سینمای جهان » چشم‌انداز1396/05/07


بازار گرم کلاسیک‌های ترمیم‌شده

میز خبر: نگاهی به تازه‌ترین رویدادهای سینمای جهان

لورنس عربستان (دیوید لین، 1962)

 

لوییس بونوئل، دیوید لین و ژان‌لوک گدار وارد می‌شوند!
بازار کلاسیک‌های ترمیم‌شده و اعلام اخبار اکران‌شان در اروپا و ایالات متحده، به‌خصوص در یکی‌دو روز گذشته گرم‌تر از قبل شد و در اخبار متفاوتی شنیده شد که نسخه‌های ترمیم‌شده‌ی لورنس عربستان (دیوید لین، 1962)، بل دو ژور (لوییس بونوئل، 1967) و لذت یادگیری (ژان‌لوک گدار، 1969) اکران خواهند شد. البته در این میان، اثر تحسین‌شده‌ی دیوید لین اولین بار نیست که ترمیم می‌شود و در واقع این بار با ترمیم نسخه‌ی هفتاد میلی‌متری آن قرار است همان طور بر پرده‌ی نقره‌ای نقش ببندد که از ابتدا قرار بود چنین تجربه‌ی سینمایی باشد؛ در واقع لین و فیلم‌بردارش، اف.ای. یانگ، از دوربین‌های سوپر پاناویژن هفتاد میلی‌متری با لنزهای کروی استفاده کردند تا عظمت و پهنای صحرایی را به تصویر بکشند که بی‌کران به نظر می‌رسید. درام حماسی لورنس عربستان در سال 2012 به بهانه‌ی پنجاه‌سالگی‌اش با کیفیت 4K ترمیم شد که حاصل سه سال کار پیوسته بود. در هر صورت، پخش‌کننده‌ی بین‌المللی با نام «پارک سیرکِس» بانی نسخه‌ی هفتاد میلی‌متری جدید است. لورنس عربستان که در آن پیتر اوتول در نقش یک باستان‌شناس بریتانیایی و افسر نظامی بازی کرده است که به شبه‌جزیره‌ی عرب سفر می‌کند تا در جریان جنگ جهانی اول نقش یک رابط را ایفا کند اما در جریان شورش علیه امپراتوری عثمانی گرفتار می‌شود، در ده رشته نامزد دریافت جایزه اسکار شد که در نهایت هفت تندیس طلایی از جمله بهترین فیلم و کارگردانی را به دست آورد.

بل دو ژور درام تحسین‌شده و تاریخ‌ُسینمایی بل دو ژور هم که یکی از بهترین نمونه‌ها در ترسیم امیال سرکوب‌شده‌ی یک زن خانه‌دار دلزده است، هنوز پس از چند دهه فیلمی دیدنی است که با نسخه‌ی ترمیم‌شده‌اش قرار است با شکل‌وشمایلی بهتر از همیشه، یک بار دیگر بر پرده‌ی نقره‌ای نقش ببندد. این نسخه‌ی ترمیم‌شده در جشنواره کن اخیر روی پرده رفت و به‌زودی در انگلیس اکران خواهد شد. تریلر/ پیش‌پرده نسخه‌ی بازسازی‌شده، روز گذشته در فضای مجازی قرار گرفت. اما دیروز کلیپی هم از فیلم به‌تازگی ترمیم‌شده‌ی ژان‌لوک گدار با عنوان لذت یادگیری (1969) منتشر شد؛ و این اتفاق در حالی روی داد که اوایل هفته‌ی گذشته هم اعلام شد که نسخه‌ی ترمیم‌شده‌ی درام سیاسی چینی (گدار، 1967) - اقتباس آزادی از رمان جن‌زدگان (فیودور داستایفسکی، 1872) - به بهانه‌ی پنجاه‌سالگی‌اش اکران خواهد شد. نویسنده‌ی «پلی‌لیست» خبرش از عرضه‌ی نسخه‌ی تازه‌ی لذت یادگیری را با طعنه‌ای بامزه شروع کرده است: «درست وسط یک تابستان سینمایی و جایی که ممکن است احساس کنید پس از تماشای انبوهی از فیلم‌های بلاک‌باستر هالیوودی، مغزتان در حال خشک شدن است، فرصتی فراهم شده است تا با تماشای نسخه‌ی ترمیم‌شده‌ی فیلمی مانند لذت یادگیری بر پرده‌ی سینما، ذهن و فکرتان را به کار بندازید.» این فیلم که ژان‌پیئر لئو و ژولیت برتو بازیگران اصلی‌اش هستند با کیفیت 2K ترمیم شده است و مثل دیگر فیلم گدار در سینمای کوآد شهر نیویورک روی پرده می‌رود.

دنی ویلنوو و دیوید مکنزی، کارگردانان پیشگامِ جیمز باند 25
اخبار بیست‌وپنجمین فیلم از مجموعه‌ی جیمز باند همین طور از پی هم می‌آیند. پس از اعلام تاریخ اکران فیلم (8 نوامبر 2019) و این‌که دنیل کریگ یک بار دیگر بازیگر نقش مأمور 007 خواهد بود، حالا به گزارش «ددلاین» نام‌های سه فیلم‌ساز بیش از بقیه برای کارگردانی فیلم بعدی مطرح شده است: دنی ویلنوو، دیوید مکنزی و یان دیمانژ. البته در فضای مجازی حرف‌هایی هم درباره حضور کریستوفر نولان در این پروژه‌ی سینمایی مطرح است که در مجموع و در قیاس با سه کارگردان نام‌برده احتمال کم‌تری دارد. در بین تمام حدس‌وگمان‌ها و بررسی‌ها، نشریه‌ی «ورایتی» شانس دیمانژ را بیش‌تر می‌داند. اما اگر ویلنوو کانادایی پشت دوربین جدیدترین فیلم جیمزباندی قرار بگیرد، گام دیگری است در جهت حکمفرمایی وی بر هالیوود که به‌تدریج در کارنامه‌اش اتفاق افتاده است. او فیلم‌هایی مثل زندانی‌ها، سیکاریو و ورود را ساخته که از آثار محبوب منتقدان هستند و همه در رشته‌های مختلفی نامزد دریافت جایزه اسکار شده‌اند. به‌علاوه، از ششم اکتبر (حدود دو ماه دیگر) جدیدترین فیلم او یعنی بلید رانر 2049 روی پرده خواهد رفت. تنها مانع سر راه انتخاب او این است که وی به پروژه‌ی سینمایی دون هم ملحق شده است ولی از سوی دیگر به نظر می‌رسد وقت کافی برای ساختن یک فیلم جیمزباندی بین کارهایش داشته باشد. یان دیمانژ در حال حاضر درگیر تولید درام جنایی ریک پسر سفیدپوست است که متیو مک‌کانهی، جنیفر جیسن لی، بروس درن و بل پاولی از بازیگران آن هستند. او در سال 2014 برای اولین فیلمش که تریلری تمام‌عیار و پرتنش با نام سال 71 بود، بسیار تحسین شد (داستان فیلم درباره سربازی بریتانیایی است که در جریان شورشی در بلفاست از گروهش جدا می‌شود). اگر دیمانژ روی صندلی کارگردانی بنشیند احتمالاً رئالیسم دنیای فیلم‌سازی‌اش می‌تواند حال‌وهوای متفاوتی را در مقایسه با رویکرد صیقلی‌تر سام مندس به همراه بیاورد که سه فیلم آخر جیمز باند را ساخته است. گزینه‌ی سوم هم دیوید مکنزی است که چند ماه پیش، با فیلم موفقش اگر از آسمان سنگ ببارد (آسمان به زمین آمده) نامزدی اسکار بهترین فیلم را هم تجربه کرد. او هم مشغول ساختن فیلمی برای نتفلیکس است با حضور کریس پاین و بن فاستر، و به همین خاطر همه چیز به زمان‌بندی فیلم‌برداری این پروژه بستگی دارد. در این میان طرفداران فیلم‌های جیمزباندی بسیار امیدوارند نولان که هیچ پروژه‌ای را به طور رسمی در دست ندارد و بارها گفته است از علاقه‌مندان جیمز باند است، دست به کار شود و کارگردانی جدیدترین فیلم جیمزباندی را بر عهده بگیرد.

سِسیل دکوژی تدوینگر «ازنفس‌افتاده» درگذشت!
سسیل دکوژی تدوینگر مشهور و فعال سیاسی که به راه افتادن کارنامه‌ی فیلم‌سازانی چون ژان‌لوک گدار و فرانسوا تروفو کمک کرد و پس از آن، برای پانزده سال تدوینگر اریک رومر شد، در سن 87 سالگی درگذشت. او که یکی از چهره‌های کلیدی موج نوی سینمای فرانسه بود، یازده ژوئن (بله، بیش از نود روز پیش) درگذشت اما خبر مرگش چهار روز پیش در رسانه‌های بین‌المللی به صورت گسترده منتشر شد. به هر حال او در سرآغاز موج نوی سال 1957 فیلم کوتاهی با نام Les Mistons را برای فرانسوا تروفوی جوان تدوین کرد که به صورت گسترده به عنوان اولین فیلم تروفو شناخته می‌شود که بیان سینمایی او را در بر گرفته است و در ادامه به یکی از آثار کوتاه مهم جنبش فیلم‌سازی‌ای بدل شد که در دهه‌ی 1960 بر سینمای بین‌المللی حکمفرما شد.

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

[ورایتی، ایندی‌وایر، ددلاین، پلی‌لیست ]

آرشیو

سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


اس ام اس


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: