای چین/ برترین‌ها و بدترین‌های 2013 به انتخاب «تایم»: گاه متقاعدكننده، گاه آزاردهنده و گاه باورنكردنی/ گنجینه‌ای در خطر: فیلم‌های صامتی كه دیگر نیستند/ ضرورت یافتن راه‌های جدید: تغییرهای آتی در اسكار فیلم خارجی‌زبان و گفت‌وگویی با رییس این هیأت/ جایزه‌ی دیگری برای اصغر فرهادی: جایزه‌های انجمن منتقدان نیویورك و هیأت ملی نقد/ مستندهای اسكاری/ ویدئوهای آموزشی برای فیلم‌نامه‌نویسان جهان / چشمگیرتر از فهرست آكادمی اسكار: گلدن‌گلوب بهترین فیلم خارجی‌زبان امسال به چه فیلمی می‌رسد؟/ پرفروش‌های نه‌چندان پرفروش: پرفروش‌ترین فیلم‌های خارجی و مستندهای سینمایی/ تولید بتمن علیه سوپرمن آغاز شد: رویارویی دو ابرقهرمان داستان‌های مصور/ عطش قدرت: فصل دوم خانه‌ی مقوایی/ شخصیتی تاریك و پیچیده: سرگذشت نوح به روایت آرونوفسكی/ سكوت اسكورسیزی: پاپ و فرانك سیناترا!/ برگزیدگان «سایت اند ساند»: مستندی در صدر/ برگزیدگان «كایه دو سینما»: نظر لطف به سینمای فرانسه
سونامی سینمایی در بالیوود: ركوردشكنی‌های تازه در سینمای
- فیلم‌های روز: فقط خدا میبخشد (نیکلاس وایندینگ رفن)، این آخرشه (ست روگن، اوان گلدبرگ)، وجده (حیفا ال‌منصور)، نگاهی دیگر به جاسمین غمگین/ یاسمن آبی (وودی آلن)، عمل کشتن (جاشوا اوپنهایمر)، ناخدا فیلیپس (پل گرینگرس)
‌- نمای درشت: سفر ستارهای به درون تاریكی (جی. جی. آبرامز)/ گفت‌وگو با کارگردان و مرور بازتاب‌ها
درگذشتگان: سه یادداشت از سه فیلم‌نامه‌نویس (فرهاد توحیدی، جابر قاسمعلی و محمدهادی كریمی) درباره‌ی سید فیلد فیلم‌نامه‌نویس و نظریه‌پرداز فیلم‌نامه‌نویسی كه كتاب‌هایش راهنمای بسیاری از فیلم‌نامه‌نویسان ایرانی است
دو قاره به جای سه قاره: گزارش سی‌وپنجمین جشنواره‌ی سه قاره (نانت)
جاذبه‌ی فرش قرمز
: گزارش سی‌وهشتمین جشنواره‌ی تورنتو
کارائوکه  در کلیسا: گزارش سی‌وهفتمین جشنواره‌ی فیلم‌های انیمیشن اتاوا
آب و یخ: گزارش هشتمین جشنواره‌ی رم

نقد  فیلم
سه نقد بر آسمان زرد کمعمق (بهرام توکلی) و دو یادداشت بر موسیقی آن/ ترنج (مجتبی راعی)/ استرداد (علی غفاری) به همراه گفت‌وگو با کارگردان/ عملیات مهد کودک (فرزاد اژدری)/ تنهای تنهای تنها (احسان عبدی‌پور)/ گزارش اکران/ نقد خوانندگان
نامهها: پاسخ‌ به پرسش خوانندگان
بیست سال پیش در همین ماه: نگاهی به شماره‌ی 153 ماهنامه‌ی «فیلم» (دی 1372)

آرشیو