نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » گزارش1402/12/24


نگاهی به پیروزی‌ها و ناکامی‌های اسکار ۲۰۲۴

نود و ششمین مراسم اسکار

محمود شجاعی
فیلم‌های نامزد اسکار

 

در سحرگاه ۲۱ اسفند ماه۱۴۰۲  نود و ششمین دوره اهدای جایزه آکادمی اسکار ۲۰۲۴ در سالن تئاتر دالبی هالیوود در لس‌آنجلس برگزار شد. مطابق پیش بینی‌های منتقدان و کارشناسان سینما، فیلم اوپنهایمر با سیزده نامزدی و دریافت هفت اسکار، برنده مطلق سال ۲۰۲۴ شد و فیلم بیچارگان با یازده نامزدی، چهار اسکار دریافت کرد. اوپنهایمر توانست جایزه اسکار بهترین فیلم سال را دریافت کند و کریستوفر نولان کارگردان آن نیز توانست عنوان بهترین کارگردانی اسکار این دوره را دریافت کند. همراه فیلم اوپنهایمر، فیلمهای منتخب باربی، جاماندگان، زندگی‌های گذشته، بیچارگان، مایسترو، داستان آمریکایی، آناتومی یک سقوط، منطقه  تحت نظر و قاتلان ماه کامل نیز حضور داشتند.

کریستوفر نولان کارگردان اوپنهایمر نیز که عنوان بهترین کارگردان را دریافت کرد با آثار منتخب کارگردانان زیر همراه بود. یورگوس لانتیموس (بیچارگان)، ژوستین تریه (آناتومی یک سقوط)، جاناتان گلیزر (منطقه تحت نظر) و مارتین اسکورسیزی(قاتلان ماه کامل) از جمله فیلمسازان این دوره منتخب جایزه اسکار با آثارشان در سال ۲۰۲۴ بودند. بهترین بازیگر نقش اول زن در سال ۲۰۲۴ اما استون برای فیلم بیچارگان بود. رقبای اما استون در این دوره از اسکار لیلی گلدستون (قاتلان ماه کامل)، ساندرا هولر (آناتومی یک سقوط) و کری مولیگان (مایسترو)، بودند. کیلین مورفی (اوپنهایمر) نیز توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کند. رقبای او در این دوره بردلی کوپر(استاد)، کولمن دومینگو(راستین)، پل جیاماتی(جاماندگان)، جفری رایت(داستان آمریکایی) بودند.

 اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد ۲۰۲۴ به رابرت داونی جونیور (اوپنهایمر) تعلق گرفت که رقبای او رایان گاسلینگ (باربی)، مارک رافلو (بیچارگان)، استرلینگ کی برون (داستان آمریکایی)، رابرت دنیرو (قاتلان ماه کامل) بودند. داوین جوی رندولف توانست عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن اسکار ۲۰۲۴ را برای فیلم جاماندگان نصیب خود کند که رقبای او امریکا فررا (باربی)، جودی فاستر (نیاد)، امیلی بلانت (اوپنهایمر) و دنیل بروکس(رنگ بنفش) بودند.

اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را کورد جفرسون توانست برای فیلم داستان‌های آمریکایی دریافت کند که جاناتان گلیزر (منطقه تحت نظر)، گرتا گرویگ و نوآ بامبک (باربی)، کریستوفر نولان (اوپنهایمر) و تومی مک نامارا (بیچارگان) از جمله کاندیدای این بخش بودند.

اما جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اورجینال ۲۰۲۴ به ژوستین تریه و آرتور حراری (آناتومی یک سقوط) تعلق گرفت که در این لیست اسامی بردلی کوپر و جاش سینگر (مایسترو)، دیوید همینگسون (جاماندگان)، سلین سانگ (زندگی‌های گذشته)، سیمی بورچ (می دسامبر) نیز به عنوان نامزد حضور داشتند.

جایزه اسکار۲۰۲۴ برای بهترین فیلمبرداری  به هویت فن هویتما (اوپنهایمر) تعلق گرفت که رقبای او نیز ادوارد لچمن (ال کوند)، رودریگو پریتو (قاتلان ماه کامل)، متیو لیباتیک (رهبر ارکستر) و رابی رایان (بیچارگان) بودند.

بهترین طراحی لباس اسکار ۲۰۲۴ نصیب فیلم بیچارگان شد. فیلمهای باربی، ناپلئون، اوپنهایمر، قاتلان ماه کامل یا ماه گل نیز منتخب این بخش بودند.

اسکار بهترین گریم و آرایش مو به فیلم بیچارگان تعلق گرفت که فیلمهای گُلدا، اوپنهایمر، مایسترو، انجمن برف منتخب این بخش بودند. در بخش انیمیشن، بهترین انیمیشن بلند اسکار ۲۰۲۴ انیمیشن پسر و مرغ ماهی خوار انتخاب شد که انیمیشن هایی مانند نیمونا، بنیادین، ربات رویاپردازی می کند، مرد عنکبوتی:سراسر دنیای عنکبوتی نیز در این بخش نامزد بودند.

اما در بخش موسیقی اسکار بهترین موسیقی متن اسکار ۲۰۲۴به فیلم اوپنهایمر تعلق گرفت که فیلمهای قاتلان ماه کامل، سمفونی آمریکایی، بیچارگان، ایندیانا جونز نیز در این بخش رقابت داشتند. بهترین طراحی صحنه نیز نصیب فیلم بیچارگان شد که فیلمهای باربی، قاتلان ماه کامل، ناپلئون، اوپنهایمر نیز نامزد طراحی صحنه بودند.

بهترین تدوین اسکار ۲۰۲۴ نیز به اوپنهایمر تعلق گرفت و در بخش بهترین فیلم بین المللی اسکار ۲۰۲۴ و بهترین صدا فیلم منطقه تحت نظر از انگلستان برگزیده شد و اسکار بهترین جلوه های ویژه نیز به فیلم گودزیلا منهای یک تعلق گرفت.

 

معرفی ده نامزد بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۴

با نگاهی دقیق به فیلمهای معرفی شده در این بخش می‌‌توان به این حقیقت دست یافت که تنوع ژانر در این لیست موج می‌زند که نکته قابل تاملی است. از کمدی تا یک ضد وسترن دارک گرفته تا فیلم یک بیوگرافی مربوط به جنگ جهانی دوم تا فیلم تخیلی  باربی، عروسکی با داستان اگزیستانسیالیستی تا کشف خود در دنیای واقعی و آثار فیلمسازان صاحب سبک و کهنه کار تا فیلمسازان جوان که با ایده های نو در این عرصه به رقابت پرداختند را می توان به خوبی مشاهده کرد. شاید با نگرشی حرفه ای دریافت که آکادمی اسکار ۲۰۲۴ این‌بار روی بهترین فیلم‌ها دست گذاشته باشد و جایگاه خود را در سطح والایی قرار داده است.

اگر کنکاش دقیقتری در فیلم‌ها داشته باشیم و کالبد شکافی کاملی انجام دهیم در می یابیم که در میان ده فیلم نامزد شده به مسائلی از جمله جنایات جنگی و وحشت، اختراع بمب اتم، احساسات پیچیده شخصیت ها، اقتباس زنانه، تریلر پیچیده و فوق العاده و معمای قتل، معرفی نوعی از بیوگرافی و درام نادر برای مخاطب خاص، نمایش سنت ها و آیین ها همراه با وجدانی عصبانی از انسانهای شکست خورده اخلاق مدار و واقعیتی از کشتار سرخپوستان و روایت علمی تخیلی از یک عروسک و طنز تند و تیز و سیری در دهه ۷۰ با ترکیبی از درام و کمدی پرداخته شده است.

از نکات جالب توجه، حضور آل پاچینو برای اهدای  جایزه بهترین فیلم در شب اهدای جوایز بود و همچنین اهدای دو جایزه غیرمنتظره از سوی داوران که کمی پیش بینی های جوایز اسکار را بر هم زد. اگرچه امسال مراسم اسکار مانند سالهای گذشته آن شور و حال را نداشت ولی تنوع ژانر در فیلم‌های نمایش داده شده از نکات قابل تامل در این دوره از مراسم اسکار بود و از حضور مارتین اسکورسیزی تا سلین سانگ نشان از این می داد که نگاهی تک بعدی به مراسم اسکار در این دوره نشده است و می توان تا حدودی اذعان داشت که همه فیلمسازان، قدرتمند ظاهر شده اند و مسلما جذب مخاطب با ذائقه های مختلف و متفاوت را در نمایش این آثار به همراه داشته است و به جرات می توان گفت که این دوره از مراسم اسکار بهترین دوره برای پرداخت به مسائل و ژانرهای مختلف تا کنون بوده است.

از مواردی که  مراسم اسکار را در این دوره درخشان تر و متمایز کرد آن است که جایزه بهترین فیلم توسط آل پاچینو اعلام شد و آندره آ بوچلی و فرزندش در اسکار ۲۰۲۴ ترانه ای را اجرا کردند و ژوستین تریه پس از دریافت جایزه بهترین فیلمنامه اورجینال به شوخی گفت که حالا می تواند از بحران میانسالی عبور کند و کورد جفرسون برای دریافت جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی روی صحنه رفت و هویت ون هویتما نسل جدید فیلمسازان را تشویق کرد که هر چه زودتر دست به کار شوند و فیلم بسازند. همچنین جایزه بهترین چهره آرایی و مو توسط مایکل کیتون و کاترین اوهارا، ستارگان فیلم کلاسیک «بیتل جوس» اهدا شد و بیلی آیلیش خواننده جوان برای بهترین ترانه اورجینال به جوان ترین هنرمندی تبدیل شد که دو بار جایزه اسکار برده است.

تیم جلوه های ویژه «گودزیلا منهای یک» با مجسمه هایی از گودزیلا روی صحنه رفتند و جایزه ی اسکار را از دنی دویتو و آرنولد شوارتزنگر دریافت کردند. دنی دویتو و آرنولد شوارتزنگر پس از ورود به صحنه، درباره نحوه مرگ خود در فیلم‌های «بتمن» تیم برتون شوخی کردند. جایزه بهترین طراحی تولید توسط جان سینا به با مزه ترین شکل ممکن اهدا شد. جایزه بهترین فیلم بین المللی توسط دواین جانسون و خواننده پرتوریکویی، بد بانی اهدا شد و جیمی کیمل نیز چهارمین بار بود که اجرای مراسم اسکار را بر عهده داشت و در بخش بهترین انیمیشن کوتاه، شان لنون پسر جان لنون فقید، از فرصت استفاده کرد و روز مادر را به یوکو اونو، مادر ۹۱ ساله اش تبریک گفت. بهترین میکس و تدوین صدای اسکار تبدیل به یک جایزه شد و در مراسم اسکار ۲۰۲۴ در نهایت ناباوری به فیلم «منطقه تحت نظر» رسید.

فیلم باربی در بخش بهترین ترانه دو نامزدی را در اسکار ۲۰۲۴ داشت که بیلی آیلیش توانست موفق شود تا آن نامزد دیگر را شکست دهد. بهترین فیلم کوتاه «داستان شگفت انگیز هنری شوگر» وس اندرسون بود. جایزه اسکار بهترین فیلم مستند بلند به «۲۰روز در ماریوپل» رسید. جایزه اسکار بهترین مستند کوتاه نیز به «آخرین تعمیرگاه» رسید. جایزه اسکار بهترین تدوین هم به جنیفر لیم برای «اوپنهایمر» تعلق گرفت. لودویک گرانسون هم توانست جایزه اسکار بهترین موسیقی متن برای «اوپنهایمر» را دریافت کند. هالی ودینگتون نیز برنده جایزه اسکار بهترین طراحی لباس برای فیلم «بیچارگان» شد.

اما «قاتلان ماه کامل» مارتین اسکورسیزی که در ده شاخه نامزد دریافت جایزه شده بود با بزرگترین ناکامی خود در شب اهدای جوایز مواجه شد و هیچ جایزه ای را دریافت نکرد. فیلم «باربی» فیلم جنجالی گرتا گرویک هم که در هشت شاخه نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود، تقریباً نادیده گرفته شد و حتی جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن که پیش بینی می شد که به لیلی گلداستون برسد نیز به او تعلق نگرفت. اما اوپنهایمر ساخته کریستوفر نولان را باید شاهکار مراسم اسکار به شمار آورد که جوایز به حقی را توانست نصیب خود کند.

 

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

آدرس اینستاگرام:

https://www.instagram.com/filmmagazine.official

آدرس کانال آپارات:

آپارات | FilmMagazine.official (aparat.com)

 

 

 

[ماهنامه فیلم]

آرشیو

فراخوان اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۵)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: