نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1393/12/16


بروس لی از زبان دخترش

بازگشت اژدهای افسانه‌ای به روی پرده‌ی سینما

کیکاووس زیاری

 

فیلم تازه‌ای درباره زندگی و فعالیت‌های هنری و ورزشی بروس لی ساخته می‌شود. این فیلم را شانن لی دختر بروس لی تهیه می‌کند و اولین محصول صنعت سینما است که به صورت کامل توسط اعضای خانواده‌ی این بازیگر ورزشکار تولید می‌شود. «شرکت فیلم‌سازی بروس لی اینترپرایز» این فیلم را با مشارکت مالی چند تهیه‌کننده‌ی مستقل جلوی دوربین خواهد برد. تماشاگران چینی و هنگ‌کنگی مخاطبان اصلی این فیلم زندگینامه‌ای خواهند بود و دیگر دوست‌داران بروس لی در سراسر جهان هم به تماشایش خواهند نشست. شانن لی هدف از تولید این درام زندگینامه‌ای را تعریف داستان واقعی زندگی پدرش اعلام می‌کند و می‌گوید: «تا به حال فیلم‌های زیادی درباره پدر عزیز و مرحوم من ساخته شده است، اما آن‌ها نتوانسته‌اند حق مطلب را درباره او ادا کنند و درک درستی از فلسفه و  هنرمندی وی ارائه دهند. در حقیقت این فیلم‌ها نتوانستند حس واقعی مربوط به اعتقادهای او در زمینه‌ی هنرهای رزمی را درک و مورد بحث و بررسی قرار دهند. داستان این فیلم‌ها در همه حال، ناقص و ناکافی بوده است.»
شانن لی در ادامه می‌گوید: «تنها راه برای این‌که تماشاگران و دوست‌داران بروس لی به عمق دیدگاه پدرم برسند این است که ما به تعریف جنبه‌های ناگفته و پنهان زندگی خانوادگی و شخصی او بپردازیم و تماشاگران را شگفت‌زده کنیم.» لارنس گری یکی از تهیه‌کنندگان فیلم هم می‌گوید: «سال‌های زیادی است که تحت تأثیر داستان زندگی بروس لی بوده‌ام و همیشه می‌خواستم فیلمی کامل و مستندگونه درباره‌اش تهیه کنم. مزیت این فیلم این است که داستان آن بر اساس تجربه‌های شخصی شانن، دختر بروس لی نوشته می‌شود. این داستان از یک طرف، اصیل‌ترین و موثق‌ترین داستانی است که درباره او گفته می‌شود و از سوی دیگر، ناگفته‌های زیادی را در خود بیان می‌کند. این ناگفته‌ها، تماشاگران و دوست‌داران بروس لی را با جنبه‌ی تازه و پنهانی از زندگی این بازیگر افسانه‌ای آشنا می‌کند.»
در هنگ‌کنگ و چین استقبال زیادی از خبر تولید فیلمی تازه درباره بروس لی شده است، به‌ویژه که دختر خود او یکی از عوامل اصلی تولید است. منتقدان چینی از این درام زندگینامه‌ای به عنوان یک پروژه‌ی رؤیایی اسم می‌برند و می‌گویند امیدوارند این فیلم سینمایی، توقع تماشاگران آن را برآورده کند. اهل فن عقیده دارند کار سازندگان فیلم بسیار سخت است، زیرا تماشاگران و دوست‌داران بروس لی توقع زیادی از آن دارند. کلید فیلم‌برداری فیلم بدون نام بروس لی، اواخر بهار سال جاری میلادی زده می‌شود. لوکیشن‌های چین و نیویورک، مکان‌های اصلی فیلم‌برداری هستند. در حالی که شانن لی این روزها در جست‌وجوی بازیگری است که هم شباهت زیادی به پدرش داشته باشد و هم در هنرهای رزمی زبده باشد، هیچ اطلاعی از داستان فیلم در دست نیست. رسانه‌های گروهی با اشتیاق زیاد به دنبال آن هستند که خط اصلی داستان فیلم را پیدا کنند و ببینند کدام بخش از زندگی این بازیگر ورزشکار را در بر می‌گیرد. نکته‌ای که آن‌ها مطرح می‌کنند این است که این فیلم نمی‌تواند کل زندگی بروس لی را به نمایش بگذارد و مجبور است به تعریف بخش‌های مهمی از آن قناعت کند.
در عین حال گمانه‌زنی رسانه‌های گروهی در ارتباط با کارگردان فیلم هم شروع شده و آن‌ها نام‌های زیادی را در این ارتباط مطرح می‌‌کنند. در حالی که تهیه‌کنندگان فیلم هنوز درباره کارگردان فیلم اظهار نظری نکرده و نام کسی را مطرح نکرده‌اند، رسانه‌های گروهی می‌گویند وظیفه‌ی کارگردانی فیلم به دست یکی از فیلم‌سازان صاحب‌نام چینی سپرده خواهد شد. آن‌ها می‌گویند فیلمی درباره این افسانه‌ی چینی، باید به دست یک فیلم‌ساز افسانه‌ای بومی سپرده شود. به طور طبیعی نام‌های مطرح‌شده از سوی رسانه‌های چینی کسانی مثل جان وو، ژانگ ییمو، وفنگ ژیائوگنگ (کارگردان فیلم‌های پرفروشی مثل بعد از شوک و بانکوت) هستند. این در حالی است که این فیلم‌سازان هیچ‌یک به گفت‌وگو با رسانه‌ها نپرداخته و صحبتی درباره این گمانه‌زنی‌ها و اظهارنظرها نکرده‌اند.
تولید این فیلم توسط دختر بروس لی در شرایطی است که فیلم تازه دیگری با نام تولد اژدها در دست تولید است. فیلم‌نامه این فیلم را کریستوفر ویلکینسن نوشته است که در کارنامه‌اش فیلم‌های زندگینامه‌ای تحسین‌شده‌ی نیکسن و علی را دارد. داستان این فیلم درباره مبارزه تاریخی بروس لی با وونگ جک مان یکی از رهبران قدرتمند محله‌ی چینی‌های آمریکا در دهه شصت میلادی است. این فیلم بدون اجازه‌ی خانواده بروس لی در دست تولید است و ساخت آن، با اعتراض آن‌ها روبه‌رو شده است.
بروس لی بعد از موفقیت در هنرهای رزمی، فعالیت بازیگری را جدی‌تر گرفت و در اوایل دهه‌ی هفتاد میلادی به صورت بازیگر اصلی فیلم‌هایی درآمد که به فیلم‌های کاراته‌ای معروف شدند. این فیلم‌ها محبوبیت جهانی پیدا کردند و لی به یک پدیده‌ی پرسروصدای هنری تبدیل شد. هر دو صنعت سینما و دنیای ورزش از بروس لی به عنوان کسی یاد می‌کنند که باعث شد تا هنرهای رزمی از یک ورزش بومی درآمده و تبدیل به یک پدیده‌ی بین‌المللی شود. با فیلم‌هایی مثل اژدها وارد می‌شود، بازگشت اژدها و رییس بزرگ بود که مردم سراسر جهان با این رشته از هنرهای رزمی آشنا شدند. در همان سال‌ها، فیلم‌های بروس لی در ایران هم به نمایش درآمده و با استقبال بالای تماشاگران روبه‌رو شدند. به دنبال موفقیت بالای مالی فیلم‌های این بازیگر بود که موج یادگیری کاراته در بسیاری از جوانان ایرانی به راه افتاد و باشگاه‌های ورزشی زیادی در این رابطه، کار خود را آغاز کردند.
صنعت سینما تا به حال فیلم‌های زیادی درباره بروس لی ساخته است ولی فیلمی که شانن لی تهیه می‌کند، تفاوت زیادی با آن‌ها خواهد داشت. او می‌گوید در دورانی که فرهنگ در حال جهانی شدن است، نمی‌توان درباره پدیده‌ای مثل بروس لی سکوت کرد. به باور وی، بروس لی یک پدیده‌ی جهانی و محبوب میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا بوده است. شانن لی در زمان مرگ نابه‌هنگام پدرش در سال 1973 فقط چهار سال داشت. او دو سال قبل شرکت بروس لی اینترپرایز را تأسیس کرد و گفت تمام کارهای هنری که درباره بروس لی انجام می‌شود، باید با هماهنگی این شرکت باشد. بروس لی دو فرزند داشت. پسر او براندن لی هم راه پدر را رفت و بازیگر شد. این بازیگر در جریان فیلم‌برداری فیلم کلاغ در سال 1994، سر صحنه فیلم‌برداری بر اثر شلیک اشتباهی گلوله به قتل رسید. پرونده‌ی جنجالی مرگ براندن لی به سرانجامی نرسید و نام و اعتبار بروس لی هم، نتوانست کاری برای آن انجام دهد. شرکت بروس لی اینترپرایز این روزها در کنار تولید فیلم زندگینامه‌ای سینمایی بروس لی، در تدارک تولید چند کار تلویزیونی داستانی و مستند هم درباره این ورزشکار و بازیگر افسانه‌ای است. یکی از این پروژه‌های تلویزیونی را جاستین لین فیلم‌ساز آسیایی‌تبار سینما و کارگردان چند قسمت آخر مجموعه فیلم‌های اکشن و پرفروش تند و تیز کارگردانی خواهد کرد. دومین پروژه در کشور چین تولید می‌شود و کیانو ریوز (که به‌تازگی به فرهنگ آسیای دور علاقه‌مند شده) یکی از سرمایه‌گذاران آن است. این پروژه به صورت «رئالیتی شو» تهیه خواهد شد.

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: