نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » نقد و بررسی1401/06/22


«چیزهای عجیب»؛ نیم فصل چهار

آرنوشا بهرامی

 

فصل جدید چیزهای عجیب به کارگردانی برادران دافر پس از گذشت سه سال در پلت فرم نت فلیکس به سرعت استریم شد و بی‌شک بهترین اپیزودهای این سریال مربوط به همین فصل است.

فیلم‌نامه خط داستانی خود را با تعادل حفظ کرده است و بسیاری از نکات مبهم فصل‌های پیشین را در عین اتمسفر پیچیده و هولناک پاسخ داده است. می‌توان گفت سریال پابه‌پای شخصیت‌ها رشد کرده است. برعکس فصل‌های قبل به خصوص فصل دوم، این‌بار با یک سریال ساده نوجوان پسند روبه‌رو نیستیم. برادران دافر به خوبی توانسته‌اند لایه‌های روانشناسی نوجوان‌هایی که وارد محیط جامعه می‌شوند و انواع اتفاق‌ها را با هیجان و سختی تجربه می‌کنند را نشان دهند. فصل‌های پیشین بیش‌تر بر سیر داستانی علمی تخیلی تاکید داشت اما این‌بار همزمان با رشد فکری و بلوغی شخصیت‌ها، علنی دنیای وارونه را شاهدیم و این فضاسازی تاریک به خوبی با مفهوم دنیای وارونه هماهنگ و اندک به داستان تم سورئالیسم بخشیده است.

در هاوکینز و ایندیانا گروه مجبور است با ظهور تهدید فرا طبیعی مبارزه کند. موجود انسان‌نما با عنوان وکنا از ترس و اضطراب نوجوانان پیش از کشتن در استخوان تغزیه می‌کند. اما با تمام قصه‌گویی که برادران دافر در خط مسیر فیلم‌نامه حفظ کرده‌اند، پلان‌ها پرخاشگرانه و بریده  انتقال میابند که به آشکارسازی رشته‌های اصلی روایت صدمه وارد کرده است و اندک باعث شده نقطه کلیدی دراماتیک مبهم بماند و تاکیدی بر آن پیدا نشود. برای مثال طرح هیولای هاوکینز و اودیسه یازده شخصی از قوی‌ترین بخش داستان هستند اما درعین‌حال زندانی شدن هاپر یک سفر طولانی و تکراری است که مدت‌ها پیش از به نتیجه رسیدن تمام می‌شود.

بی‌شک این فصل سریال در کنار رشد و تحول شخصیت‌ها، دستکاری آن‌ها به‌طور محسوس عمیقا احساس می‌شود. بدون اضافه شدن شخصیت‌های مهم جدید متعدد مانند ادی متال هد بدبین یا ادی (جوزف کویین)، که بی‌شک مورد علاقه طرفداران است و می‌توان از نقاط مثبت تولید تلقی‌اش کرد. اما حقیقت این است که چیزهای عجیب نمی‌تواند یک داستان را برای همیشه بیان کند و این‌که جوانان در نهایت از دوستان خود دور می‌شوند کاملا واقع بینانه است، حتی اگر برادران دافر نتوانند راهی برای قانع کردن رضایت بخشی با این موضوع پیدا کنند.

علاقه برادران دافر به ژانر ترسناک کلاسیک را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. تهدید اصلی آشکارا شبیه به وحشت رو در رویی یک کابوس در خیابان الم، فردی به نام کروگر است و در یک حرکت استعاره‌ای زیبا رابرت انگلوند بازیگر شخصیت کروگر در یک اپیزود به‌عنوان شخصیت محوری نقش آفرینی می‌کند.

در جاهای دیگر استفن کینگیسم‌ها به یازده عدد رسیده‌اند به‌طوری که طرفداران بسیاری به آن نیشخند می‌زنند اما به جای این‌که برای ادای احترام و خاطرات نوستالژی امنیت و آرامش برقرار باشد فصل چهارم شجاعت ایجاد فضای وحشتناک و ناراحت کننده را داشته است. تمام اپیزودهای این فصل بسیار غیر منتظره است و به برخی نگرانی‌های ناشناخته دوران دهه هشتاد میلادی مانند شیطان پرستی برای براندازی ایالات متحده و فاسد کردن جوانان این کشور است.

جلوه‌های بصری این نیم فصل را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. سکانس فرار هیجان‌انگیز که روی آهنگ پاپ محبوب خاص تنظیم شده است و تیراندازی کوتاه به طور همزمان به بهترین شکل نشان داده شده است و بی‌شک از فراموش نشدنی‌ترین سکانس پخش شده در کل تاریخ پلت فرم نت فلیکس است.

بازیگران نیز مهم‌ترین بخش کمک کننده هستند. سدی سینکدر نقش مکس محاصره شده و مایا هاوک در نقش رابین از فصل‌های گذشته حضور چشمگیرتری دارند. اما شخصیت‌هایی همچون آرگیل (ادواردو فرانکو) همراه جدید جاناتان در کالی، بدون زحمت وارد مجموعه شدند.

همچنان سوالاتی از قبیل ال با دنیای وارونه چه ارتباطی دارد یا ربط آزمایش‌های هاوکینز با شیاطین ذهن مخاطب را درگیر می‌کند و پاسخ‌گویی به تمام این مبهمات مدت زمان فصل چهار را بیش‌تر کرده است.

تا پایان فصل چهارم دو قسمت و در مجموع چهار ساعت باقی‌مانده و انتظار می‌رود مرکز توجه ادامه داستان روی تاثیر قدرت‌های ال بر شیاطین هاوکینز باشد. مخاطبان برای بازگشت به هاوکینز مشتاق بودند و به طور دقیق سه سال با یک بیماری همه‌گیر، چند دموکراسی در حال فروپاشی، یک شورش کنگره، یک جنگ در حال انجام، و غیره منتظر ماندند. مطمئناً، چیزهای عجیب نیم فصل چهار به این صبر پاداش می‌دهد و با استقبال بیش از حد از آن‌چه که ما از سال ۲۰۱۶ همیشه در مورد این سریال پربیننده دوست داشته‌ایم، از ما استقبال می‌کند. اما پس از این‌که مخاطبان سه سال گذشته غیبت را برای زنده ماندن از واقعیت وارونه خودمان گذراندند، یک سوال در مورد بازگشت سریال در سال ۲۰۲۲وجود دارد: آیا نوستالژی دلخراش دهه هشتاد میلادی چیزهای عجیب می‌تواند از تغییر حال و هوا جان سالم به در ببرد یا ه گونه ترس یا گریز از دنیایی که در آن زندگی می کنیم ارائه دهد؟

 

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

آدرس اینستاگرام:

https://www.instagram.com/filmmagazine.official

آدرس کانال آپارات:

آپارات | FilmMagazine.official (aparat.com)

جدیدترین‌ها

آرشیو

فراخوان اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: