شماره 453 - بهمن 1391

روی جلد: پرویز پرستویی در من و زیبا، ساخته‌ی فریدون حسنپور/ عكس از: حبیب مجیدی

سینمای ایران
فلاش‌بك: پیام‌های خوانندگان مجله درباره‌ی مطالب شماره‌ی 452 و پاسخ به تعدادی از آن‌ها
خشت و آینه: یادداشت‌های نویسندگان مجله درباره‌ی نکته‌هایی در متن و حاشیه‌ی سینمای ایران
رویدادها: فیلم‌های تازه: ساکن خانه‌ی چوبی (حسینعلی لیالستانی)، سیزده (هومن سیدی)، روز روشن (حسین شهابی)/ سی‌ویکمین جشنواره‌ی فجر در راه است: شوک درمانی با سودای سیمرغ/ واکنش‌ها به انصراف پرویز شیخ‌طادی از بزرگداشت جشنواره‌ی فجر/ خبرساز شدن سازمان سینمایی در آستانه‌ی جشنواره‌ی فجر/ ویدئوی جنجال‌برانگیر مهران مدیری/ درباره‌ی دستگیری دوبلورها و اعلام جمع‌آوری فیلم‌های زیرنویس فارسی/ گلایه‌ی سینماداران از وضع موجود و سرنوشت اولتیماتوم/ تعطیلی یک سینمای دیگر در شهرستان‌ها/    اولین جشنواره‌ی فیلم و عکس همراه تهران/ همایش سینمای تجربی در جزیره‌ی ابوموسی/ درگذشتگان: حسین حسینی، محمد آفرین، علی نجفی
در تلویزیون: تلویزیون در ماه دی، مروری بر سریال‌های شاخص پاییز
مرد قصه‌ها و واقعیت: کارنامه‌ی یك فیلم‌ساز موفق عرصه‌ی تله‌فیلم: حجت قاسم‌زاده‌اصل
جشنواره‌ی کوچک من: یادداشت‌هایی از احمد طالبی‌نژاد
ریشه‌ها: متن كامل گفت‌وگوی مسعود مهرابی با مجله‌ی «مهرنامه»، به مناسبت سی‌سالگی ماهنامه‌ی «فیلم»

سینمای جهان
ـ نمای دور:
فاجعه‌ی كانتیكات و پیامدهای سینمایی‌اش/ مستندی هشدارآمیز درباره‌ی جنگ علیه مواد مخدر/ بهترین فیلمنامه‌های ساخته‌نشده‌ی 2012/ سال خوب سینمای هندوستان/ كدام ستاره‌ها زیادی دستمزد می‌گیرند؟/ بازتاب‌های نمایش سی دقیقه پس از نیمه‌شب کاترین بیگلو/ برترین فیلم‌های سال به انتخاب نویسندگان «امپایر»، «توتال» و «سایت اند ساند»/ چهگونه فیلم‌ها رازگونگی خود را از دست می‌دهند؟/ انتقاد شان پن از سینما و بازیگران امروزی/ تلاش ناكام كوبریك برای از بین بردن فیلمش / مستند اسكورسیزی درباره‌ی بیل كلینتن/ ونگ كار-وای و فیلمش در جشنواره‌ی برلین/ آنجلینا جولی، از بوسنی تا دریا/ فیلم جدید تارانتینو: ستایش‌ها، اعتراض‌ها و حرف‌های خود كارگردان / نامزدهای اسکار 2013/ مستندها و فیلم‌های خارجی در غربال اسکار
ـ نمای متوسط: هاراكیری: مرگ یک سامورایی (تاکاشی میکه)، بی‌قانون (جان هیلکوت)، خانه‌ی انتهای خیابان (مارک تاندیری)/ فلاش‌بک در نمای متوسط: قطار افسارگسیخته (آندری کونچالفسکی)
ـ فیلم‌های روز: جانوران حیات وحش جنوب (بن زیتلین)، آی وِیوِی: بدون تأسف (الیسن كلیمن) ، کلمات (برایان كلاگمن، لی استرنتا)/ آپاراتچی عاشق: مستندی درباره‌ی جوزپه تورناتوره
ـ نمای درشت: سه نقد بر تقدیم به رم با عشق (وودی آلن) به همراه گفت‌وگو با فیلم‌ساز
دومی‌ها برتر از اولی‌ها: وقتی بازیگران فرعی، اصلی‌ها را از جلوه می‌اندازند
25 مدرسه‌ی سینمایی (قسمت سوم)
بازخوانی‌ها: استادان زن سینما و سینمای زنان: 2. آیدا لوپینو/ چه‌گونه هالیوودِ عصر كلاسیك با زنان وارد گفت‌وگو شد
تماشاگر: نمایش دیوار چهارم (امیررضا کوهستانی): یک خوانش
تعظیم 90 درجه، تعظیم 45 درجه: رابطه‌ی «عشق/ نفرت» خارجی‌ها با ژاپن/ مناسبات سینمای آمریكا و چین
همیشه پای كیارستمی در میان است: گزارش پنجاه‌وسومین جشنواره‌ی تسالونیكی
در ستایش زندگی: گزارش سی‌وششمین جشنواره‌ی انیمیشن اتاوا

نقد فیلم
من و زیبا
(فریدون حسن‌پور)، یه عاشقانه‌ی ساده (سامان مقدم) و گیرنده (مهرداد غفارزاده) به همراه نقد موسیقی و گفت‌وگو با فیلمساز و سعید راد بازیگر فیلم/ دو یادداشت درباره‌ی میگرن و من مادر هستم/ نقد فیلم مستند: آرشیو متروک (مهرشاد کارخانی)/ گزارش اکران
گاهی تاریکی زیباست: گفت‌وگو با فریدون جیرانی به بهانه‌ی من مادر هستم
معرفی و نقد کتاب: نگاهی به مجموعه‌ی «كتاب كوچك كارگردانان» به مناسبت انتشار دو كتاب درباره‌ی تارکوفسکی و کیشلوفسکی/ نگاهی به كالنگ‌هایم را دوست دارم (شناختنامه‌ی حسن بنی‌هاشمی)/ توی ویترین
نامه‌ها: پاسخ‌ها به پرسش‌های خوانندگان
بیست سال پیش در همین ماه: نگاهی به شماره‌های 135 (20 دی 1371) و 136 (بهمن 1371) ماهنامه‌ی «فیلم»

آرشیو