نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1395/12/15


اعداد دروغ نمی‌گویند

میز خبر: نگاهی به تازه‌ترین رویدادهای سینمای جهان

 

بعضی از اعداد شگفت‌انگیز اسکار 89
آمار و ارقام (حتی اگر جلوی چشم هم نباشند) دروغ نمی‌گویند و باعث اشتباه شدن پاکت‌های حاوی نام برندگان در «دالبی تیاتر» و مهم‌ترین رویداد سینمایی سال هم نمی‌شوند! علاوه بر این، مرور اعداد مربوط به رویدادی مانند اسکار همیشه جالب است و ویژگی‌های خاص خودش را دارد. از این رو خالی از لطف نیست که بعضی از اعداد جالب توجه هشتادونهمین مراسم اسکار را مرور کنیم:

143: شمار ثانیه‌هایی که لالا لند اسکار بهترین فیلم سال را برنده شده بود؛ تا این‌که تندیس طلایی به دست برنده واقعی‌اش یعنی مهتاب رسید.

369 میلیون: فروش کل لالا لند در گیشه‌های سراسر جهان که هم‌چنان ادامه دارد و در صورت لزوم تهیه‌کنندگان فیلم می‌توانند اشک‌های‌شان را با پول نقد پاک کنند!

یک‌ونیم میلیون: بودجه‌ی گزارش‌شده‌ی مهتاب به دلار که آن را به کم‌هزینه‌ترین فیلم برنده اسکار بهترین فیلم تاریخ سینما بدل کرد.

یک: تعداد سلفی‌هایی که بری جنکینز از خودش و ایزابل هوپر منتشر کرد، در کمال خویشتنداری!

صفر: تعداد دفعه‌هایی که پیش از این فیلمی با ترکیب کاملی از بازیگران سیه‌چرده‌ی آمریکایی برنده اسکار بهترین فیلم شده بود.

یک: تعداد تهیه‌کنندگان زنی که بیش از یک اسکار بهترین فیلم را برنده شده‌اند؛ دیده گاردنر که برای مهتاب و دوازده سال بردگی (استیو مک‌کویین، 2014) برنده شده است.

دوازده: شمار سال‌هایی که از رسیدن اسکار بهترین بازیگر زن نقش اصلی و بهترین فیلم به یک اثر (اما استون/ لالا لند) می‌گذرد؛ آخرین بار این اتفاق در مورد هیلاری سوانک و فیلم درخشان کلینت ایستوود عزیز میلیون دلاری (2004) افتاده بود. این در حالی است که فقط پنج سال از رسیدن اسکار بهترین بازیگر مرد نقش اصلی و بهترین فیلم به یک اثر می‌گذرد: ژان دوژاردن و آرتیست (میشل آزاناویسوس، 2011).

32: سن دیمین شزل که او را به جوان‌ترین برنده اسکار بهترین کارگردان تاریخ سینما بدل کرد.

86: شمار سال‌هایی که برنده 32 ساله‌ی قبلی اسکار بهترین کارگردانی، نورمن توروگ برای اسکیپی (1931) رکورددار بود؛ او در زمان دریافت جایزه هشت ماه از دیمین شزل بزرگ‌تر بود.

صفر: تعداد برندگان سیه‌چرده‌ی تندیس طلایی بهترین کارگردانی. حالا خوب است در سال‌های اخیر آکادمی (که هنوز از کارگردان سیاه‌پوستی حمایت نکرده است) دو بار اسکار بهترین فیلم را به دوازده سال بردگی و مهتاب اهدا کرده است.

سه: بالاترین تعداد برندگان سیاه‌پوست در تمام دوره‌های گذشته‌ی اسکار.

پنج: شمار برندگان سیاه‌پوست این دوره (ماهرشالا علی، بری جنکینز و تارل آلوین مک‌کرنی، وایولا دیویس، اِزرا اِدلمن).

ده: تعداد سال‌هایی که از آخرین پیروزی دو بازیگر سیاه‌پوست در کسب اسکار می‌گذرد؛ در سال 2007 جنیفر هادسن برای نقش مکمل در دختران رؤیایی و فورست ویتاکر برای ایفای نقش اصلی آخرین پادشاه اسکاتلند.

یک: تعداد بازیگران سیاه‌پوستی که تا امروز سه جایزه تونی، اسکار و امی را برنده شده‌اند. لطفاً کسی با وایولا دیویس قرارداد ضبط آلبومی را امضا کند تا او بتواند جایزه گرمی را هم به دست بیاورد و مجموعه‌ی EGOT را کامل کند.

صفر: تعداد ارجاع‌های (حتی مبهم) وایولا دیویس در نطق دریافت اسکارش به دیگر فیلم برنده اسکار کارنامه‌اش در این دوره، یعنی جوخه انتحار.

ممنوعیت نمایش «دیو و دلبر» در روسیه

دولت روسیه تحت فشار قرار گرفته است تا نمایش فیلم زنده کمپانی دیزنی با نام دیو و دلبر - که بر اساس انیمیشنی از خود دیزنی ساخته شده است - را ممنوع کند چون این فیلم تخلف از قانونی است که در سال 2013 مبنی بر «تبلیغ هم‌جنس‌گرایی برای کودکان» در این کشور وضع شد. در این خصوص ویتالی میلونوف، قانون‌گذار حزب روسیه متحد، وزیر فرهنگ ولادیمیر مدینسکی را ترغیب کرده است که پیش از نمایش عمومی فیلم در شانزدهم مارس آن را ببیند و در صورت وجود عناصر تبلیغی هم‌جنس‌گرایی، جلوی نمایش عمومی فیلم را بگیرد. مدینسکی هم چنین پاسخ داده است: «به محض رسیدن نسخه‌ای از فیلم با مدارک مربوط به اکرانش، این موضوع بررسی می‌شود و بر اساس قانون اقدام خواهد شد.» البته شخصیت جاش گد در خود ایالات متحده هم جنجال‌آفرین شده است. سینمایی در ایالات آلاباما اوایل این هفته اعلام کرد که به دلیل حضور یک شخصیت هم‌جنس‌گرا در فیلم، دیو و دلبر را نمایش نخواهد داد. در بیانیه‌ی این سینما در صفحه‌اش در فیسبوک چنین آمده است: «اگر نمی‌توانم فیلمی را با حضور خدا یا مسیح تماشا کنم، پس نمایش آن دخلی به ما ندارد.»

اکران نسخه‌ی سه‌بعدی «ترمیناتور2» در اواخر تابستان تأیید شد

اولین بار دسامبر 2015 بود که خبر اکران نسخه‌ی سه‌بعدی ترمیناتور2: روز قضاوت (جیمز کامرون، 1991) منتشر شد. سال گذشته هم وعده‌ی نمایش عمومی نسخه‌ی سه‌بعدی این دنباله‌ی اکشن علمی‌خیالی در سال 2017 داده شد که حالا تأیید شده و زمان دقیق این اتفاق مشخص شده است. به گزارش «ددلاین» کمپانی «دیستریب فیلمز یواس» 25 ماه اوت را به عنوان زمان اکران این نسخه اعلام کرده است. این پروژه توسط کمپانی تولیدی جیمز کامرون با عنوان «لایتِستُورم» و با مشارکت «دی‌ام‌جی انترتینمنت» و «استودیوکانال» انجام شده است و گروه کامرون از ابتدا تا انتها بر انجام کار نظارت داشته‌اند. این گروه بسیار باتجربه و تحسین‌شده، پیش از این روی نسخه‌ی سه‌بعدی تایتانیک (کامرون، 1997) کار کردند و حالا مشغول کار روی دنباله‌های آواتار هستند. بی‌تردید ترمیناتور2 یکی از بهترین دنباله‌های تاریخ سینما است که حالا از آزمون زمان و البته جلوه‌های میدانی و بصری سربلند بیرون آمده است و واقعاً ارزش تماشای دوباره بر پرده نقره‌ای را دارد، به‌خصوص با هدف از بین بردن طعم ترش باقی‌مانده از ترمیناتور جنیسیس (آلن تیلر، 2015).

بازگشت آکیرا کوروساوا به همت چینی‌ها!

فیلم‌نامه‌ی بایگانی‌شده‌ی آکیرا کوروساوا با عنوان نقاب مرگ سیاه سرانجام در جریان تولید قرار گرفت. استودیوی چینی برادران هوآئی و «سی‌کی‌اف پیکچرز» تهیه‌کنندگی فیلمی بر اساس فیلم‌نامه‌ی این فیلم‌ساز بزرگ و فقید ژاپنی را بر عهده گرفته‌اند. به گزارش روزنامه‌ی چینی «گلوبل تایمز»، چن کوئوفو، بنیان‌گذار «سی‌کی‌اف پیکچرز» که نویسنده و کارگردان هم هست، در نشست خبری چهارشنبه گفته است: «این یکی از آن پروژه‌های سینمایی کوروساوا است که هرگز رنگ پرده نقره‌ای را ندید. از این رو با خودمان گفتیم چرا این کار را برای او انجام ندهیم؟» کوروساوا این فیلم‌نامه را بر اساس داستان کوتاه بالماسکه‌ی مرگ سرخ اثر ادگار آلن پو نوشت. او که نگارش فیلم‌نامه را درست پس از درسو اوزالا (1975) آغاز کرد، می‌خواست در سال 1998 آن را جلوی دوربین ببرد که سکته کرد و مدتی بعد درگذشت. طبق گزارش «سینه‌فیلیا بیاند» ماجراهای این فیلم‌نامه هم مانند درسو اوزالا در روسیه می‌گذرد. در شرایطی که بشر با مرض مهلکی در آغاز قرن بیستم روبه‌رو می‌شود، شاهزاده‌ی این کشور درون کاخ خود پنهان می‌شود و توجهی به مشقت‌ها و عذاب‌های مردمانش نمی‌کند. نقاب مرگ سیاه برای نمایش در سال 2020 آماده خواهد شد.

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

[پلی‌لیست، ورایتی، ایندی‌وایر، اسلش‌فیلم]

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: