شماره 441 - اردیبهشت 1391

روی جلد: ژان دوژاردن در آرتیست


فهرست مطالب

سینمای ایران
فلاش‌بک:
پیام‌های خوانندگان مجله و پاسخ به تعدادی از آن‌ها
خشت و آینه: یادداشت‌های نویسندگان مجله درباره‌ی نکته‌هایی در متن و حاشیه‌ی سینمای ایران
رویدادها: فیلم‌های تازه: احتمال معکوس (بهرام توکلی)، استرداد (علی غفاری)، برلین 7- (رامتین لوافی)/ فیلم مستند در شبکه‌ی خانگی: هوای تازه/ نمایشگاه عکس‌های عزیز ساعتی: طهران، تهران/ نمایشگاه عکس‌های مجید برزگر: عصیان/ ایران و معاهده‌ی جهانی کپی‌رایت: حق دادنی است/ دومین جشنواره‌ی حسنات: در راه جشنواره‌ی مستقل؟/ «پرسیا»، نشریه‌ای برای یک سینما: خوشا شیراز و ذوق مردمانش/ بازتاب‌های اسکار فرهادی در مطبوعات: در یک روز اتفاق افتاد/ «صداپیشه»، ماهنامه‌ای تخصصی برای دوبلاژ و گویندگی: صداهای خواندنی/ واکنش همسر پیمان ابدی به یک برنامه‌ی تلویزیونی:‌ محاسبه‌ی اشتباه یا دلیلی دیگر؟/ مسابقه‌ی خوانندگی در شبکه‌ی خانگی پس از شام ایرانی: شبکه‌ی خانوادگی- ماهواره‌ای/ یادداشت‌هایی درباره‌ی شام ایرانی/ درگذشتگان: سید ابوالقاسم حسینی، ساناز کیهان، فاطمه طاهری، امیر بدر طالعی و مجید میرزاییان/ حمیدرضا آذرنگ، مسافر تئاتر: در دسترس نیستم/ مجید مظفری در سایه: یادگار سال‌های طلایی
ایستگاه اردیبهشت: خبرهایی از کاوه ایمانی/ حمیدرضا پگاه/ هانیه توسلی/ هدی حسینی‌وند/  طناز طباطبایی/ سپیده عبدالوهاب/ سحر قریشی/ رابعه مدنی/ یکتا ناصر و علی نیک‌رفتار
سفر بی‌بی: مطالب و یادداشت‌هایی به مناسبت درگذشت پروین‌دخت یزدانیان
جدال در خمِ کوچه‌ی اول: مباحثه‌ی امیرحسین علم‌الهدی و حبیب کاوش درباره‌ی سیاست‌های اکران
در تلویزیون: سیمای نوروز: بی‌پولی و دروغ/ تلویزیون نوروز 91 را چه‌گونه گذراند؟: کلاه قرمز بر فراز جام جم/ مجموعه‌های نوروزی سیما: امواج سهمگین طنز/  کلاه‌قرمزی و یارانش؛ عروسک‌های شیرین و خاطره‌انگیز: فرصتی برای کودکی کردن/ افتتاح شبکه‌ی ورزش: رقابت در تپه‌های جام جم
هفته‌ی فیلم مستند: نگاهی به مستندهای پانزدهمین جشن سینمای ایران
 اشاره به دور: سینمای ایران در عرصه‌های جهانی
فعالیت فرهنگی به عنوان یک مسئولیت اجتماعی: گفت‌و‌گو با مجری طرح جدایی نادر از سیمین و سرمایه‌گذار فیلم
سینمای خانگی: نگاهی به سه فیلم مرهم، کیفر و آدم‌کش
جشنواره‌ی کوچک من:
تیپ‌سازی در سینمای کمدی

سینمای جهان
- نمای دور:
سینما هنوز هم از ادبیات کلاسیک تغذیه می‌کند: بازگشت پو، فلوبر و داستایفسکی/ از بالاترین تا پایین‌ترین: جیمز کامرون در گودترین نقطه‌ی زمین/ مسابقه‌های هانگر بزرگ‌ترین پدیده‌ی سینمای امسال تا این‌جا: محبوب تماشاگران و منتقدان/ هشتمین دوره‌ی اسکار آفریقایی: بهترین‌های قاره آسیا/ «رَزی» سی‌ودوم: همه علیه آدام سندلر!/ جوزف گوردن-لویت در مقام کارگردان: پس از اسپیلبرگ، تارانتینو و نولان/ سوزان بیر، پرکارتر از همیشه: فیلم ساختن در اروپا و آمریکا/ اثر جدید پارک چان-ووک/ آل پاچینو و اولین تجربه‌ی انیمیشن/ پروژه‌ی جدید مایکل مان/ دو پروژه‌ی هم‌زمان درباره‌ی دایانا/ فیلمی درباره‌ی گروه متالیکا و خبرهای کوتاه دیگر/ موج تازه‌ی سینمای ترکیه: بیگانه‌ای در جمع
- نمای متوسط: آتش‌ها (دنی وینو)، کلید سارا (ژیل پاکه‌برنر)، نیمه‌ی ماه مارس (جرج کلونی)، مارتا مارسی می مارلن (شان دورکین)،  بی‌قرار (گاس ون‌سانت)، طعمه (اریک والت)، ترغیب دوستانه (ویلیام وایلر)
فیلم‌های روز: جی.ادگار (کلینت ایستوود) همراه با گفت‌وگو با کارگردان و مروری بر زندگی ادگار، دریای عمیق آبی (ترنس دیویس)، سه روز بعد (پل هگیس) همراه گفت‌وگو با کارگردان و بازیگرش راسل کرو
نمای درشت: نقدهایی بر آرتیست (میشل هازاناویسیوس) همراه با گفت‌وگو با کارگردان, طراح لباس، آهنگ‌ساز و دو بازیگر فیلم، و نکته‌هایی از حاشیه‌ی فیلم
درگذشتگان: تونینو گوئرا، کن راسل، بن گازارا تردیدها در سالن انتظار: گزارش پنجاه‌‌وپنجمین جشنواره‌ی لندن پاریس کوچک: گزارش سیوسومین جشنواره‌ی سه قاره‌ی نانت
تماشاگر: طرح چند پرسش درباره‌ی و به بهانه‌ی فرزندان (الکساندر پین): بازدمِ هستی نمادین

نقد فیلم
قلاده‌های طلا
(ابوالقاسم طالبی)، گشت ارشاد (سعید سهیلی)، انتهای خیابان هشتم (علیرضا امینی) و گفت‌وگو با تهیه‌کننده‌اش سیدجمال ساداتیان، خصوصی (محمدحسین فرح‌بخش)، سینمای سیاسی به بهانه‌ی نمایش قلاده‌های طلا و خصوصی: سیاست با چاشنی سرگرمی
گزارش اکران: چگونگی نمایش فیلم‌ها از 20 اسفند 1390تا 20 فروردین 1391در تهران
بیست سال پیش در همین ماه: نگاهی به شماره‌ی 122 ماهنامه‌ی «فیلم» (اردیبهشت 1371)

آرشیو