نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1394/10/05


یک سال خوب

آسیاتک (11): نگاهی به سینمای چین در سال 2015

کیکاوس زیاری
گم‌شده در هنگ کنگ

 

رسانه‌های گروهی چین، هنرمندان بومی و مالکان سالن‌های نمایش در این کشور پرجمعیت آسیایی دلیل خوبی برای جشن و پایکوبی دارند. استقبال تماشاگران سینما، هم در شهرهای بزرگ و هم در روستاها و مناطق دورافتاده‌تر از فیلم‌های سینمایی بومی و خارجی اکران‌شده در سال 2015 خیلی خوب بود. این استقبال خیره‌کننده، یک رقم کلی فروش شش‌ونیم میلیارد دلاری (چهل میلیارد یوآن چین) را برای سینماهای کشور به ارمغان آورد. تحلیلگران اقتصادی سینما می‌گویند این رقم حدود 48 درصد بیش‌تر از رقم مشابه در سال گذشته است و این، یک پیروزی بزرگ برای سینماها و صنعت سینمای چین است. سهم سینمای چین از فروش بالای گیشه در سال 2015 نزدیک به 4 میلیارد دلار (24 میلیارد یوآن) بود. این رقم نیز حدود 59 درصد بیش‌تر از رقم فروش فیلم‌های چینی در سال 2014 بوده است. در چین از دسامبر به عنوان «ماه مشهور سینما رفتن» اسم می‌برند و بیش‌ترین تعداد بلیت سینماها در این ماه فروخته می‌شود. هنرمندان چینی هم در این رابطه، همیشه از مسئولان دولتی درخواست کرده‌اند سالن‌های سینما در این زمان از سال در اختیار تولیدات داخلی قرار گیرد و نه محصولات پرسروصدای هالیوودی. در سال 2015 این اتفاق افتاده و در ماه دسامبر تعداد زیادی فیلم بومی روی پرده‌ی سینماها رفته است. همین مسأله باعث موفقیت بالای فیلم‌های بومی شده و برتری آن‌ها بر فیلم‌های خارجی (بخوانید هالیوودی) را به همراه آورده است. در سال 2014، فیلم‌های چینی کمی بیش از 54 درصد کل فروش سینماها را در اختیار داشتند.
چهار فیلم از ده فیلم اول جدول گیشه‌ی نمایش امسال سینماهای چین، از محصولات هالیوودی هستند که از بین آن‌ها قسمت هفتم اکشن ماجراجویانه‌ی تندوتیز با فروشی 390 میلیون دلاری موفق‌ترین فیلم است و در صدر جدول فروش نشسته است. پرفروش‌ترین فیلم چینی سال، شکار هیولا است که حدود ده میلیون دلار کم‌تر از تندوتیز7 فروش کرده است. فروش 381 میلیون دلاری این کمدی/ اکشن ماجراجویانه، آن را در جایگاه دومین فیلم پرفروش سال قرار داده است. سه فیلم هالیوودی دیگر شکار هیولاسینماهای چین همان آثاری هستند که در دیگر کشورهای جهان هم با استقبال تماشاگران روبه‌رو شده‌اند. اکشن ابرقهرمانی/ کتاب‌مصوری انتقام‌جویان: عصر اولترون با فروش 240 میلیون دلاری جایگاه چهارم جدول را به خود اختصاص داده است. این محصول مشترک شرکت‌های دیزنی و مارول، نتوانست به رقم فروش 253 میلیون دلاری کمدی خانوادگی گم‌شده در هنگ کنگ برسد که در ردیف سوم جدول نشسته است.
دنیای ژوراسیک تازه‌ترین قسمت از مجموعه فیلم‌های دلهره‌آور پارک ژوراسیک سومین و آخرین فیلم دویست میلیونی هالیوودی در سینماهای چین است. این فیلم با فروش 228 میلیون دلاری‌اش در ردیف پنجم است. خداحافظ آقای بازنده که یک کمدی اکشن چینی است، ششمین فیلم جدول و آخرین فیلم دویست میلیون دلاری سال 2015 در سینماهای چین به حساب می‌آید. این فیلم با فروش 226 میلیون دلاری‌اش، اگر فقط دو میلیون دلار بیش‌تر فروش می‌کرد، می‌توانست دنیای ژوراسیک را به ردیف ششم براند.
سه فیلم بعدی جدول از محصولات داخلی هستند. مرد جیان بینگ (با فروشی 189 میلیون دلاری)، قسمت دوم مردی از ماکائو (154 میلیون) و مانکی کینگ قهرمان برگشته است (153 میلیون) در ردیف‌های هفتم تا نهم نشسته‌اند. تام کروز 53ساله شانس آورد که با مأموریت غیرممکن: ملت گمراه توانست آخرین فیلم هالیوودی ده فیلم اول جدول فروش 2015 سینماهای چین باشد. این اکشن پرهیجان توانست 137 میلیون دلار در این کشور آسیایی فروش کند، رقمی که چندان دندان‌گیر نبود و تهیه‌کنندگانش را راضی نکرد.
تحلیلگران اقتصادی سینما هم در چین و هم در آمریکا روی این نکته اتفاق نظر دارند که سینماهای چین تا سه سال آینده بازار سینمای دنیا را در دست خود گرفته و تبدیل به بزرگ‌ترین بازار سینمایی جهان خواهند شد. در حال حاضر، این موفقیت در انحصار آمریکا است. نکته‌ی قابل‌ذکر در این رابطه، رقابت خوب تولیدات بومی با بلاک‌باسترهای هالیوودی است. موفقیت شش فیلم از ده فیلم اول جدول 2015 تأییدی بر این ادعاست. به همین دلیل تحلیلگران می‌گویند چین با کسب مقام اول در بازار جهانی فیلم، ضربه‌ی بزرگی به صنعت سینمای آمریکا خواهد زد؛ چرا که در این بزرگ‌ترین بازار سینمایی جهان، فیلم‌های چینی هم سهم بزرگی خواهند داشت. البته برخی هم می‌گویند این امر ضرر چندانی به هالیوود نمی‌زند و صنعت سینمای آمریکا چندان هم نگران این موضوع نیست. به گفته‌ی این گروه، محصولات هالیوودی فروش بالایی در سینماهای چین می‌کنند و همین مسأله برای کمپانی‌های بزرگ فیلم‌سازی هالیوودی کافی است. در یک کلام، آن‌ها سود سرشار خودشان را از بازار سینمایی چین می‌برند و به همین دلیل، دیگر جای نگرانی نیست!
شاید مقایسه‌ی فروش کل محصولات سینمایی آمریکای شمالی و چین خالی از لطف نباشد. تماشاگران سینما در کانادا و آمریکا با استقبال کلان‌شان، فروش کلی بالای ده میلیارد دلار را برای صنعت سینمای این کشور رقم زده‌اند. این میزان فروش البته پنج درصد کم‌تر از رقم فروش کلی فیلم‌ها در سال قبل است. با مقایسه‌ی این رقم با رقم فروش شش‌ونیم میلیارد دلاری سینماهای چین، می‌توان به اهمیت جدول فروش در چین پی برد. هم‌اکنون بیش از 35 هزار سالن نمایش فعال در سراسر چین وجود دارد و هر روز به طور تقریبی پانزده سالن جدید کارشان را شروع می‌کنند. آمریکای شمالی که یک‌چهارم جمعیت چین را دارد، صاحب حدود 35 هزار سالن نمایش است. منتقدان چینی ابراز امیدواری می‌کنند هم‌زمان با افزایش سریع سالن‌های نمایش، جدول گیشه‌ی نمایش سینماهای چین در سال 2016 بسیار بهتر از امسال شود و سهم فیلم‌های بومی بیش‌تر از گذشته. نوع برخورد تماشاگران چینی و واکنش بسیار مثبت آن‌ها نسبت به محصولات داخلی، به امیدواری منتقدان و اهالی صنعت سینمای چین رنگی از واقعیت می‌زند. این در حالی است که هنرمندان چینی از همکاری با تولیدات هالیوودی استقبال کرده و هر روز که می‌گذرد، بر تعداد محصولات مشترک سینمای چین با آمریکا افزوده می‌شود.

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۲۹)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: