سینمای جهان » چشم‌انداز1396/04/04


یک دنیای کوپولایی!

میز خبر: نگاهی به تازه‌ترین رویدادهای سینمای جهان

سوفیا کوپولا و مادرش، النور، که در 80 سالگی فیلم «پاریس می‌تواند منتظر بماند» را ساخت

 

سوفیا، النور، رومن و فرانسیس فورد کوپولا
یک کوپولایی هرگز به‌تنهایی فیلم نمی‌سازد. سوفیا کوپولا در حال تبلیغ فیلم جدیدش فریب‌خورده است که از دو روز پیش به صورت محدود در سینماها به نمایش درآمده است و پایان هفته‌ی جاری بر تعداد سینماهایش افزوده خواهد شد. البته او تنها عضو خانواده‌ی کوپولا نیست که مشغول چنین کاری است! مادر 81 ساله‌ی او النور کوپولا هم که بالأخره نویسندگی و کارگردانی اولین فیلم داستانی‌اش را پشت سر گذاشت، درگیر کارهای اکران فیلم رمانتیک جاده‌ای خود با عنوان پاریس می‌تواند منتظر بماند است. هر دو فیلم تا این‌جا گیشه‌ی خوبی داشته‌اند و با استقبال عموم منتقدان مواجه شده‌اند. در هر صورت این مادر و دختر در این هفته در جشنواره بین‌المللی فیلم مونیخ با هم دیدار خواهند کرد و البته مردی به آن‌ها ملحق می‌شود که فیلم‌سازی را در این خانواده آغاز کرد: فرانسیس فورد کوپولا. سوفیا و برادر بزرگ‌ترِ نویسنده و کارگردانش رومن کوپولا، مالک کمپانی فیلم‌سازی «امریکن زویی‌تروپ» در سن فرانسیسکو هستند که پدرشان در سال 1979 تأسیس کرد. فرد روس که مسئول انتخاب بازیگران و تهیه‌کننده‌ی قدیمی آثار این خانواده است درباره اداره‌ی کمپانی می‌گوید: «آن‌ها هر وقت که لازم باشد از یکدیگر کمک می‌گیرند.» روس از پدرخوانده به این طرف تهیه‌کننده و مسئول انتخاب بازیگران فرانسیس فورد بوده است و از ابتدای کارنامه‌ی فیلم‌سازی سوفیا نیز در کنار او و برادرش بوده است؛ برادری که همکار وس اندرسن است و یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی و کارگردانان مجموعه‌ی تلویزیونی موتسارت در جنگل تولید آمازون. آن‌ها به سوفیا کمک کردند تا فیلم‌نامه‌اش را کامل کند و سرمایه‌ی لازم برای اولین فیلمش در مقام کارگردان با نام خودکشی باکره‌ها را تأمین کند؛ و البته به حمایت از او در دیگر فیلم‌هایش از گم‌شده در ترجمه تا مری آنتوانت ادامه دادند. در واقع رومن در مری آنتوانت کارگردان واحد دوم فیلم‌برداری بود و در فریب‌خورده هم یکی از تهیه‌کنندگان است. در سوی دیگر، فرد روس تهیه‌کننده‌ی اجرایی اولین تجربه‌ی فیلم‌سازی النور کوپولا بود با نام قلب‌های تاریکی: آخرالزمان یک فیلم‌ساز که در فیلیپین و سر صحنه‌ی اینک آخرالزمان فیلم‌برداری شد و در سال 1991 جایزه امی را برای النور به ارمغان آورد. حالا 26 سال بعد، او و رومن تهیه‌کنندگی اجرایی اولین فیلم داستانی النور را بر عهده داشته‌اند. روس در این باره می‌گوید: «ما یک سفر چهارساله را پشت سر گذاشتیم تا نسخه‌ی اولیه‌ی فیلم‌نامه به اثری بدل شود که النور می‌خواست. بعد از آن هم باید بازیگران و سرمایه‌ی لازم را تهیه می‌کردیم. تصور این‌که کسی در هشتاد سالگی اولین فیلم سینمایی‌اش را بسازد برای خیلی‌ها ممکن نیست.» جالب‌تر این‌که خود النور در گفت‌وگویی به بی‌تجربگی‌اش در نگارش فیلم‌نامه اشاره کرده است: «خودم هم غافلگیر شده بودم که نوشتن یک فیلم‌نامه را آغاز کرده بودم.»

«بلید رانر» 35ساله شد                                        
امروز 25 ماه ژوئن سالروز سی‌وپنجمین نمایش بلید رانر اثر ریدلی اسکات در سال 1982 است که یکی از کلاسیک‌های ژانر علمی‌خیالی تاریخ سینما به شمار می‌رود. دنباله‌ی این فیلم که سینمادوستان سال‌ها منتظر تولیدش بودند، با عنوان بلید رانر 2049 ماه اکتبر به نمایش درمی‌آید. اوایل امسال بود که دُنی ویلنوو (فیلم‌ساز سرشناس کانادایی و خالق زندانی‌ها، سیکاریو و ورود) در گفت‌وگو با «ورایتی» گفت که فشار زیادی روی اوست چون به خاطر جایگاه تاریخ سینمایی فیلم اصلی در واقع سر صحنه‌ی «پُرریسک‌ترین پروژه‌ی زندگی‌اش» به سر می‌برد. به هر حال شاید حال او بهتر شده باشد زمانی که فهمید فیلم اول در زمان نمایشش موفقیت چشمگیری در گیشه یا از نظر جلب منتقدان به دست نیاورد. به عبارت دیگر، امروز در قرن 21 این سؤال مطرح است که بلید رانر که این طور فوق‌العاده به نظر می‌رسد چرا در زمان خودش کسی را به وجد نیاورد؟ یک جواب طبیعی این است که فیلم واقعاً رادیکال و جلوتر از دوران خودش بوده است و برای همین چند سالی زمان برد تا کشف شود. البته خود سازندگان فیلم هم دچار تردید شده بودند و در طول سال‌ها چند بار بلید رانر را تدوین کردند تا آن را به کمال برسانند. به هر حال رمان منبع اقتباس فیلم و گروه هنرمندانی که توسط اسکات و تهیه‌کنندگان به کار گرفته شدند، دنیایی مملو از ایده‌های اگزوتیک را خلق کردند که ماجراهایش در سال 2019 روی می‌دهد؛ دنیایی دیستوپیایی (کابوس‌آبادی!) که هر لحظه به آن نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم؛ البته اگر تا امروز به آن نرسیده باشیم.

«زن شگفت‌انگیز» هم‌چنان رکوردشکن، «تبدیل‌شوندگان» هم‌چنان محبوب!
زن شگفت‌انگیز
از همان آغاز اکرانش و فروش افتتاحیه‌ای بیش از صد میلیون دلار، شروع به رکوردشکنی کرد و پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما در هفته‌ی اول نمایشش عنوان گرفت که توسط یک زن کارگردانی شده است. حالا هم این فیلم به طور رسمی به پرفروش‌ترین اثر زنده و غیرانیمیشنی یک کارگردان زن بدل شده است. به گزارش «هالیوود ریپورتر» فروش کل زن شگفت‌انگیز تا چهار روز پیش، به بیش از 600 میلیون دلار رسید و اصلاً بعید نیست که در روزهای آینده به رکورد پرفروش‌ترین فیلم انیمیشنی که توسط یک زن کارگردانی شده است هم دست یابد و از پاندای کونگ‌فوکار2 (جنیفر یو نلسن) با فروش 665 میلیون و 700 هزار دلاری‌اش به‌راحتی عبور کند. اما در سوی دیگر تبدیل‌شوندگان: آخرین شوالیه بر خلاف گیشه‌ی داخلی‌اش که در سه روز ابتدایی اکران، فروشی حدود 37 میلیون و پانصد هزار دلار را برایش رقم زد، در گیشه‌ی بین‌المللی و به‌خصوص سینماهای چین به فروشی 93 میلیون دلاری دست یافته است. البته کمپانی پارامونت هنوز آمار فروش روز گذشته را اعلام نکرده است و این آمار موثق، اما از منابع غیررسمی است و می‌تواند دستخوش تغییرهای کوچکی شود. به هر حال تبدیل‌شوندگان: آخرین شوالیه با بودجه‌ای حدود 217 میلیون دلار (پایین‌ترین رقم اعلام شده این است و بعضی منابع تا 260 میلیون را هم گزارش کرده‌اند) به عنوان پنجمین فیلم از مجموعه‌اش تولید شده است و مایکل بی کارگردان و مارک والبرگ بازیگر گفته‌اند که دیگر در دنباله‌ای از این فیلم‌ها مشارکت نخواهند کرد.

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

[ورایتی، ایندی‌وایر، هالیوود ریپورتر، ددلاین]

آرشیو

سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


اس ام اس


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: