(نیمهی دی ۱۳۹۴)
نامهای ماندگار سینمای ایران: دو نسل، دو دوران
* تاریخنگاری/ شبی نیمهی تابستان: سالهای آغازین سینما در ایران * ردپایی در همهی دشتها: به یاد محمدعلی اینانلو * کارگردانها/ صدایی از بالای کوه: ساموئل خاچیکیان: پروندهی یک جناییساز اهمیت عیاری بودن، یا لذت بردن از لذت دیگران: آماتور حرفهای از نسل سوم * بازیگران/ فضیلتهای معکوس: عزتالله انتظامی: جستوجو در یک زندگی پربار بازیگر افسونگر: ژاله علو: شکوه و وقار حضور و صدا در چند عرصه عطاران و دیگر هیچ!: رضا عطاران: اغلب جلوی دوربین، گاهی پشت دوربین به ظرافت هیچ: ترانه علیدوستی، پس از هفدهسالگی * طراحان/ بیش از اینها از او بیاموزیم: مرتضی ممیز: بیشتر گرافیست، گاهی طراح صحنه more اگر باران از خاک بگیرند: کیوان مقدم: مسیر یک طراح صحنه * فیلمبرداران/ غزل ماندنی: نعمت حقیقی، استاد قابهای سیاهوسفید اندوختههایی که به بار نشست: اصغر رفیعیجم: پلهپله تا این بالا * تدوینگران/ مردی که میخندید: روحالله امامی: استقلال حرفهی تدوین فیلم باید صبور بود: بهرام دهقانی: تدوینگر و دغدغههایش * گریم/ آقای هفت هزار رنگ: عبدالله اسکندری: گریم شخصیت ساز دوبله/ مستحیل در دوبلاژ: شهلا ناظریان: یکی دیگر از صداهای ماندگار * موسیقی/ در پنجهی تقدیر: فریدون فروغی: صدای معترض برای فیلم معترض یکه و ماندگار: واروژان: یکی در موسیقی فیلم، بیهمتا در موسیقی پاپ * منتقدان/ صادق و شریف: طغرل افشار: منتقد اول جوانمرگ شد نگاه هولوگرافیک و مرگ مؤلف: جهانبخش نورایی: نقد فیلم به مثابه خلق اثر * سینماها/ امشب و هر شب عجله کنید: گراندسینما، پایدارترین سالن سینما ویترین موج نو: سینما کاپری: چند دوران * استودیوها/ از کار گل تا کار حسابی: استودیو گلستان و نگاهی گذرا به کارنامهی یک فیلمساز چند سال از آن سالها: استودیو شهاب: دوبلاژ، لابراتوار، فنی * رویدادها/ فیلمسوزان: شایعه یا واقعیت؟ یک مطالعهی تاریخی، سی سال بعد: مصادرهی انبارهای فیلم و انحصار دولتی ورود فیلم * بیست سال پیش در همین ماه: ویژهنامهی صدسالگی سینما: شمارهی 183: 7 دی 1374
|