سینمای جهان » گزارش1396/09/22


نفس بکش

گزارش شصت‌و‌یکمین جشنواره فیلم لندن - بخش اول

مهروا آروین
نفس بکش

 

شصت‌و‌یکمین جشنواره فیلم لندن از 12 تا 23 مهرماه در پانزده بخش مختلف از جمله مناظره، خنده، جرأت، هیجان، فرقه، سفر، خلق، خانواده، گنجینه‌ها و... آثار مختلفی را به نمایش گذاشت. برنامه امسال تمرکز زیادی بر مسائل مهاجران و مشکلات آن‌ها و مسائل اجتماعی و جنسیتی داشت.
فیلم افتتاحیه‌ی جشنواره طبق معمول از کشور انگلستان بود با عنوان نفس بکش/Breatheبا بازی اندرو گارفیلد و کلر فوی؛ یک درام زندگینامه‌ای جذاب به کارگردانی اندی سرکیس که بر اساس زندگی یک تهیه‌کننده‌ی سینما به نام جاناتان کاوندیش ساخته شده است. رابین، پدر جاناتان زمانی که مادرش او را باردار بود به فلج اطفال مبتلا و از گردن به پایین فلج شد. پدر که حاضر به قبول شرایط جدید نیست امید به زندگی را از دست می‌دهد ولی همسرش تسلیم نمی‌شود و تصمیم می‌گیرد به کمک پرستاری از شوهرش در منزل مراقبت کند. فیلم به‌خوبی شوق زندگی و امید را در بر گرفته است و لحظه‌های جذابی از مثبت‌گرایی به زندگی را به نمایش می‌گذارد به‌ویژه روزی که خانواده‌ی داستان برای تعطیلات به اسپانیا می‌رود.

نبرد جنسیت‌ها با بازی اما استون و استیو کارل نیز بر اساس داستان واقعی پیکار بیلی جین کینگ، قهرمان تنیس زنان آمریکا در سال 1973 است که سعی در دستیابی به برابری حقوق زنان در مسابقات تنیس آمریکا دارد. فیلم با شخصیت‌های درخور توجهش، به‌خوبی برخورد تبعیض‌آمیز مردان در اجتماع را نشان می‌دهد.
فاکس‌ترات از محبوب‌ترین فیلم‌های امسال جشنواره لندن بود؛ اثری از سرزمین‌های اشغالی که نگاهی انتقادی به وضعیت مردم این کشور در رابطه با ارتش و سربازی اجباری دارد. فیلم با یک صحنه‌ی شوک‌آور آغاز می‌شود که انسان را وادار به تحلیل شرایط زندگی در این منطقه و شکنندگی آن می‌کند. فیلم به‌خوبی داستانش را در سه بخش مختلف روایت می‌کند و بسیاری از مسائل جامعه و رابطه‌ی خانواده و پدر و مادر را نیز با ظرافت ترسیم می‌کند.
مادبوند/ Mudbound به کارگردانی دی ریس از دیگر فیلم‌های جذاب این دوره بود؛ اثری که زندگی دو خانواده‌ی سفیدپوست و سیاه‌پوست را در جنوب آمریکا بررسی می‌کند و در بازگشت دو تن از جوانان از جنگ جهانی، برخورد مردم محلی با آن‌ها را با ظرافت‌های زیادی به نمایش می‌گذارد. بازی‌های درخشان یکی از ویژگی‌های کارگردانی درخور تأمل ریس است.
از فیلم‌های پربازیگر امسال داستان‌هایمایروویتز اثر جدید نوا بامباک بود که داستین هافمن، آدام سندلر و بن استیلر نقش‌های اصلی آن را بازی کرده‌اند. داستان هم به رابطه‌ی فرزندان و پدر مجسمه‌سازشان می‌پردازد. طنز فیلم آن را قابل هضم‌تر کرده است.

سهمگین یا موحش/Redoubtable فیلم جدید میشل آزاناویسوس بر اساس داستان زندگی آن ویازمسکی بازیگر و رمان‌نویس شکل گرفته است که چند سالی هم با ژان‌لوک گدار زندگی مشترک داشت. داستان در سال‌های دهه‌ی 1960 به‌ویژه جنبش‌های 1968 پاریس می‌گذرد و رفتارهای متغیر گدار را به تصویر می‌کشد. بازی لویی گارل در نقش گدار بسیار جذاب است.
فیلم جدید تاد هینز با نام شگفت‌زده/Wonderstruck که اولین نمایشش را در جشنواره فیلم کن پشت سر گذاشت و از همان زمان مورد توجه قرار گرفت، داستان دو ناشنوا را در سال‌های 1977 و 1927 دنبال می‌کند و با توانمندی بالا در دو دوران مختلف پیش می‌رود. صحنه‌پردازی دو دوران و تدوین هوشمندانه، فیلم را هم‌زمان برای بزرگسالان و بچه‌ها جذاب کرده است.
از سینمای شیلی فیلم درگیرکننده‌ای با عنوان زن خارق‌العاده/A Fantastic Woman به کارگردانی سباستین لِلیو در این دوره به نمایش درآمد. داستان درباره مردی است که شبی در خواب سکته می‌کند و چگونگی رفتار بازماندگانش با نامزد او؛ زنی که همه‌ی مصایب شرایط جدیدش را پشت سر می‌گذارد و دوباره زندگی‌اش را سامان می‌دهد. بازی دانیلا وگا در نقش اصلی، بسیار جذاب و مقتدرانه است.

پایان خوش میشاییل هانکه مثل همیشه روابط عمیق خانوادگی را به نمایش می‌گذارد. داستان یک خانواده مرفه اروپایی که تقریباً از اتفاق‌های شهر خبری ندارد و هر یک از اعضای آن درگیر مشکل‌های خودش است. داستان با جذابیت‌های هانکه‌وار روایت می‌شود و در کمال سادگی از روابط پیچیده‌ی جامعه نیز پرده برمی‌دارد؛ و لحظه‌هایی شوخی‌آمیز از برخورد این خانواده با سایر اقشار ترسیم می‌شود. بازی همه‌ی هنرپیشگان این اثر هوشمندانه، فوق‌العاده است.
فیلم جدید شیرین نشاط به دنبال ام‌کلثوم که البته آن را با همکاری شجاع آذری کارگردانی کرده است، سعی دارد یک کارگردان زن ایرانی را در تبعید نشان دهد و مشکلاتش را ترسیم کند، اما روی‌هم‌رفته موفق نیست. شخصیت مرکزی به اندازه کافی توضیح داده نمی‌شود و در نتیجه تصویری نیمه‌کاره از خواننده‌ی مصری به جا می‌ماند. فیلم از تصویرهای زیبایی با حال‌وهوای دوران گذشته‌ی مصر برخوردارست ولی نمی‌تواند بیننده را با خود همراه کند.

از کارگردان محبوبم سالی پاتر کمدی سیاه مهمانی به نمایش درآمد که مثل سایر فیلم‌های این فیلم‌ساز موفق از سادگی و در عین حال پیچیدگی زندگی سخن می‌گوید. داستان به‌ظاهر ساده صاحب‌خانه‌ای که دوستانش را برای جشن گرفتن مقام جدیدش به شام دعوت می‌کند. بازی‌های درجه‌یک همه‌ی هنرپیشه‌ها و دیالوگ‌های‌شان هر بیننده‌ای را درگیر فضای فیلم می‌کند. شام هرگز سرو نمی‌شود و صحبت‌ها تمامی ندارند؛ به عبارت دیگر 71 دقیقه چالش ذهنی، همان چیزی که پاتر در آن استاد است.
نگهبانانفیلم زیبایی از زندگی زنان باقی مانده در روستاهای دوران جنگ جهانی اول است. زاویه بووای کارگردان، به‌سادگی زندگی خانواده‌ای را نشان می‌دهد که در آن، مادر تمام سعی‌اش را در حفظ و نگهداری ملک و محصولات زمین‌ها به کار می‌گیرد، در حالی که پسرانش از جنگ برمی‌گردند و دوباره به جبهه می‌روند. ناتالی بای در نقش مادر تماشایی ظاهر شده است.

درام انگلیسی/ آمریکایی به پیت تکیه کن/ Lean on Pete به نویسندگی و کارگردانی اندرو هیگ، داستان زندگی پسر نوجوانی است که مادرش او را در کودکی ترک می‌کند و پدرش هم که احساسات او را درک نمی‌کند، وی را به حال خودش رها می‌کند. پیت به دنبال عمه‌اش سفری را در چند ایالت آمریکا شروع و زندگی را دست اول تجربه می‌کند. داستان ساده ولی با توجه به جزییات روایت می‌شود.
امسال فیلم‌های کوتاه و آثار خاورمیانه و آمریکای جنوبی بسیار جذاب بودند. واجب داستان جوان فلسطینی است که پس از مدت‌ها برای عروسی خواهرش به کشورش برمی‌گردد تا به پدرش هم کمک کند. فیلم به‌خوبی رابطه‌ی پدر و پسر و دیدگاه نسل قدیم و جدید را نمایش می‌دهد.
فیلم جدید طارق صالح واقعه هیلتن نیل اثری جذاب است که تصویری از شرایط امروزی مصر عرضه می‌کند و جزییات فرهنگی و اجتماعی جامعه را به‌خوبی نشان می‌دهد. بازی دیدنی فارِس فارِس یکی از ویژگی‌های فیلم است.
سفیدپوش هم فیلمی کوتاه از لبنان بود که داستان دختر جوانی است که به خاطر مرگ پدرش به بیروت برمی‌گردد و با مسائل فرهنگی روبه‌رو می‌شود که فراموش‌شان کرده بود.

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

آرشیو

سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: