شماره 464 - مهر

روی جلد: فرامرز قریبیان در «گناه‌كاران»، به كارگردانی خودش

سینمای ایران
فلاش
بك:پیام‌ خوانندگان مجله درباره‌ی مطالب شماره‌ی 461 و 462 و پاسخ به تعدادی از آن‌ها
خشت و آینه:یادداشت‌ نویسندگان مجله درباره‌ی نکته‌هایی در متن و حاشیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی سینمای ایران
رویدادها: فیلم‌های تازه: امروز (رضا میركریمی)، اسبها همچنان میتازند (حسن نجفی)، شیار 143 (نرگس آبیار)، دو ساعت بعد، مهرآباد (علیرضا فرید)، شب شیدایی (ناصر صفاریان)/ پایان سریال ویلای من و آغاز تولید سریال تازه‌ی مهران مدیری: مردی كه زیاد می‌سازد/ تغییر در آخرین روزها: حاشیه‌ای دیگر بر متن سینمای ایران/ روزی كه طلسم شكست: خانه‌ی سینما گشوده شد؛ آیا گشوده می‌ماند؟/ استقبال، امید و... سوءتفاهم: معرفی رییس جدید سازمان سینمایی و حاشیه‌ها/ نمایشگاه جدید عكس‌های عزیز ساعتی: پیکرتراشی با طبیعت و تاریخ/ مدیر جدید فیلمخانه‌ی ملی ایران: به روال همیشه/ نگاهی به تولیدات جدید شبكه‌ی خانگی: در خانه اگر كس است...  / بلیت نیم‌بها در پردیس‌های سینمای تهران، روز ملی سینما: آیا ارزان‌فروشی تنها راه خروج از بحران است؟/ سرنوشت مبهم طرح شهرك و دانشكده‌ی سینمایی ماهان/ در آستانه: آیین‌های بزرگداشت چهار سینماگر (داود رشیدی، مسعود كیمیایی، خسرو سینایی، ایرج)/ نسبت طول و عرض: پروانه‌های ساخت و نمایش در نیمه‌ی اول امسال/ لطفاً مدیر جدید مركز گسترش سینمای مستند و تجربی بخواند: سینمای مستند؛ دردها و درمان‌ها
در عرصه‌ی جهانی: زنان فیلم‌ساز ایرانی در دانشگاه رم/ جایزه‌های بین‌المللی سینمای ایران
درگذشتگان: اصغر افضلی (1392-1317) و حسن سراج‌زاهدی  (1392-1320)
ایستگاه مهر: رعنا آزادی‌ور، مهران احمدی، كیومرث پوراحمد، گوهر خیراندیش، رضا كیانیان، حبیب مجیدی
دیدهبان: ناگهان یک شب رییس گوید که بس!/ ما را به ساده بودن خود این گمان نبود/ گذشته، چراغ راه آینده/ گنجشگكی بر شاخه‌ی سرو كهن‌سال
دوبله: گفت‌وگو با علی مصفا: زیروروخوانی در زیرزمین/ نكته‌هایی درباره‌ی دوبله‌ی گذشته/ گفت‌وگو با علی سرابی: تجربه‌هایی برای روزهایی دیگر
چه شد كه نشد؟: كار با ساموئل خاچیكیان نشد، با علی حاتمی نشد، با بهروز افخمی هم نشد!
جشنواره‌ی کوچک من: یادداشت‌های این روزها
در تلویزیون: در ستایش خود: تلویزیون در آخرین ماه تابستان 92

سینمای جهان
ـ نمای دور:
تابستان ركوردشكن: درس‌ها و نكته‌های فصلی كه گذشت/ وقتی قانون ناكام می‌ماند: فیلمی هندی با هدف ترساندن متجاوزان/ خداحافظ میازاكی: هایائو میازاكی اعلام بازنشستگی كرد/ اعتراف‌های ایتن هاوك: دلم می‌خواهد مثل لی ماروین باشم!/ سینما روی آب: كنار جزیره‌ای در تایلند/ شمایلی سینمایی در نقش شمایلی ادبی: ایان مك‌كلن در نقش شرلوك هلمز بازنشسته/ حرف‌های ادگار رایت درباره‌ی پایان دنیا/ خبرهای کوتاه
ـ فیلمهای روز: یاسمن آبی/ جاسمین غمگین (وودی آلن)/ مرد یخی (آریل ورومن)/ بامعرفتها (فیشر استیونس)/ رنج و گنج (مایكل بی)/ كتاب وحوش (دنی كوته)
- نمای درشت: دو نقد بر بهترین پیشنهاد (جوزپه تورناتوره) و حرف‌های كارگردان
- درگذشتگان: پران، استر ویلیامز، جیمز گاندولفینی، ناگیسا اوشیما، دینا دوربین
سونات ژاپنی: تلویزیون و تلفن همراه، دو وسیله‌ای كه ژاپنی‌ها نمی‌توانند بدون آن زندگی كنند
بازخوانی: شرلی كلارك و سینمای ناجورها: بخش سوم استادان زن سینما و سینمای زنان/ جعبه‌ی پاندورا: بكت، پینتر و سینمادوستی
مباحث تئوریك: موضوع مناقشه‌برانگیزی به نام ژانر: بودن یا نبودن، داشتن یا نداشتن/ حقیقت و تدبیر و گذر از سختی‌ها: آیا در شرایط بازدارنده نمی‌توان فیلم خوب ساخت؟
موسیقی فیلم: نگاهی به ترانه‌ی فیلم اسكایفال: جیمز باند خالص/ كار مشترك دو سینماگر اهل موسیقی: نگاهی به آلبوم «یك خیابان سهم یك افسانه نیست»؛ جبر روحی، جبر جغرافیایی

نقد فیلم
دو نقد بر كلاس هنرپیشگی (علیرضا داودنژاد) و گفت‌وگو با كارگردان/ نقدی بر پل چوبی (مهدی كرم‌پور)، یادداشتی بر موسیقی فیلم و گفت‌وگو با کارگردان/ نقدی بر هیچ كجا هیچ كس (ابراهیم شیبانی) و نگاهی به موضوع حضور ستاره‌ها در فیلم‌های نامتعارف/ نگاهی دیگر به دهلیز (بهروز شعیبی)، توضیح مشاور حقوقی فیلم هیس! دخترها فریاد نمیزنند به نقد شماره‌ی گذشته و پاسخ جواد طوسی
گزارش اكران: بررسی نمایش فیلم‌های ایرانی از 20 مرداد تا 20 شهریور 1392 در سینماهای تهران
نامهها: پاسخ‌ به پرسش خوانندگان
معرفی و نقد كتاب: نگاهی به كتاب‌های سریر خون و فیلمی كوتاه درباره‌ی دیگران/ یادداشتی از نویسنده‌ی كتاب یك روستایی در لالهزار
بیست سال پیش در همین ماه:
نگاهی به شماره‌های 147 (20 شهریور 72، ویژه‌ی نهمین جشنواره‌ی كودك و نوجوان در اصفهان) و 148 (مهر 1372) ماهنامه‌ی «فیلم»

آرشیو