نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1393/08/15


آشتی با محصولات بومی

موفقیت‌های تازه‌ی سینمای نروژ

کیکاووس زیاری

 

درام‌های نوجوانانه و کمدی‌های ورزشی سردمدار موفقیت محصولات داخلی در جدول گیشه‌ی نمایش سینماهای نروژ شده‌اند.  فیلم‌های صنعت سینمای نروژ از سال 1975 تا به حال با چنین موفقیت خوب و بالایی در جدول گیشه‌ی نمایش سینماهای کشور روبه‌رو نبوده‌اند. بعد از آن‌که رسانه‌های گروهی خبر از حضور بیش از صد هزار تماشاچی در سالن‌های نمایش فیلم کاپیتان سابرتوت و گنج لاما راما دادند، مشخص شد که تماشاگران نروژی با محصولات بومی آشتی کرده‌اند. این فیلم تا به امروز بهترین افتتاحیه‌ی فیلم سال را در سینماهای کشور داشته است. موفقیت فوق در حالی نصیب این اکشن ماجراجویانه خانوادگی می‌شود که از آن به عنوان پرخرج‌ترین محصول تاریخ سینمای نروژ اسم می‌برند. کارگردانی فیلم را تیم دو نفره‌ی جان آندراس آندرسن و لیزا ماری گاملن انجام داده‌اند و برای تولید آن نزدیک به هشت میلیون دلار هزینه شده است. فیلم در 260 سالن سینمای نروژ روی پرده رفته و در اولین روز نمایش بیش از صد هزار تماشاچی را جذب سالن‌های سینما کرده است. موفقیت صنعت سینمای نروژ با فیلم دیگری به نام بورنینگ ساخته هالوارد برین تکمیل می‌شود. این کمدی اکشن با حال‌وهوایی شبیه سریع و آتشین وین دیزل توانسته طی هفت هفته نمایش عمومی بیش از 347 هزار تماشاچی را به سالن‌های نمایش بکشاند. قصه‌ی فیلم درباره مردی به نام روی است که دیوانه‌وار ماشین‌ها را دوست دارد و عاشق سرعت و مسابقه‌های اتومبیل‌رانی است. زمانی که دختر نوجوان روی برای گذراندن تعطیلات به او ملحق می‌شود، وی در میانه‌ی یک مسابقه‌ی هیجانانگیز است.
تحلیلگران اقتصادی سینما می‌گویند بعد از فروش بالای چند فیلم دیگر، موفقیت بالای مالی این دو محصول داخلی باعث رشد و شکوفایی دوباره صنعت سینمای نروژ شده است. به گفته‌ی آن‌ها سینمای کشور با این موفقیت‌ها بهترین وضعیت را طی چهل سال اخیر در جدول گیشه‌ی نمایش داشته است. از سال 2008 فیلم‌های نروژی هر سال چیزی حدود دوونیم تا نزدیک به سه میلیون تماشاچی داشته‌اند. اما امسال رقم تعداد تماشاگران از مرز سه میلیون نفر خواهد گذشت. مرکز رسمی اتحادیه‌ی فیلم و سینمای نروژ در بیانیه‌ای که در این رابطه منتشر کرده می‌گوید: «ما به احتمال زیاد امسال به رقم بالای سه میلیون تماشاچی دست پیدا خواهیم کرد. اما مشکل بتوان گفت این رقم به چهار میلیون نفر برسد.» این در حالی است که برخی رسانه‌ها با خوش‌بینی پیش‌بینی رقم چهار میلیون تماشاچی را مطرح می‌کنند.
کاپیتان سابرتوت و گنج لاما راما در شرایطی لقب یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سینمایی سال سینماهای نروژ را از آن خود کرده که به صورت معمول، این فیلم‌های ژانر کودک و نوجوان بومی هستند که با فروش خوب و بالایی در جدول گیشه‌ی نمایش روبه‌رو می‌شوند. تا به امروز پرفروش‌ترین فیلم سینماهای کشور در سال 2014  پودر دکتر پراکتور ساخته‌ی آریلد فروهلیچ است. سومین ساخته‌ی بلند سینمایی وی اقتباسی از کتاب موفقی به همین نام اثر جو نسبه است. دکتر پراکتور نیمه‌دیوانه شخصیت اصلی قصه، موفق به اختراع پرقدرت‌ترین پودر جهان می‌شود و با کمک دو نوجوان شیطان همسایه تصمیم می‌گیرد آن را به جهان معرفی کند. تلاش این سه نفر با خطرها و موانعی روبه‌رو شده و فضایی کمدی و اکشن خلق می‌کند. این فیلم را حدود 376 هزار تماشاچی در کشور تماشا کرده‌اند. اهل فن عقیده دارند تلاش‌های سخت اهالی صنعت سینمای نروژ برای جذب تماشاگران داخلی، جواب خود را داده است و در سال‌های اخیر نتیجه‌ی خوبی از این کار گرفته‌اند. بریگیت لانگباله سخن‌گوی اتحادیه‌ی فیلم و سینمای نروژ می‌گوید: «هنرمندان کشور تلاش زیادی کردند تا فیلم‌هایی مطابق میل تماشاگران تهیه و تولید کنند.»
فیلم‌نامه‌ی اقتباسی کاپیتان سابرتوت را لارس گودمستاد نوشته است. این فیلم‌نامه قصه‌اش را از یک کتاب و نمایش معروف و بسیار موفق به همین نام گرفته است. این کتاب تا به حال بیش از چهار میلیون نسخه فروش داشته، صاحب اسباب‌بازی‌های زیادی شده و چند نمایش تئاتری هم از آن روی صحنه رفته است. فیلم داستان کاپیتان ماجراجویی را تعریف می‌کند که برای کارهایش راهی مناطقی مثل مراکش، تایلند و کرانول می‌شود. این مناطق لوکیشن‌های اصلی فیلم هم بوده‌اند. در کنار کشتی کوچکی که برای ماجراجویی‌های کاپیتان ساخته شد، یک کشتی بزرگ هم توسط کامپیوتر دیجیتالی خلق شد. کاپیتان سوار بر این کشتی و با همراهی چند تن از دوستان و همسفران خود، یک نقشه‌ی قدیمی پیدا می‌کنند. این نقشه نشان می‌دهد در قلمرو پادشاهی لاما راما که تحت تسلط پادشاه روفوس است، یک گنج گران‌قیمت دفن شده است. کاپیتان و دوست قدیمی‌اش لانگمان با یک پسر یازده‌ساله باهوش به نام تینو، برای پیدا کردن گنج راهی سفری هیجان‌انگیز می‌شوند. تینو تلاش دارد با دلاوری‌هایش تبدیل به یار همیشگی کاپیتان شود. در عین حال او از این سفر هدف مهم دیگری هم دارد و می‌خواهد پدر گم‌شده‌اش را پیدا کند. به تینو گفته شده پدرش در محلی نزدیک این گنج دفن گم شده است.
کاپیتان سابرتوت را در نروژ به نام سابلتان هم می‌شناسند و در بین بچه‌ها بیش‌تر با این نام مشهور است. او یک شخصیت خیالی است که در دریاها به شغل راهزنی مشغول است و از او به عنوان یک دزد دریایی یاد می‌شود. این کاراکتر مهربان و موجه (که یک جورهایی جانی دپ را در مجموعه فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب به یاد می‌آورد) شخصیت اصلی شماری از نمایش‌های صحنه‌ای است که توسط ترجه فورمو خلق شده است. فورمو معلمی معمولی بود که با خلق این شخصیت تبدیل به نویسنده‌ای موفق شد و حالا بیش‌تر به عنوان یک مؤلف، بازیگر و خواننده شناخته می‌شود. کاپیتان سابرتوت هدایت گروهی از دزدان دریایی را در چند داستان موفق به عهده گرفت. کشتی او با نام دارک لیدی نقش مهمی در این داستان‌ها بازی می‌کند. فورمو طی دو دهه‌ی اخیر سه داستان بلند با محوریت سابرتوت نوشته است. اولین کتاب و نمایش کاپیتان در سال 1989 نوشته شد و اولین بار در سال 1990 روی صحنه رفت. در سال 2003 برای اولین بار صنعت سینمای نروژ سراغ این داستان رفت و یک فیلم انیمیشن بر اساس آن تهیه کرد. منتقدان سینمایی از این‌که هنرمندان کشور این قدر دیر سراغ تولید فیلمی زنده از داستان نمایشی فورمو رفته‌اند، ابراز تعجب می‌کنند. آن‌ها می‌گویند تولید قسمت‌های بعدی ماجراجویی‌های کاپیتان سابرتوت باید در دستور کار سازندگانش قرار گیرد. اما از سوی تهیه‌کنندگان فیلم هنوز خبری در ارتباط با این موضوع پخش نشده است.

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: