شماره 517 - آذر 1395

روی جلد: نفس ساخته‌ی نرگس آبیار ، عکاس: حمید جانی پور، بهنوش منصوری

سینمای ایران
خشت و آینه:
در ستایش از منتقدان جوان/ رو به زوال/ ترک عادت و لذت مرض/ اسلیمی‌های زائد/ بزن بر طبل مخالفت...
رویدادها: فیلم‌های تازه: کاناپه (کیانوش عیاری)، کارت پرواز (مهدی رحمانی)، بیحساب (مصطفی احمدی)، ایتالیا ایتالیا (کاوه صباغ‌زاده)، یک قناری، یک کلاغ (اصغر عبداللهی)، تقصیر من نیست (اسماعیل میهن‌دوست)/ گزارش سیوسومین جشنواره‌ی بینالمللی فیلم کوتاه تهران/ مروری بر خبرهای آبان: خواب و خیال و کابوس/ نمایش خانگی/ احوالپرسی: دیداری با رابعه مدنی، زیبا بروفه، فؤاد بابان، رضا بانکی
به یاد محسن سیف: فرصت‌ها و امیدها/ خلوت‌نشین سرسپرده‌ی رنج/ شاید هم بهاری در منقار کلاغ نبود...
در تلویزیون: معمای شاه: زیر تیغ
گفتوگوی حامد بهداد با هانس شانو درباره‌ی سینما و تئاتر و شکسپیر و براندو، از چهار قرن پیش تا همین پارسال!: از آسمان چیزی به کسی نمی‌رسد  
ضد نقد: چهگونه میتوان شاهکارهای تاریخ سینما را به شیوهای آشنا دراز کرد؟: این شماره جویندگان جان فورد: به راست، راست!
نقد فیلم: دو نقد بر یتیمخانه‌ی ایران(ابوالقاسم طالبی)/ نقدی بر سه مستند ناصر تقوایی/ نقدی بر سیانور (بهروز شعیبی)/ گفت‌وگو با کارگردان/ گفت‌وگو با آیدین ظریف، طراح صحنه و لباس/ دو نقد بر نفس (نرگس آبیار)/ گفت‌وگو با کارگردان/ گفت‌وگو با پانته‌آ پناهی‌ها، بازیگر فیلم/ نقدی بر چاله (علی کریم)/ دو نقد بر نیمهشب اتفاق افتاد (تینا پاکروان)/ نگاهی دیگر به فیلم‌های کوتاه سعید روستایی/ موسیقی فیلم: روایت‌هایی از رنج و کودکی/ گفت‌وگو با مسعود سخاوت‌دوست آهنگ‌ساز نفس/ نگاهی دیگر به خشکسالی و دروغ/ گزارش اکران: دستهای پشت پرده و انگشت اتهام

سینمای جهان
نگاهی به فهرست بی‌بی‌سی از صد فیلم برتر قرن 21 منتقدان: نپرسید چرا منتقدها محبوب نیستند!/ پس‌لرزه‌های پیروزی باورنکردنی ترامپ: بهت‌زدگی در عالم سینما، تلویزیون و موسیقی/ جرج رومرو درباره‌ی دلایل بی‌کاری چندساله‌اش: مردگان متحرک همه چیز را به هم ریخت!/ هرتسوگ و شکوفایی تازه‌ای در عرصه‌ی مستندسازی: از شبکه‌ی مجازی تا بطن جوشان آتشفشان‌ها/ فیلم فرانسوی کیوشی کوروساوا: در سالی پرمشغله/ سریال جدید آفریننده‌ی مد من و جنگ بر سر تصاحب آن!/ توهو و وارنر، فیلم جدید میکه را تولید می‌کنند: همکاری دو غول سینمای غرب و شرق/ مستند جارموش درباره‌ی ایگی پاپ و The Stooges: عملی‌ها و روشنفکرها و دیگر هیچ!/ لینچ، وضعیت فصل سوم تویین پیکس و گپی با او: سریال، فرم محبوب مخاطب روزگار ماست/ بازگشت میشل فایفر با چند پروژه‌ی بزرگ در سال 2017: «دلم می‌خواهد مثل جک بائر دمار از روزگار همه دربیاورم!»/ خاطره‌ی خوش اسکار بیست سال پیش تکرار خواهد شد؟: مل گیبسن و تلاش برای جبران گذشته/ مایکل مور درباره‌ی دانلد ترامپ: پیشگویی‌های مرد مستندساز
روی پرده: معرفی فیلم‌های تازه‌ی سینمای جهان: ستیغ هکساو (مل گیبسن)/ مهتاب(بَری جنکینز)/ او (پل ورهوفن)/ ورود(دِنی ولتوو)/ لاوینگ(جف نیکولز)
فیلمهای روز: نقدی بر فلورنس فاستر جنکینز (استیون فریِرز)/ نقدی بر فرسنگها پیشتر (دان چیدل)/ دو نقد بر قطار بوسان (ییون سانگ-هو)
درگذشتگان: به یاد آندری وایدا، کارنامه‌ی یک عمر: خاموشی و خروش
گزارش یازدهمین جشنواره‌ی رم: درگذشت مهمان عالی‌مقام/ گفت‌وگو با ریچارد پنیا، منتقد فیلم و عضو کمیته‌ی انتخاب جشنواره: جشنواره‌ها نباید تبدیل به بازار فیلم بشوند
گزارش دوازدهمین جشنواره‌ی زوریخ: گوش بده رعنا...
جایگاه مبهم و مشکوک قهرمان در سریالهای عصر طلایی و دنیایی یکسانساز: بخش دوم: مسافران بی‌راهه
مقدمه‌ی پیتر باگدانوویچ بر کتابش «فیلم هفته»: فیلم‌هایی برای یک سال، و همه‌ی سال‌ها...
از چشم سینما: تلقین و میانستارهای(کریستوفر نولان) از دریچه‌ی جهان هولوگرافیک و نظریه‌ی همه چیز: آفتابی در یکی ذره نهان

آرشیو

کتاب کاریکاتورهای مسعود مهرابی منتشر شد
فیلم ۷۶۰۰ به نویسندگی و کارگردانی بهروز باقری
 اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی برگزار شد
فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون