شماره 481 - آبان 1393

روی جلد: همه بازیگران ماهی و گربه کنار لوکیشن پایانی، ساخته‌ی شهرام مکری، عکس از: شاهین آزما

سینمای ایران
فلاش
بک: پیام‌هایی از خوانندگان و پاسخ به برخی از آن‌ها
خشت و آینه: پیکسل به جای نقره/ در یک پیچ (یا پاگرد)تاریخی/ بهشت فیلم‌سازان بی‌استعداد/ منطق درام یا جذابیت عبور از خط قرمز؟/ آن روی سکه‌های اهدایی/ سینما سینماست!/ من نویسنده‌ی شبکه‌ی باران نیستم
رویدادها: فیلم‌های تـازه: ایرانبرگر (مسعود جعفری‌جوزانی)، جاده‌ی شهریار (سعید قاضی‌میرسعید)، یحیی سکوت نکرد (کاوه ابراهیم‌پور)، هاری (امیراحمد انصاری)/ امروز، نماینده‌ی ‌سینمای ایران در هشتادوهفتمین دوره‌ی رقابت‌های اسکار: نوبت به میرکریمی رسید/ برای زاون قوکاسیان که در وین روی تخت بیمارستان است: بیا دیگر زاون/ وضعیت مبهم نمایش دو فیلم: تقاطع خطوط قرمز/ تغییر در مقررات جشنواره‌ی فجر: قطار جشنواره در مسیری تازه/ شش نکته درباره‌ی جشنواره‌ی فیلم مقاومت: فراتر از مرزهای ملی/ رونمایی از مجموعه‌ی «سی سال سینمای مقاومت»: تولد در سی سالگی/ چند نکته درباره‌ی   پرونده‌ی «جوان‌اول»: همیشه مردان، و گاهی - کمی - زنان!
درگذشتگان: هوشنگ منظوری/ غلام‌علی پورعطایی/ حامد خسروی
ایستگاه: هومن بهمنش/ محسن تنابنده/ بابک حمیدیان/ سیامک صفری/ احسان عبدی‌پور/ سام قریبیان
دیدهبان: ملاحظاتی درباره‌ی چند نکته از اوضاع این روزهای سینمای ایران
اتفاق خودش میافتد: گزارش یک سفر ناکام به جشنواره‌ی کودک اصفهان
در تلویزیون: ایستگاه آخر: مهر، آخرین ماه مدیریت گروه فعلی بر صداوسیما بود؛ ماهی پراتفاق که باز هم برای رسانه‌ی ملی خبر و حاشیه ساخت/ استارت بد: چند نکته درباره‌ی پوشش تلویزیونی دومین رویداد بزرگ ورزشی سال/ مستندسازی صنعتی، آری یا نه؟: واردات راحت‌تر و بی‌دردسرتر است!
یادها و خاطرهها: جذابیت پنهان ترجمه‌ی سه‌جانبه‌ی فیلم: تریستانای بونوئل چه‌گونه ترجمه و دوبله شد؟

سینمای جهان
نمای دور:
بسیار عجیب ولی واقعی: بازگشت دیوید لینچ با فصل سوم تویین پیکس/ مستندی درباره‌ی نیکلاس ویندینگ رفن ساخته‌ی همسرش: وقتی یک فیلم‌ساز خوب، فیلم خوب نمی‌سازد/ خانه‌ی دیلیپ کمار، میراث فرهنگی شناخته شد: برای نزدیک کردن قلب‌های مردم هند و پاکستان/ کاترین بیگلو علیه کشتار فیل‌ها: کوتاه ولی تکان‌دهنده/ نشانه‌ها در تقابل با سابقه‌ها: آیا میانستارهای  موفق به شکستن طلسم اسکار خواهد شد؟/ یک بازسازی دیگر: دیوید فینچر سریال می‌سازد/ برادران وینستین: «هیچ کس مثل تارانتینو نیست»/ نمایش فیلم جدید پل تامس اندرسن: علایق، الهام‌ها و اشک‌ها/ جکی چان و دیگران در پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای چین: کهنهسرباز و شمشیر اژدها/ کالبدشکافی فیلم‌سازی نامتعارف با شخصیتی بسیار خاص: ترس‌ها، وسواس‌ها و جنجال‌های یک فیلم‌ساز/ دیوید سایمن، سریال‌‌سازی استثنایی: همیشه سازش‌ناپذیر، همیشه جسور/ برنامه‌ی مرور دوره‌های مختلف سینمای چین/ هانی ابواسد، فیلم‌ساز بین‌المللی
روی پرده: نگاهی به چند فیلم مهم روی پرده‌ی سینماهای جهان: دختری که رفت (دیوید فینچر)، خزانه (میشاییل روسکام)، مهمان (آدام وینگارد)، دروغ مصلحتی (فیلیپ فالاردو)، جیمی: همه چیز در کنارم است (جان ریدلی)
نمای متوسط: طبیب (فیلیپ استولز)/ دیو و دلبر (کریستوف گان)/ لبه‌ی فردا (داگ لیمن)/ پسر کو ندارد نشان از پدر (هیروکازو کوریدا)
فیلمهای روز: فیلم لگویی (فیلیپ لُرد، کریستوفر میلر)/ فراخوانی (جیسن استون)
نمای درشت: نقدی بر فیلم مردان ایکس: روزهای آیندهای سپریشده (برایان سینگر)/ گفت‌وگو با کارگردان/ بازتاب‌های فیلم در میان منتقدان/ نکاتی در حاشیه‌ی فیلم
یک فیلم، یک ترانه: ترانه‌ای برای روزهای خوب زندگی: روزگاری که با هم داشتیم
جغرافیای هلاکت و شکنجه: نقدی بر سریال محبوب کارآگاه حقیقی (نیک پیتزولاتو)
مباحث تئوریک: تأملی بر قرارداد متن و فاصله‌گذاری: بازی گربه و بی‌سیم
دیزنی و دیگران: گزارش سی‌و‌هشتمین جشنواره‌ی انیمیشن اتاوا
مثل یکی از خوابهای تروفو: گزارش بیست‌وهشتمین جشنواره‌ی بولونیا
رمزها و قراردادها: روایت‌های سینمایی چه‌گونه نظام‌های معنایی خود را پدید می‌آورند؟
درگذشتگان: ریچارد آتن‌بورو/ لورن باکال/ ایلای والاک/ گوردون ویلیس/ تاتیانا ساموییلوا/ جیمز گارنر
پرفروشهای ژاپنی: انیمیشن بساز، می‌فروشه!/ فیلم دوستاره
تماشاگر: نگاهی به تصویرپردازی و قاب‌بندی ایدا (پاول پاولیکوفسکی): ارتفاع متروک؛ درک یک سقوط 

نقد فیلم
دو نقد بر آتشبس2 (تهمینه میلانی) و گفت‌وگو با کارگردان/ سه نقد بر خانوم (تینا پاکروان) / دو نقد بر خوابزدهها (فریدون جیرانی)/ گزارش اکران
سینمایی که مخاطب خود را گم کرده: سینمای دولتی و بحران مخاطب، با نگاهی به چند فیلم اخیر سینمای ایران
معرفی و نقد کتاب: نگاهی به سه کتاب سینمایی/ سه یادداشت
نامهها: پاسخ‌ به پرسش خوانندگان
بیست سال پیش در همین ماه122: نگاهی به شماره‌ی 166 ماهنامه‌ی «فیلم» (آبان 1373)

آرشیو